Gå til innhold

Lekke fostervann??? Noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg litt? Har de siste ukene hatt en aktiv liten tass som jeg omtrent kunne stille klokken etter (ca etter uke 22). Nå sist lørdag (2dager siden) kjennte jeg kun liv om morgenen, og ingenting før natt til søndag. Kjennte noe liv søndagen, men ikke mye og ikke til de tidene han pleier å la hele magen min danse. I går tidelig kjennte jeg han, og i går kveld. Samt litt idag tidelig. Men vi snakker 1-2-3 spark og så ingenting mere. Cola, Kald saft, isbiter, ligge på magen og på siden der jeg vet han alltid beggyner å sparke maaasse når jeg vanligvis ligger meg på, hjelper ingeting.

Jeg har også hatt litt mer utflod enn vanlig nå i svangerskapet. Siste 4-5 dagene har det akkurat som kommet litt veske som renner ut av skjeden av og til. Er ikke store mengder, men truse og litt av buksen blir våt ikke bare fuktig. Å må skifte. Lukter litt strammt.

Noen som har erfaring med noe lignende? Hva skal jeg gjøre? Er så redd for min lille skatt. Plaget meg skikkelig i flere dager. Men er redd for å bare være hysterisk. Er førstegangs, 27uker på vei og har fått ufarlig svangerskapskløe. Skal ikke til jordmor igjen før slutten av mnd.

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror det er vanlig med tynt-flytende utflod i svangerskapet, jeg har jeg også...

jeg leste litt om dette på "spørsmål og svar" på babyverden, og sånn som jeg skjønnte det, så stopper det ikke å renne hvis det er fostervann...

Men hvis du er urolig, så ville jeg ringt til jordmor. Hun kan sikkert gi deg et beroligende svar, eventuellt får du komme til tidligere for en rask sjekk. Det er nok forskjellig fra jordmor til jordmor, men min jordmor sier ihvertfall at det er helt greit å ringe eller komme innom hvis det skulle være noe...

Skrevet

Okei. Er ikke jevn "stråle" liksom hihi. MEn det stopper ikke. Men kommer rennende nå og da ett par ganger i timen. Ellers har utfloden min vært tykk og grøtete (Sorry detaljer) nå når jeg har gått gravid. Har ikke nr til jordmor. Hun har gitt meg kun nr til føden på KK Bergen (hun jobber der også). Og sagt at jeg skal kjenne spark minst to ganger dagelig. Hmm bare så redd for at det skal være noe gale jeg. Min jordmor jobber bare som jordmor 1 gang i uken, ellers føden og privat.

Skrevet

Hvis du mistenker lekk av fostervann så skal man inn til kontroll, så hadde jeg vært deg så hadde jeg heller tatt en tur for mye.

Skrevet

jeg syns du bare skal ringe til føden jeg .

er ikke noe å tenke på egentlig ,bare gjør det så får du det mye lettere selv etterpå også . og om det er noe gale finner de ut av det og du får hjelp i tide, ikke noe kult med barn født i uke 27-28.

lykke til hold oss oppdatert:-)

Gjest Tina-Mari m/Tvillinger!
Skrevet

Hei jenter!

Dette har jeg akkurat vært og sjekket meg for. (Forrige onsdag)

Jeg hadde kramper så de trodde jeg var i for tidlig fødsel (uke 19 i morgen)

Jeg har masse utflod men som er tynsflytende, og det kommer mer eller mindre hele tiden. Jeg må skifte bukse når jeg kommer hjem fra jobben og vaske den, fordi den er helt fuktig! Og ja det lukter litt stramt.

Jeg har urinveisinfeksjon og dumme meg har barbert meg nedentil.

Alt som har skjedd med meg er at jeg har forstyrret normalfloraen, og får penicelin mot UVI.

Men det er best å sjekke det!

Da tar de innvendig UL av deg, gjort på 10 sekunder!

Jeg fikk da beskjed om en lukket livmorhals på nesten 5 cm! Ikke vet jeg hva det betyr...lengdemessig... Men legen var kjempe fornøyd!

Fikk beskjed om å droppe såpebruken nedentil, inntil det har roet seg, og heller bare spyle med dusjhodet.

