Gå til innhold

Bruk av vibrator...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om det er OK å bruke vibrator (dildo) under svangerskapet?

Glemte å spørre legen sist, og det er så lenge til neste time.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Så lenge dildoen rengjøres godt før og etter bruk kan jeg ikke se at en dildo skal utgjøre noen annen risiko enn en penis. Utfordringen kommer vel mht om vibratorefekten har noen påvirkning. Her vil jeg tror det eksisterer lite faktisk kunnskap på feltet. Det er i alle fall min erfaring fra tidligere at kvinners seksuelle helse er et svært forsømt tema hva forskning anngår. (Man forsker mest på de kvinnene som IKKE har lyst da dette kan medføre problemer med menns seksuelle helse.) Vibreringen må anntas å ha påvirkning på blodsirkulasjonen i skjedeveggens slimhinner og jeg vet ikke hvordan selve vibreringen kan påvirke ivmormunn og barnet i livmoren. Jeg ville slått av vibreringen inntil jeg hadde forhørt meg med lege for å være på den trygge siden.

Skrevet

Heisann,

Tror det vanligvis trygt å bruke dildo i skjeden, men husk på at den ikke er av samme "konsistens" (hehe vet ikke hva jeg skal si) som penis. Vibrering inni skjeden er ikke å anbefale, da man ikke vet om det kan påvirke barnets hjertelyd (det sto på gullsmokkn tror jeg)

Men vibrering utenpå er lov, og takk å lov for det, hehe :)

Kos deg :)

Skrevet

Hvis legen skulle ha motforestilling mot bruk av vibrator kan det hende det er helt ok å bruke den som klitorisstimulator. Greit å spørre hvis du først snakker med han om det....

Skrevet

Bør vi forsikre oss om at penis er godt rengjort først også?

Hohoho :-)

Skrevet

Hehehehe- nå får en merkelig smak i munnen her... :/

*fniser*

Skrevet

jeg fikk beskjed om at vibratoren kan brukes utenpå helt trygt, men at man ikke helt visste konsekvensene av bruk innvendig:)

Skrevet

Ja, jeg mener også å ha lest ett sted at vibrator er OK utenpå/ på koseknappen. Takk for flotte svar!

HI

Skrevet

Ja, man bør faktisk forsikre seg om at penis er ren også. Vi er jo alle forskjellige med hensyn til hvor lett vi får underlivsinfeksjoner og uvi etter samleie. Men litt mer nøye enn vanlig i alle fall er nok lurt når vi er gravide. Ikke fordi samleie i seg selv er en risiko. Men fordi det er så utrolig dumt å få en infeksjon nå da alle behandlingsalternativer ikke er tilgjengelige pga svangerskapet. Egen intimhygiene er også selvfølgelig viktig. Da penis eler vibrator kan bidra til å føre uønskede bakterier fra ytre kjønnsorganer og anus inn i kjeden. Dette høres selvfølgelig utrolig kjedelig ut og oppfordrer jo ikke akkurat til spontanitet. Men hvis man er plaget er det enkle grep å ta for å ikke få unødvendige plager. Det finnes nok noen uvi'er og bakterielle underlivsinfeksjoner rundt omkring som kunne vært forebygget med litt bedre intimhygiene. Uvi kan også forebygges ved å gå på toalettet rett etter samleie. Med andre ord, ikke legg deg til å sove med en gang. Så mener jeg ikke å si at man er urenslig hvis man ikke alltid dusjer før sex. Men anatomien vår er forskjellig og immunforsvaret vårt er forskjellig. Noen vil derfor trenge å være litt mer nøye enn andre. Min personlige er efaring er at dette også kan variere gjennom livet. Jeg har hatt perioder hvor jeg veldig lett fikk uvi. Det har jeg nå ikke hatt på mange år. Nå har jeg imidlertid hatt tilbakevendende infeksjoner i skjeden. Dette har gitt seg når vi har begynnt å dusje før sex. (Vi var normalt renslige i utgangspunktet også bare for å ha sagt det.)

Vet dette ble litt utover vibratortemaet. Men siden det var noen som kommenterte mine hygienekommentarer tok jeg meg den frihet å skli litt utenfor tema ;o)

Skrevet

Jeg var også plaget med urinveisinfeksjon tidligere. En lege sa at jeg burde tisse etter sex, ettersom det virker rensende. Det har funket helt strålende - har ikke hatt uvi siden. Både mannen min og jeg er nøye med intimhygiene, så det trenger ikke være derfor man får uvi, men rett og slett at det er ulik baketeriflora i skjeden og urinåpningen.

Det er i tillegg en fordel å alltid rengjøre "sexleketøy" etter bruk. Det selges egne rengjøringsmidler til slikt. Ellers funker intimsåpe også. Vil nødig bruke sterke såper. Da trenger man heller ikke tenke på det når den skal tas i bruk.

Skrevet

Hei!

Jeg vil faktisk hevde at det ikke er tilstrekkelig å bruke intimsåpe når sexleketøy skal rengjøres. Intimsåpen er laget slik at den skal bevare underlivets normale bakterieflora, men kan derfor være litt for mild mot bakterier som kan utvikle seg på et sexleketøy. Vask godt med håndsåpe og la såpen virke min. 30 min som ved anbefalt håndvask så vil uønskede bakterier feste seg til såpen og forsvinne. God skylling er selvfølgelig et must både for å få vekk sterk såpe, men dermed også bakterier. Utsalgsstedene for sexleketøy selger også egne renseprodukter som frua nevner. Disse inneholder ofte sprit, og vil derfor funke ok. Spriten fordunster når den kommer i friluft og utgjør derfor ikke risiko når sexleketøyet sakl tas i bruk. Men husk og lukk beholderen mellom bruk så ikke spriten fordunster og desinfeksjonseffekten uteblir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...