Gå til innhold

Lei meg og litt redd.. Noen med erfaringer om sv.forgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var med legevakt i helga for mulig sv.forgiftning. de fant protein i urinen, hevelser osv. Jeg ble sendt på føden, der tok de bare en ultralyd og CTG. De mente det meste så bra ut..

Idag var jeg hos jordmor igjen, hun fant 3 ting som tyder på at jeg har svangerskapsforgiftning, og jeg må ligge nå sier hun. Ikke noe stress, kjenner jeg mer hodepine, skal jeg rett inn på føden.

Føler at de på føden ikke "trodde" på meg, så jeg tør ikke å kontakte de om jeg får kraftigere hodepine. Er kjempe redd, hva er det som kan skje? Ser på symfysemålene mine at de ligger lengre ned nå, ikke like jemt som sist gang jeg var på kontroll.. kan babyen min være syk?:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sv.forgiftning ken være farlig for barnet, eg vett ikje ka så vil skje men eg har bare hørt at d e ikje bra, eg kjenne ei så hadde d å dei måtte ta ut ongen 9 uker før tiden. men d går fint me dei nå da.

ta kontakt me føden ikje rissiker någe ok. d e bedre å ta kontakt en gang for mye enn en gang får lite.

lykke t videre

Gjest elissa2
Skrevet

heia:)

uff da, det var skikkelig uflax.....men du må ikke være redd for å kontakte fødeavdelinga i molde:) de er veldig snille der:)

jeg hadde svangerskapsforgiftning sist svanger skap og måtte også ligge. med noen gode bøker, en haug med filmer så går det seg til:)

men du må ikke finne på å stresse med noe, ligg og slapp av, og sett igang mannen i huset til ting du vil ha gjort:)

det er KJEMPEVIKTIG at du kontakter føden om du skulle kjenne noe bli bare så mye som et gram verre.........

det som kan skje når du har svangerskapsforgiftning, preeklampsi, er jo at det kan utvikle seg til eklampsi....HELP....kramper med andre ord.....og det er farlig for mor og barn....nå vil jo ikke jeg skremme deg, regner med jordmor fortalte deg om sv.forgiftning....

at symfysemålene ligger lengre ned nå, kan jo være et tegn på at babyen har sunket ned i bekkenet....vet du om babyn har festa hodet????????? babyen din er nok helt frisk:)

masse klemmer fra meg

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg ligger nå.. har tenkt å la alt husarbeid bare ligge. Kjæresten er i Hønefoss, så jeg vil for guds skyll ikke bli satt igang eller noe nå. Babyen har festet hodet, så det kan jo være det :-)

Hun fortalte meg lite om hva svangerskapsforgiftning var, hun sa bare at det var nok det jeg hadde. Jeg ringer vell til føden om jeg får sterk hodepine, men vet ikke om jeg tørr før jeg virkelig kjenner at smerten er der. Er jo bare 3 dager siden jeg var der sist..

Håper babyen har det fint. :)

Tusen takk for klemmen=)

Skrevet

Jeg ville bare si noe om det symfysemålet som har flatet ut jeg!

Vi var på svangerskapskurs igår, og da sa jordmoren som holdt det at; På slutten av svangerskapet, når barnet har sunket ned i bekkenet og festet hodet, flater gjerne symfysemålet litt ut, rett og slett fordi barnet har sunket lenger ned mot skambeinet. (Er jo skambeinet til øverste punkt på livmor de måler.)

Så vi fikk beskjed om ikke å bekymre oss for det, om vi var helt på slutten. :)

Skrevet

Da er det en bekymring mindre.. men er redd for svangerskapsforgiftningen.. håper jeg ikke får mer hodepine nå bare :)

Gjest elissa2
Skrevet

flott at du har lagt deg:) fortsett med det:) når kommer typen din hjem fra hønefoss?? om det blir verre og du må på føden så er det ikke sikkert dem setter deg igang. ofte blir du innlagt med totalt sengeleie,også tar de jevnlig ultralyd og følger nøye med på både deg og babyen:) det er ikke så lenge til terminen din, og er du heldig så finner baby ut at den vil bli født nå om ikke så alt for lenge:)

men svangerskapsforgiftning er ikke til å spøke med, så ta alle tegn på forverringer alvorlig.......det er viktig for både deg og babyen din:)

vet dette er kjipt, har vært der selv........men total avslappning kan gjøre underverker. hva låg blodtrykket ditt på????

du skal vel inn til jordmor eller lege igjen veldig kjapt???

Skrevet

Kommer hjem imorgen kveld :) Så det er ikke så lenge til. Håper jeg kan være hjemme til jeg skal føde da, vil ikke ligge på sykehus lenger enn jeg må. Håper den finner ut den vil ut snart ja. Blodtrykket mitt var det eneste som ikke var et tegn på sv.forgifting. Var vell derfor hun sa jeg måtte ta kontakt OM jeg fikk hodepine. Blodtrykket var OK, men resten av test/prøvene viste tegn til sv.forgiftning.

Skal til jormor igjen på Torsdag, er det det samme da, sender hun meg kanskje inn til føden. Får prøve å holde ut til da :)

Gjest elissa2
Skrevet

drikk i litersvis med vann......det kan hjelpe på;)

du går også med lill eldrid eller??

Skrevet

Jeg prøver, men det er ikke så enkelt :P

Ja, går me henne nå. Synes hun er veldig flink. Er du også med henne?

Gjest elissa2
Skrevet

ja jeg går hos henne jeg også:) hun er kjempeflink)

jeg var på kontroll i går, men knøttet mitt har ikke festa seg.......

Skrevet

Er helt forvirra jeg, var sikker på at du var ifra Molde :)

Er det ikke mer sjeldent at barna fester seg om du har født før? =)

Gjest elissa2
Skrevet

he he, jo vi har bodd i molde i maaaange år vi:) men så kjøpte vi hus her i elnesvågen for 1,5 år siden......oppe i hauglia:)

så jeg har drevet å pussa opp som bare det nå siste året:)

flott med hus, men masse å vaske gitt...:(

nei, det er ikke alltid dem fester seg når en er flergangs...

Skrevet

Elnesvågen er en fin plass, men bor her kun pga samboer da :) Er egentlig fra Eide. :) Håper at det fester seg til neste kontroll da :-D

Gjest elissa2
Skrevet

eide???? hey hey, country festivalen på eide er mega gøy:) he he

kjenner en del folk derfra jeg:)

Skrevet

Ja, flyttet til Elnesvågen i februar. Kjøpte leil i Holalia i desember :)

Hehe, jeg jobbet under countryn ifjor, å hadde planer om å dra i år, men ble da gravid i januar, hehe :-) Så har faktisk aldri fått opplevd den, siden jeg ble 18 ifjor.

Gjest elissa2
Skrevet

jobba så mye før jeg ble gravid jeg, at jeg har ikke vært på countryn på 2 år...he he.....hadde selvfølgelig arbeidshelg .....nå i sommer var jeg jo gravid da:)

Skrevet

Ja, å neste sommer er det ikke:p Lagt ned obelix nå ;)

Gjest elissa2
Skrevet

ja det har jeg hørt.....utrolig domt......

jeg skal jo jobbe bitte litt neste sommer jeg, i jazzuka og uka før.....så får jeg forlenga permisjonen med 2 uker :) skal bli gøy:) jazzen er beste uka å jobbe i:)

Skrevet

Åå, hvor jobber du da? :)

Skrevet

Er ein i faresona for svangerskapsforgiftning og jordmora di meiner du kan ha det, så skal du ha veldig kort lunte til å kontakte føden. Kontakt heller ein gang for mykje. Grunn til at du vart sendt heimatt var nok fordi barnet ditt hadde det bra.

Sist svangerskap vart eg lagt inn med svangerskapsforgiftning. Det var fordi bldotrykket mitt vart kjempehøgt og protein i urinen. Hadde magesmerter og, men det var mest pga gallesteinskollikk. Ellers merka eg ingenting til det. Ellers merka eg ingenting til det. Vart lagt inn på Ullevål med ein gang. Var allereie på termin, så eg vart satt i gang. Slapp å reise heimatt før barnet var ute av magen.

Har hatt høgt blodtrykk under dette svangerskapet og som går innunder lett svangerskapsforgiftning. Den gjekk ned igjen. Det jordmor sa til meg er at hovudsmerten sitter midt i panna ved svangerskapsforgiftning.

Viss det er der du har smerter, skal du kontakte føden med ein gang. Kjenner ei som fekk meir eller mindre akkutt svangerskapsforgiftning av den farlege sorten. Livet til mor hang i ein tynn tråd. Men, det gjekk fint med både mor og barn (vart født før fullgåtte 26 veker.)

Skrevet

Hodepinen er her, det sitter i pannen, og blir verre og verre for hver dag. Litt bedre på morgen, men helt forferdelig utover dagen. Så vondt at jeg er kvalm. Har hatt en del ødemer, og harfor mye protein i urinen. Men ikke høyt blodtrykk. føler jeg har lite jeg skulle ha sagt når jeg er på føden, de skal jo kunne det de snakker om. Ble lagt inn nå inatt, og ble sendt hjem igjen idag.. Selv om proteinen var alt for mye..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...