Gå til innhold

Vasker dere dyna til babyen før bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var å kjøpte dyna spurte jeg i butikken om den skulle vaskes før bruk - og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig - og at den skulle vaskes så lite som mulig... og at den ikke ville bli like fin igjen etter vask... Hm... Holder kanskje å bare henge den ut til lufting litt?

Det er en Høie Allegro fiberdyne.

Og har dere en eller flere dyner? Og hvor mange sengesett har dere kjøpt inn? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vasket mine to dynesett, men det trengs sikkert ikke ;-)

Har ei dyne til vogga på stua, m/ sengesett, og ei dyne m/ sengesett i senga :-) Ska i tillegg kjøpe ett ekstra sengesett eller to, i senere tid :-)

Skrevet

Jeg lurer også på om man burde vaske dyna.. Har ei brukt dyne som jeg tenkte jeg skulle vaske, går ut i fra den lå på et støvete loft før jeg overtok den, den er litt tykk å skal ligge i kurven i stua, så er ikke sikkert jeg blir å bruke den, ettersom jeg har kjøpt en tynnere dyne..

Ellers har jeg kjøpt èn dyne til å ha på soverommet, har egentlig ikke tenkt tanken på å vaske den, tror den er ren og støvfri, så skal det jo være dynetrekk over..

Jeg har kjøpt inn to sengesett til til senga, da kan jeg vakse det ene mens det andre er i bruk.. Er jo ikke umulig det blir flere etterhvert.. Så har jeg vel litt flere til kurven, selv om det sikkert ikke er nødvendig med mer enn to der heller, men har fått i gave utenom det jeg har kjøpt, pluss at det kan jo hende dyna i den størrelsen vil bli brukt litt i vognen og hvis jeg ikke bare bruker posen, så kan jo være greit med ekstra der.

Skrevet

Jeg vasket ikke dyna til min første, og kommer ikke til å gjøre det nå heller...

Synes egentlig mange er veldig hysteriske med tanke på å vaske alt. Som f.eks madrassen!?!?!

Skrevet

Jeg skal ikke vaske den nei;)

Skrevet

Jeg vasket de sist (nye) og har gjort det denne gangen også, de har lagt på loftet i 6 mnd. Har bare dundyner og de blir veldig fine, myke og fluffy etter en omgang i vaskemaskin og tørketrommel. Vasket dem ofte når de var i bruk også.

Dårlig reklame for dyna du har kjøpt om den bør vaskes minst mulig. Men har hatt mascot fiberdyner selv til oss voksne, og de blir tynnere og innsiden blir klumpete etter en tid både av fuktighet fra kroppen og ved vasking. Jeg anbefaler dundynene til Turiform for dere som har tenkt å gå til innkjøp av flere dyner.

Skrevet

Jeg har vasket både seng og vogndyna.. dette fordi det er etter førstemann og da tenkte jeg det var greit med en runde i vaskemaskinen. Men jeg vasket ikke dynene når det var helt nytt og de skulle taes ibruk med førstemann.

Skrevet

Vi har Høie Allergo-dyner, og det er jo garanti på 5 år på dem! Og det er bare tull å si at de skal vaskes minst mulig! Det er jo anbefalt å vaske dyner og puter fire ganger i året! Selv er jeg fornøyd om jeg husker det to ganger i året! Bruker tørketrommel og har i 5 tennisballer når det tromles tørt. Blir så myke og fine igjen etterpå!! Bare et tips.

Husker ikke at jeg vasket dyna til vårt første barn, men har vasket etter hvert barn, samt ved behov. Greit å ha noen ekstra sengesett. Noen må skifte hyppig pga gulp/tiss, andre babyer holder maten på innsiden og tisser ikke ut av bleien... Tror jeg har 4 sengesett i hver størrelse, kanskje mer? Og to sett dyner i hver størrelse...

Skrevet

Trenger ikke å vaske dyna ;) bare det som skal være nær huden til barnet.

Skrevet

Jepp, har vaska den :-) Tåler godt vask den jeg er kjøpt. Er jo noen som lett blir "klumpete" om man vasker/tørker feil...

Har lest at man bør vaske alt av tøy som er nytt. Senklær, dyner, klær, "sengekant" +++

Tror det var på babyverden.no..

Skrevet

Jeg har derimot lest at sengekant- og andre produkter som ikke er i direkte kontakt med huden til barnet- ikke trenger vaskes. Slik som sengekant. Kjøpte ny dyne til baby i forgårs. Spurte ekspeditør om jeg burde vaske den- det mente hun var unødvendig. Jeg kommer ikke til å gjøre det m.a.o.

Husk: når du tromler dynen- å tørke den nok. Den skal være helt lett og fluffy. Ellers kan det gå sopp i den. Fikk arvet en dunsovepose i høst- den kan jeg ikke bruke. Antakelig hadde eier ikke tørket den godt nok etter vask, så den luktet for det første grusomt. For det andre var det gått små hull i stoffet og dunet var på vei ut i sømmen. M.a.o stoffet hadde nok råtnet, og muligens også dunet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...