Gå til innhold

Vaske lammeskinn før bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt lammeskinn for å ha i senga til babyen..Noen som vet om dette tåler vask og burde vaskes før bruk? Står at det kan vaskes på 30 grader, men lurer likevel..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det trenger ikke vaskes, men du kan godt børste det. Poenget med lammeskinn er jo lanolinet, det skal ikke vaskes bort, og det beskytter i tillegg mot søl. Skal du vaske lammeskinn må du bruke skikkelig ullvask (f.eks. fra Nøstebarn), og i allefall ikke Milo eller annet vaskemiddel som ikke inneholder lanolin.

Skrevet

Okei. Takk for svar:-) Kommer ikke til å vaske det nå, heller børste/riste det litt om det blir støvete eller noe:-)

Skrevet

Oida.... Jeg har akkurat vasket lammeskinnet i vaskemaskinene med milo jeg da... Har jeg ødelagt det da, eller kan jeg vaske det om igjen med noe som inneholder lanolin?

Bruker det samme lammeskinnet som storebror hadde, er det ok?

Skrevet

Jeg har vasket mitt med Lano . Håper jeg ikke har ødelagt det... Liker å vaske ting som skal være i nærheten av babyen før bruk jeg - sengetøy, bodyer og slikt... Men det er sikkert ikke strengt tatt nødvendig.

Skrevet

Jeg vasket mitt på ullprogram med Milo jeg, og det er like fint. Bare børstet det godt etter vasking. Orka ikke tanken på å ha det i nærheten av vesla (eller meg selv for den saks skyld) engang, for det lukta så sinnsykt sau av det! Greit nok at man vasker ut noe av lanolinet, men hva er det egentlig godt for på lammeskinn?? Skjønner det hvis man skal bruke det i senga så det er fare for tisselekkasjer, men ellers? I veste fall er det vel bare å kure det igjen?? Det funker jo med ullbukser, så...

Skrevet

Lammeskinn kan kures på nytt med lanolinkur, så ingen krise. Det er stor forskjell på skinn behandlet på riktig måte og skinn som er vasket (evt de billige skinnene fra f.eks. Ikea som er stappfulle av kjemikalier), så det er vel ikke direkte sant at de er like fine igjen etter vask. De kjennes greie ut, men effekten er borte.

Lanolinet fungerer som fuktsperre, noe som er veldig praktisk i sengen med tanke på lekkasjer osv. Men lanolinet gjør også at skinnet regulerer temperaturen mye bedre, og jeg vil tro at det er nettopp disse to tingene som gjør at folk bruker lammeskinn, så hvorfor ødelegge det?

Så, det er ikke nødvendig å vaske lammeskinn selv om det skal være mot huden til babyen. Lukter det litt "sau" kan det luftes og lukten forsvinner raskt. Må man absolutt vaske, så bruk vaskemiddel med lanolin ellers er hele poenget borte. Husk at det også er lanolinet som gjør at lammeskinn blir rent ved lave temperaturer, siden lanolinet reagerer med urin og skitt og danner en slags såpe.

Forøvrig kan lammeskinn fint arves, du kan til og med bruke lammeskinn så gamle at du selv brukte dem da du var liten. De blir ikke ødelagte, ta vare på dem så holder de seg fine år etter år. :-)

Skrevet

Hei. Du kan kjøpe sonett ull vaske middel (lanolin) på Helsekost. Det skal jeg vaske all ull med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...