Masse lykke til!

Skrevet

hvilken helsestasjon holder jm din til?

er bare og søke opp på nettet og ringe de..

er alltid noen der som kan hjelpe

Skrevet

Tuuusen takk for svar!!!

Takk for at jeg har dere. Sa det til min sambo om lite spark som bare sa, det er nok heeelt bra. Bare ligg deg ned og vent. Hmmm akkurat så det er så lett. Og ang lekasje når jeg fortalte det ble han aldeles hysterisk og sa jeg måtte dra på Haukeland. Så føler ikke helt jeg kan prate med han, å spør jeg min mor o.l får jeg bare tuuusen spm og innblandinger. Og det oorker jeg bare ikke.

JM min jobber på Sandviken helsestasjon. Der stengte de tlf 13.30 når jeg prøvde å ringe de. Sendt hun en mail, får vi se. Ringte da til føden, der de bare var helt kort og sa at det bare var utflod ev en infeksjon, og fikk drikke litt juice og se om han ble mer aktiv. Ev kontakte jordmor min igjen torsdagen. Uff vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Kan jo være jeg har uvi. Hatt det før utenom svangerskap, og da var det ikke slik som dette hvertfall!!!

Nei for min del (hvertfall akkurat nå) kan han bare holde seg der inne til over 15 jan, da terminen min er. Er jo bare 6 mnd på vei. Uff stakkars liten viss det er noe gale...

Skrevet

Jeg har barbert meg nedentil ja. Akkurat som før svangerskapet. Kan dette være farlig også??? Eller ikke farlig, men ikke bra??

Skrevet

Hei :)

Ikke noen god følelse det med å "lekke". Jeg har til tider hatt det akkurat slik, doser med klar litt småtynn veske som føles ut som det "renner". Fikk det sjekket i uke 23 da jeg var på sykehuset, men alt var i orden! var bare utflod, som godt kunne forandre seg fra dag til dag, og fra uke til uke sa jm på sykehuset. Har med hormoner å gjøre, og var slettes ikke farlig, bare ubehagelig. Hun rådet meg til ikke å bruke truseinnlegg når jeg hadde slike perioder, da ville det bare bli værre! Nå har det vært helt fint ei stund - så da er det håp for deg :)

Når det gjelder liv i magen har tulla mi nettopp hatt ei uke ferie!! Kunne gå evigheter (kjentes ut som det iallefall...) uten en bevegelse. Ingen av de vanlige tingene hjalp, ikke ligge på magen en gang! Fikk fram et dult eller to, men så var det stille igjen gitt! Men de siste to dagene har hun jammen tatt seg opp igjen :) Kjente i går mårrest at hun snudde seg, hele magen bula ut! Så hun har nok hatt ei uke med armer og bein inn mot ryggen min :) Er 27+5 i dag forresten!

Men, når det er sagt! Ikke gå å bekymre deg for mye... Er du virkelig redd, så ta kontakt med føden igjen, eller ring jm eller legen din i morgen! Der kan de kjenne hvordan babyen din ligger, ta en urinprøve å høre hjertelyd om de ikke vil ta en ul eller gu i tillegg! Du får iallefall snakket med noen - det hjelper ofte det også!! Men du skal se den lille skatten din har det helt fint, kanskje han også har dratt på en liten "ferie" inn mot ryggen din - prøv å legg deg ned og syng en sang til ham, kanskje det roer ned deg litt også :) Uff,er virkelig ikke godt å gå å bekymre seg altså... Sender avgårde noen gode tanker jeg!

Skrevet

Åhh tusen takk Bøllefrø i magen =)

Jah, du vet blir litt påvirket av det en leser også. Juice hjalp faktisk. kjennte han i sted, akkurat som han snudde seg litt, å kjenner mye mer nå. Hehe. Kanskje han har litt ferie han også. Åhh ca likt vi da.

Jah snakket med jordmoren min. Hun sa det sikkert skyldes hormoner, men syns det var dårlig behandling av de. Ikke ringt før eller noen ting. Så lenge jeg fikk kjenne han litt i kveld og fremover så var det nok ikke fostervannet. Ikke bekymret meg noe før, å det går bedre nå. Men ekkelt disse dagene når en ikke kjenner noe, og det plutselig forrandrer seg nedentil liksom.

