Bic&Bac Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Er det noen som vet om jeg kan si til jobben at jeg vil tilbake i jobb de to første ukene i august, mens mannen har noe permisjon da? Det er jo fortsatt sommerferie da, så tenkte at da fikk jeg forlenga permisjonen med to uker, uten at jeg faktisk må jobbe.... Hvordan fungerer det????
Totentrollet ♥♥♥ Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Du får høre med sjefen. Hvis du sier at du er ferdig med permisjone da, kan det hende du får noe planlegging. Men jeg vet ikke om han/hun har lov til å pålegge deg det, eller om du vil få de opparbeidede fridagene. For hadde du vært i jobb så hadde du hatt fri, så det er ikke umulig. Ring han/hun du.
Bic&Bac Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2008 Det er ikke snakk om å være ferdig med permisjonen.. Vi tenkte at pappaen skal ha permisjon i juli og de to første av august, så skal jeg fortsette permisjonen min etterpå. Så vi tenkte at da skulle jeg "tilbake i jobb". Men i juli har jeg jo ferie. Men så var det de to første ukene av august da...
Lillemus&mamma'n Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Hei, Bic&Bac! Jeg har tenkt på mye av det samme som deg. F. eks: går det an å si at ingen av foreldrene har permisjon i venter- og påskeferien, for da har jo uansett jeg fri, slik at vi får utsatt siste permisjonsdag litt lenger? Skal jeg ha min ferie på fem uker etter permisjonen min, eller er ferien bakt inn i permisjonen? Det er ko et stykke frem, men jeg lurer veldig på hva jeg skal gjøre med baby de ni ukene mellom permisjonsslutt og starten på min ferie... Ikke lett å få barnehageplass fra 1. mai i sentrale østlandsområder...
Elisa ♥2 barnsmor♥ Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Da må dere ant jobbe med forefallende arbeid på skolen. Skolen er jo oppe, ledelse og kontorpersonale jobber jo da, mye å gjøre. Mye skal gjøres klart til lærerne kommer. Jeg er uv på skole
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Du har jo 5 uker ferie hvert år, og disse kan du bake inn i permisjonen akkurat når du har lyst til det (men toppen to ferieperioder iløpet av permisjonen tror jeg). Så du kan ta noen mnd permisjon først, så bruke 2 ferieuker i starten av august også fortsette med permisjonen.
Elisa ♥2 barnsmor♥ Skrevet 14. oktober 2008 #7 Skrevet 14. oktober 2008 Grunnen til at lærere har fri er jo avspasering både i august, vinterferie, etc og det har dere ikke opparbeidet i permisjon.
Lillemus&mamma'n Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 Betyr det at hvis "min" permisjon (Utenom pappadelen) slutter f.eks. 1. mars, så kan jeg ta 5 uker ferie, frem til 5. april, og så kan mannen min ta pappapermisjon i 6 uker?
Bic&Bac Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. oktober 2008 tingeling_80: lærere har 4 uker og 1 dag ferie (juli måned). Planen vår var at jeg skulle ha ferien i juli måned, mens pappaen har 4 uker av sin permisjon da. Da har jeg ikke noe ferie igjen, og må enten ha permisjon samtidig som pappaen i august eller tilbake i jobb. Tenkte å gå tilbake i jobb, hvis jeg slipper jobb, som jeg skrev over.... Men hvis jeg må gjøre noe, vil jeg heller ha permisjon samtidig og kutte ned på permisjonstiden.
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #10 Skrevet 14. oktober 2008 Ja, om du vil avvikle ferie undervegs permisjonen eller om du tar den ut like etterpå gjør du som du vil. Så om du har termin et år og er ferdig med permisjonen kalenderåret etter kan du med litt planlegging strekke permen 10 betalte uker. Får du barn f.eks i sept. 2009 kan du f.eks gjøre det slik: 3 uker perm før fødsel Fødsel 6 uker perm etterpå 5 uker ferie som avvikles i november/desember (da kan du ikke ha hatt annen ferie i 2008) Din del av den delbare kvoten 5 uker ferie før far tar sin del av permisjonen. Du kan også overføre inntil 14 feriedager fra et år til det neste, slik at du tar 3 uker ferie undervegs permisjonen og 7 uker etter du er ferdig med permen (enten før eller mens pappaen har sin perm). Håper det ble nogenlunde forståelig, for det er maaaange muligheter for hvordan perm og ferie kan avvikles og brukes for å forlenge permisjonen :-)
Bic&Bac Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 14. oktober 2008 mammanutt m. micronutt: Går ikke an å avbryte permisjonen til hver "ferie" dessverre... Og som jeg skrev over, så er det 4 uker og 1 dag ferie for lærere. Andre har 5 uker ferie, men ikke vi. Du kan enten velge å avbryte permisjonen for å ta ferie i juli, så fortsette permisjonen etterpå. Eller du kan forlenge permisjonstiden din med å ta ferien på slutten. Eller du kan spare noe av ferien til året etter. Men det er max 2 uker ferie du har krav på å få overført til året etter. Så hvis permisjonstiden din gjelder fram til 1. mars, uten at du har brukt ferien, kan du ha 4 uker og 1 dag ferie da. Men om pappaen må begynne rett på sin permisjon eller ikke er jeg usikker på. Husker ikke hvordan permisjonsreglene er etter de ble endret i fjor, om man må ta permisjonen sammenhengende totalt sett eller hva.
Lillemus&mamma'n Skrevet 14. oktober 2008 #12 Skrevet 14. oktober 2008 Huff, dette er avanserte greier... Føler at det er lite svar å få hos NAV heller, men kanskje jeg skal snakke med kollegaen min som fikk barn i juli. For meg er igrunn det viktigste at vi ikke behøver å "sette bort" bebis fra 1. mai til 20. juni.
Bic&Bac Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 14. oktober 2008 Dette stemmer ikke: (sitat) "Så om du har termin et år og er ferdig med permisjonen kalenderåret etter kan du med litt planlegging strekke permen 10 betalte uker. Får du barn f.eks i sept. 2009 kan du f.eks gjøre det slik: 3 uker perm før fødsel Fødsel 6 uker perm etterpå 5 uker ferie som avvikles i november/desember (da kan du ikke ha hatt annen ferie i 2008) Din del av den delbare kvoten 5 uker ferie før far tar sin del av permisjonen." Lærere har kun 4 uker og 1 dag ferie. Disse 8 ukene og 2 dagene, som det blir totalt sett, kan hun ikke plassere som hun vil. Én av de periodene på 4 uker og 1 dag må hun ha i juli måned, som er lovpålagt, da hun enten er ferdig med sin lønnede permisjon, eller da hun enda ikke har begynt i permisjon.
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #14 Skrevet 14. oktober 2008 Så du vil at arbeidsgiver skal betale deg for ikke å gjøre noen verdens ting? Jaja, det hadde ikke jeg hatt samvittighet til, men om arbeidsgiveren din sier ja til det så er jo alt i orden. Jeg hadde aldri latt en ansatt gjøre det på den måten, da det sender helt feil signaler om i hvilken grad det er greit å utnytte arbeidsplassen/arbeidsgiveren sin.
Bic&Bac Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 14. oktober 2008 mammanutt m. micronutt: Det spørs nok om ikke du må ta litt ulønnet permisjon på slutten da, for å få det til å gå opp. Ta en prat med kollegaen din, ja, eller tillitsvalgte på jobb eller sjefen din. Selv har jeg sendt mail til utdanningsforbundet med mitt spørsmål, for å svar på det.
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #16 Skrevet 14. oktober 2008 Her snakker jeg om arbeidstakere generelt, ikke lærere. Hvilke særordninger dere har vet jeg ikke, men på generelt grunnlag har arbeidstakere krav på 5 uker (25 virkedager) ferie. Og jeg vet at det stemmer for jeg gjør omtrent det samme akkurat nå ;-)
Bic&Bac Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #17 Skrevet 14. oktober 2008 tingeling_80: nettopp derfor jeg spør om det i det hele tatt er mulig. Da jeg er skeptisk til at det går i det hele tatt. Men tenkte at det var forsøket verdt å spørre iallfall.
Bic&Bac Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #18 Skrevet 14. oktober 2008 tingeling_80: for andre arbeidstakere, ja. Men nå spurte hun for seg selv, og da vil ikke det gjelder. For lærere er det egne regler...
Lillemus&mamma'n Skrevet 14. oktober 2008 #19 Skrevet 14. oktober 2008 Tingeling: Det er ingen som har tenkt til å snoke til seg noe de ikke har krav på, men ihvertfall vil jeg gjerne slippe å sette bort en liten baby til dagmamma hvis jeg ikke må. Vet at det er mange ordninger der ute som jeg ikke har snøring på, men det kunne jo hende at noen her inne hadde vært i tilsvarende situasjon før og kunne informere om hva som var tillatt og ikke...
ingrid73 Skrevet 14. oktober 2008 #20 Skrevet 14. oktober 2008 Sist jeg fikk barn, gikk permisjonstiden min ut i midten av juni. Ingen vits i å jobbe to uker før skolen var slutt før sommeren. Jeg tok da permisjon uten lønn i de to ukene, og hadde fri som alle andre helt frem til skolestart i august. Man trenger ikke jobbe i avspaseringstiden selv om man ikke har opparbeidet seg veldig mye avspasering i løpet av foregående skoleår. Hvis din permisjonstid går ut 1. august tror jeg ikke du må jobbe frem til skolestart. Det gjør man i hvert fall ikke på skolen jeg jobber.
Bic&Bac Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #21 Skrevet 15. oktober 2008 ingrid73: Takk for svar. Min permisjonstid går ikke ut 1. august. Men pappaen skal ha permisjon i juli og de to første i august, og da tenkte vi at jeg gikk tilbake til jobb i stedet for å bruke opp permisjon. I juli vil jo det være ferien min, det å gå tilbake i jobb. Men så er det store spm hva med de to første ukene i august... må jeg jobbe da, eller får jeg fri..
Herkules Skrevet 15. oktober 2008 #22 Skrevet 15. oktober 2008 Du må jobbe, eller om din arbeidsgiver ikke pålegger deg arbeidsoppgaver så kan det hende du slipper, men det blir ikke opp til deg eller nav. Ellers så har alle kun mulighet til å forlenge permisjonen med lovbestemt ferie og det er 4 uker og 1 dag. (de som ahr 5 uker har ikke lovbestemt, men avtalebestemte 5 uker) Tar man ferie inni permisjonen kan den da ikke stoppes med mer enn 4 uker og 1 dag, tar du derimot ferie på slutten så er det ikke noe i veien for å ta 5 uker (nå snakker jeg om de som ikke er lærere) for da utsetter man ikke permisjonen. Har man ikke brukt årets ferie har man 4 uker og 1 dag i år og det samme neste år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå