Gå til innhold

Antix 5 % mot munnsår - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt Antix mot munnsår forårsaket av herpes simplex virus i to dager. I resepten sto det at man burde ringe legen, men i og med at produktet var reseptfritt på apoteket - har jeg brukt midlet i to dager. Nå ringte de (endelig) tilbake fra fastlegen - og kunne fortelle meg at jeg IKKE skulle bruke et slikt middel når jeg er gravid. Men det har jeg altså gjort - tror dere det er farlig. Jeg ble bare perpleks, og fikk meg ikke til å si at jeg hadde brukt middelet... Andre som har erfaringer med Antix?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjort det samme, jeg brukte zovirax 5% (samme virkestoff) uten å tenke at det kunne være farlig. Brukte det mye mer enn to dager også...

Svigermor er lege, og hun sjekket opp dette mange forskjellige steder. Hun fant ut at det ikke finnes noen holdepunkter for å si at det kan skade fosteret, men pga at de ikke vet helt sikkert bør vi ikke bruke det. Det er jo et såkalt "potent" legemiddel som skal hindre celledeling, så derfor bør vi ikke bruke det.

Men det er ingenting å bekymre seg for, så lenge du bare har brukt det i to dager på leppene!

:-)

Skrevet

Jeg har også brukt det mens jeg er gravid. Hørte på apoteket og de sa at ikke det gjorde noe. Og var så små doser man brukte.

Jeg bekymrer meg ikke for det, men skal jo være forsiktig.

Skrevet

Takk for svar. Ringte opp fastlegen også - som sa at det ikke var farlig om jeg bare hadde brukt Antix i et døgn. Antix virker jo forebyggende, og legen sa at hvis man fikk et munnsår, skulle man heller dra til legen for å få andre, ufarlige kremer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...