Hvordan går det med deg da?

Takk for gode tanker =)

Skrevet

Når jeg gikk graivd forrige gang så trodde jeg at jeg lakk fostervann og ringte sykehuset (Bærum). Fikk beskjed om å komme inn for sjekk, dette var om kvelden til og med, og når jeg kom ble jeg øyeblikkelig plassert i rullestol og trillet avgårde. Så det å lekke fostervann er utrolig seriøst hvis det først skjer før barnet er klart for å fødes.

Det viste seg at *kremt* jeg hadde blitt litt mindre kontrollert i musklene der nede slik at jeg rett og slett tisset på meg uten å merke at det var det jeg gjorde. Ganske flaut...

Men uansett er jeg skikkelig forbauset over behandlingen du fikk på Haukeland (eller egentlig ikke siden jeg hittils kun har hørt negativt om dem ift hvordan de behandler gravide og fødende) ift hvordan jeg ble behandlet på Bærum.

Håper at du finner ut av det :-)

Skrevet

Hei:-) sendte deg ett svar på 3 tri, som anonym....du skal ikke trenge å bekymre deg,.....og jeg tror da man kan lekke fostervann selv om det er liv i barnet....så ring dem og få det sjekket om du fremdeles uroer deg:-)

Skrevet

Takk for svar. Jah, jeg har også hørt negativt om de. Men ikke mye jeg kan gjøre med det. Snakket med jordmoren min som sa jeg skulle ringe igjen viss jeg ikke kjennte babyen i hele går, og fikk regelmessige kynnere (=rier da eller???). Heldigvis etter en liten pause på 3-4dager er lillegutt blitt aktiv igjen. Føler ett eller annet renner ut av meg igjen. Men får bare vente til jeg skal til jordmor, eller gå til gu og få det sjekket opp? Men dårlig at man må ty til privat syns jeg. Så godt å høre om behandlingen du fikk Mooch. Har også hørt at er du mellom 18 og 25 ("ideelle grav. alder") så blir man overlatt til seg selv på Haukeland. Og epidural må du beg å hyle på ett par dager før du skal føde omtrent viss du skal få det.

Vi får bare håpe jeg kan oppleve at ryktene er gale =)

Skrevet

Hei igjen :) Så utrolig godt at lillegutten din også bare har vært på ferie - det er såååå fantastisk når de endelig får opp farten litt der inne! Lurer på om de vet hvor bekymra vi er for dem der inne jeg ;) Gleder meg sånn til tulla kommer ut så vi kan dele litt på å passe på henne, pappan og jeg - er ikke bare bare å ha eneansvar for hvordan det står til med henne der inne! Men hun er heldigvis tilbake i karateposisjon der inne nå - både blæra og ribbeina mine får gjennomgå, og likevel syntes jeg det bare er fantastisk!! Hihi, rart hvor glad man blir i disse små i magen :)

Kjedelig at Haukeland skal ha så dårlig rykte, hadde nok vært litt skeptisk selv hvis jeg skulle føde der... Men, det finnes jo de som har hatt fine fødselsopplevelser der også heldigvis :) Skal krysse fingrene for at du får en fantastisk jordmor, som ikke er fremmed for epiduralen om du skulle ønske det! Men har hørt det kan hjelpe å "sutre" i forkant, slik at du enten selv, eller at jm på helsestasjonen kan skrive i papirene dine at du ønsker epidural!! Så får de heller bli positivt overasket over at du ikke vil, om du ombestemmer deg :) Aner ikke hvordan det er å føde jeg, så her holder jeg alle muligheter åpne for ulik smertelindring - vet jo ikke hva jeg vil når den store dagen kommer!? Min jm er heldigvis fantastisk hyggelig, og vet alt om mine tanker om fødsel... Så her blir fødebrev med ønsker sendt i god tid - så får vi bare se hva som skjer når dagen endelig kommer :) Fortsatt lykke til :)

Skrevet

Meg igjen, bare ring observasjons posten, og si at du kommer ned...at du lekker og at det ikke er utflod....de skal ta imot deg, lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...