Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg hadde sv.diabetes sist også ( snart et år siden) og er 22 uker på vei. Tok glukose test hos legen i dag og da var blodsukkeret etter 2 timer nesten 7. Skal til legen i morgen og får vel snakke med henne om det. Håpet jeg skulle slippe diabetes denne gangen men tror ikke jeg er så heldig. Er det noen her som har tatt testen og hva var blodsukkeret deres etter to timer???
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg tok testen da jeg var 27 uker på vei pga at jeg fødte stort barn sist (nesten 4,5 kg) Hadde 4,8 før jeg drakk sukkervannet og etter to timer var det 7,2. Var helt fint, fikk jeg beskjed om. Hadde det vært på 10-11, ville det ha vært noe annet. Mulig det er ulik praksis hvis man har hatt diagnosen før?
edvina har fått en gutt Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Glukosebelastning Hvis man får verdier mellom 5,5 og 7 mmol/l (for fastende) gjør man en såkalt glukosetoleransetest. Denne testen utføres på legekontoret og er som følger: Man faster fra midnatt og kommer på legekontoret om morgenen. Først blir blodsukkeret ditt målt, deretter får du en drikk (ca 2-3 dl) som inneholder sukker. Etter du har drukket skal du sitte i ro i 2 timer, og deretter blir blodsukkeret ditt målt igjen. Dersom du da har verdier under 11,0 mmol/l har du ikke sukkersyke, men verdier mellom 7,8 og 11,0 mmol/l indikerer nedsatt glukosetoleranse. Hvis blodsukkeret er lavere enn 7,8 mmol/l har du ikke diabetes.
Gla`jenta&lilleSophie Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Titter innom fra 3.trimester. Jeg tok testen i uke 33 pga sukker i urinen. Blodsukkeret var på 4,9 fastende og 4,5 etter to timer. Så ingen diabetes her heldigvis! Men jeg trodde at hvis man hadde over 8 så hadde man svangerskapsdiabetes - grensa er visst lavere når man er gravid enn ellers. Var hvertfall det jeg fikk beskjed om...
Triolene Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Det fastende blodsukkeret mitt var 9,9 før jeg skulle ta testen, så jeg behøvde ikke å ta den... Ble lagt inn på sykehuset i noen dager for å observere verdiene og måtte begynne på insulin....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå