Trollunn Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Litt forvirret ift til dette jeg nå. Skal den nyfødte sove på samme rom som oss- og evt hvor lenge er dette vanlig? Er det uaktuelt å la den sove på et soverom alene vegg i vegg med babywatcher?
Mia29 Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Så lenge du ammer om natten er det lurt å ha sengen ved siden av deg så du lett får løftet babyen over til deg når du skal amme. Særlig de første månedene med hyppig amming er dette lurt for at du også skal få mest mulig søvn og ikke hele tiden ligge og lure på om du hørte noe på baby-callen. På denne måten vil du være i en mer døsig tilstand når du ammer enn hvis du må stå opp og virkelig bryte søvnen du var i. Dersom du bor sammen med barnefaren og han skal på jobb kan det være en løsning at han innimellom tar en natt på et gjesterom eller barnerommet dersom han får problemer med å sove pga nattevåket. (Det blir nok en løsning for min mann i alle fall. Han sover så veldig lett.)
edvina har fått en gutt Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Det er anbefalt at barnet sover på rommet med foreldrene inntil det er ca 1 år. Hovedårsaken er at det er bevist at det redusere sjansen for krybbedød. Hvorfor vet man ikke, men antagelig er en mer lydhør og observante på forandringer hos barnet. Ellers er det veldig praktisk med tanke på amming, man må gjerne opp mange ganger for natten.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/Attachments/FEA0055E67BE3B10C12574240048C825/$FILE/Trygt+sovemilj%C3%B8.pdf
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 For babyen sin del går d nok helt fint å sove på eget rom vegg i vegg. Du vil uansett våkne når babyen din skrik:) Men me tanke på at noen babya,min første va en sånn, amme flere gang for natt så ville eg hatt den på samme rom. Man e ganske så i koma når man må opp flere gang for natt, og eg hadde ikke makta å gå til ett anna rom. Når du skal slutte me mat på natta, ca etter 6 mnd. kan d være greit me eget rom da babyen enda kjenne lukta av deg og ser deg når den våkne om natta. Her fikk mini eget rom og pappaen sto opp og la han ned igjen når vi vente han av, så han skulle slippe å se meg. Men e ingen regla på kordan man skal ha d, så gjør d du synes blir best for dåkker:)
Mia29 Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Hei Edvina! Hvor har du lest at det er anbefalt at de ligger så lenge sammen med foreldrene? Er det en anbefaling basert på forskning rundt krybbedød eller bare noe man tror? Jeg hadde vel egentlig tenkt å flytte barnet over på eget rom når vi er ferdig med nattammingen. Helst håper jeg å være ferdig med det ved 6 mnd. (vet noen synes det høres veldig optimistisk ut.) Etter det jeg har hørt er det anbefalt for barnets søvn. Men ønsker jo ikke gjøre det dersom anbefalinger mht å forebygge krybbedød faktisk sier noe annet... På den annen side synes jeg det er vanskelig å orientere seg i forebygging av krybbedød da det er mye synsing, og ikke bestandig hold i alt som sies. Noen som vet?
Trollunn Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har en vennine med tre barn, og hun sier det samme som deg, Anonym, at etter 6 mnd så legger de barnet på eget rom. Hun sier at man er så var på lyder som nybakte foreldre, at man våkner om det er noe. Det samme om det med lukten- at barnet blir roligere når det ikke kjenner melkelukten. Man er jo redd for å gjøre noe "feil" og ikke være en "god mor" vettu... Men man finner vel ut hva som funker etter hvert
Trollunn Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 14. oktober 2008 Den var informativ den siden der ja! Står at det anbefales soving på samme rom i 6 mnd.
Mia29 Skrevet 14. oktober 2008 #9 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg gikk inn på den linken som en hadde lagt ut. Den fører deg til foreningen for uventet barnedød. Der stod det kortfattede tips om soving og også henvisning til forskning. Det virker som om også de forholder seg til 6 måneder som en overgangsfase i forhold til å la barnet begynne å sove på eget rom. Står gså en del andre ting om trygge soveforhold. En del skepsis til å sove på saueskinn bla. som var nytt for meg. Verdt å lese.
Elin snart mamma til 3 Skrevet 14. oktober 2008 #10 Skrevet 14. oktober 2008 oi da lærte jeg noe nytt i dag. Hva med de som har flaskebarn da. Er jo ikke alle som ammer. bare lurer her
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #11 Skrevet 14. oktober 2008 "foreningen for uventet barnedød" - har gjerne litt.. ja, hva skal jeg si.. prøv å sjekk www.abort.no, og man får se det fra en helt annen synsvinkel enn hva man har lært ellers.. så selvfølgelig kjører foreningen for uventet barnedød det opp til store høyder.. uten at man nødvendigvis skal være overnervøs for noe av dette.. har aldri hørt om at barn ikke skal sove på saueskinn, og det er maaaaaaange som har gjort tidligere og har gått bare fint.. så.. man kan jo lese hva som står, og bruke sunn fornuft, men vi trenger ikke å ta alt superalvorlig.. (jada, det er jo alvorlig at babyer dør, ikke misforstå meg, men tror ikke prosenten for saueskinndød er så stor)
mageboer igjen visst*fødeklar Skrevet 14. oktober 2008 #12 Skrevet 14. oktober 2008 Her har mine barn ligget på rom med meg til de har vært mellom 6 mnd til ett år. Kommer an på barnet det der, men det er bare min erfaring. Ene min tålte ikke at jeg snudde meg i senga følr hun våknet og andre mann tålte det mye bedre. Forskjell på unger og!
VinterSol+2 Skrevet 14. oktober 2008 #13 Skrevet 14. oktober 2008 i følge helsestasjonen, er offentlige retningslinjer at barna bør sove på foreldrenes rom til fylte ett år. for å unngå krybbedød. vi flytta prinsessa vår når hun var ca 14mnd, men hun kommer bestandig over til oss i løpet av natten, da hun enda er avhengig av et måltid i løpet av natten, samt gjerne litt kos og nærhet. (hun er 16 mnd nå) så lenge du ikke røyker, og alle har egen dyne, -kan barnet også med fordel sove i foreldrenes seng, dersom alle er komfortable med det. Men noen foreldre og barn trives ikke med det. Jeg syns det var veldig greit i perioder med mye nattamming/flaske at jeg slapp å stå opp. vi gjorde det sånn at sprinkelsenga stod helt inntil senga vår, og så tok vi bort den "veggen" som var mellom oss. så bare skøyv jeg henne tilbake i "hennes område" når vi var ferdige med ammingen. Jeg tror siden www.sovgodtlillebaby.no (eller er det com? jeg husker aldri det..) gir ganske god informasjon om en del sånt. hun som driver siden er lege og mamma selv, som har slittmye med søvn og sånn, og derfor har lest gjennom det meste av "populær litteratur og forskning" på området. viktigste, tror jeg, er at en gjør det som FØLES riktig NÅR babyen har kommet. jeg trodde feks at jeg skulle bli mye tøffere enn jeg ble, hehe.
Mia29 Skrevet 14. oktober 2008 #14 Skrevet 14. oktober 2008 Til anonym. Jeg er enig i at vi må ta disse sidene for det de er. Men jeg synes heller ikke vi skal se bort i fra dem. Dette er organisasjoner som bidrar til at det er økt forskning på disse områdene som betyr mye for oss. Det er jo en grunn til at man er så nøye på ryggleie ved soving for eksempel. Nå tror ikke jeg heler at "saueskinnsdødeligheten" i Norge er ekstremt høy. De anbefaler heller ikke "total avholdenhet mot saueskinn" på siden. Men de gir oss noen forhåndsregler som det er helt mulig å ta. Ressonementene for at det kan være en risiko virker også rimelige. (Det er jo også en grunn til at man ikke anbefaler fo myke madrasser. Saueskinn vil regnes som mykt underlag.) Men det er klart at i Norge med kalde vintre er det ikke nødvendigvis slik at vi nå skal kaste alle saueskinn. På den annen side kan det jo like mye være grunn til skepsis til de forhandlerne som presenterer saueskinn som noe av det sunneste i verden. Med årvåkenhet og fornuft kan vi kanskje landet et sted i mellom. Jeg for min del synes saueskinnspropagandaen har vært så sterk i enkelte medier om søvn og velvære for barn at jeg nesten har fått inntrykk av at man blir en dårlig forelder dersom man ikke kjøper saueskinn. Jeg har termin i april, og føler vel ike helt det store presset lenger til at barnet mitt MÅ ha saueskinn. Hadde jeg hatt termin i januar ville jeg kanskje tenkt annerledes.
har spire i magen min Skrevet 14. oktober 2008 #15 Skrevet 14. oktober 2008 man må gjøre som man vil , men dette finner du fort ut av når babyen kommer:) Babyen kan våkne mange ganger om natta og da er det godt at senga til babyen ikke er langt unna din seng:)) Men du kan jo også få en baby som omtrent sover hele natta igjennom og da stiller ting seg annerledes. Men jeg selv synes det var trygt og godt å ha sprinkelsenga en meter unna min det første året, også mye pga litt angst angående krybbedød. er betryggende og kunne titte oppi senga og se at barnet har det bra. Lykke til:)
mamma til 2 snart Skrevet 14. oktober 2008 #16 Skrevet 14. oktober 2008 Elin08: Jeg full ammet min sønn til han var 3 mnd, da hadde jeg ikke mer melk. Vi flyttet han da over på eget rom, også måtte pappaen gi han mat på natten i begynnelsen. Dette fordi han luktet meg og ville ha pupp ikke flaske. Det funket helt fint å ha han på eget rom, han sluttet med nattmat når han var 4 mnd. Han ble vel mer mett av morsmelkerstaning, begynte også med grøt på kvelden
edvina har fått en gutt Skrevet 14. oktober 2008 #17 Skrevet 14. oktober 2008 Beklager jeg ikke fikk svart deg. Det var jeg som la inn svaret anonymt, trykket på feil knapp. Da jeg fikk min første for 5,5 år siden var regelen 1 år hos krybbedødforeningen, men jeg gikk inn og sjekket og de har moderert seg, derfor linken:)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #18 Skrevet 15. oktober 2008 Hvis man ikke har barn fra før, bør man ta ting litt som det kommer. Det er umulig å planlegge alt på forhånd. Man vet ikke hvordan ting kommer til å bli. Snuppa vår flyttet på eget rom når hun var 10-12 mnd. Var litt fram og tilbake pga ferietid. Jeg ville aldri ha lagt henne på et annet rom før jeg var ferdig med nattamming, og det varierer jo når man er det. Hos oss var jeg oppe omtrent annenhver time i en periode, da er det slitsomt å gå til et annet rom. Sluttet med nattamming da hun var 7-7,5 mnd. Veldig mange som holder på lengre enn det selv om de gjerne skulle ha sluttet før. Man må bare se det an.
*inepetrine* Skrevet 15. oktober 2008 #19 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har også lest/hørt at det er best at barnet sover inne sammen med foreldrene det 1 året for å forhindre krybbedød, men skulle gjerne visst begrunnelsen. Noen som vet? Ved krybbedød sovner barnet stille inn uten noen form for lyder og da har man jo ingen større sjanse for å forhindre dette ved at de sover på samme rom som foreldrene enn på eget rom?
venter enda en babygutt Skrevet 16. oktober 2008 #20 Skrevet 16. oktober 2008 Vi hadde kjøpt Leandervugge til vårt første barn, men ettersom vi stort sett var helt i koma om natten fant vi ut at det beste var at babyen lå ved siden av pappaen i vår seng, siden jeg ikke fikk sove dersom han lå ved siden av meg. Så lempet pappaen over babyen til meg når det var ammetid. Senere etter et par måneder da han ikke lenger lå helt i ro om natten kjøpte vi en IKEA-seng hvor man kunne fjerne den ene siden helt og satte den intill senga vår, på pappan side. Det var veldig praktisk. Vi lagde noen nye hull så at høyden passet perfekt med vår madrass. Det funket veldig bra, så her blir det favorit i reprise denne gangen. Ellers så tror jeg ikke at man skal kimse med lammeskinnsadvarslen. Har hørt om flere fall med spedbarnsdød pga overopphetning når de sovet på lammeskinn på natten. Det blir annerledes i vogn ute. Så det ville jeg aldri turt å prøve i hvert fall hvis jeg ikke sover med fønster åpent på vidt gap under vintern. Jeg venter januarbarn.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 16. oktober 2008 #21 Skrevet 16. oktober 2008 Sålenge man nattammer er det greit at barnet sover inne hos seg selv. Da slipper man å våkne opp så mye når man ammer. Junior fikk nattmat de første 7,5-8mnd. Etter dette var han veldig var på lyder fra oss pluss at sommervarmen tro til for fullt på soverommet. Da burde vi nok ha flyttet han, men rommet hans var ikke pusset opp og det har enda ikke skjedd... Vi har heldigvis fått rolige netter og det har nok vært ei sovepute for oppussingsprosjektet! Nå som høstonna er ferdig så står rommet for tur! Samsoving har ikke vært noe særlig for noen av oss. I begynnelsen lå jeg utrolig vondt og anspent. Vi voksne har fått veldig urolig søvn og han våknet når pappan hans skal opp. Vi har heller kost oss med å ta ham opp i senga ved amming på morraskvisten og heller slumret litt. Vurdere å kjøpe en sånn ammemadrass denne gangen. Dette for å spare senga for søl, lettere kunne flytte babyen tilbake i egen seng og det vil være bedre når babyen faktisk ligger i senga vår. Ikke minst med tanke på en storebror som nok også vil komme i senga
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå