Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Jenta mi er 1 år gammel (minst i barnehagen) og er blitt bitt for 2 gang der. Første gang ble det stort bitemerke (kunne se tennene i kinnet hennes...). I går var merket mindre, men vi dro på legevakten fordi bittet var gått igjennom huden. Både legen og kontordama mente vi hadde krav på å vite av bhg hvem som har bitt henne og at vi kan ta det opp med foreldrene. Dette stemmer vel ikke? Bhg har vel taushetsplikt? Vi ønsker heller at bhg skal sette fokus på dette i bhg, og at alle barna skal vite at biting er fy-fy. Neste gang kan det jo være vår jente som biter. Men, hvordan skal vi ta dette med barnehagen? Jeg synes jo de bør passe bedre på, ialle fall når de har "bitere" på avdelingen. Jeg synes det er ganske ille når vi må på legevakten pga. mulig infeksjon i såret osv.
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Dere har krav på det når det går så langt at dere må på legevakta. Sønnen min har blitt bitt en gang,men gikk ikke gjennom huden da. Vet ikke hvem som gjorde det,men sånt skjer fort i en bhg. Når huden sprekker så er det jo ett veldig hardt bitt,og det er potensielt farlig. Jeg hadde krevd å få vite hvem det var og hatt en samtale med foreldrene.
Heli 79-har jente+ gutt Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 hei vet akkurat hvordan du har det. jenta vår ble bitt 3 dager på kort tid derav siste dagen ble hun bitt 3 ganger. siste gangen gikk det gjennom huden. Jeg dro dit etter faren hadde henta jenta og jeg forlangte at dem måtte begynne å få opp øynene og følge med bedre da dette har skjedd alt for mange ganger. forlangte at ledern skulle ringe meg neste dag da hun ikke var der da. Lederen var på gråten når hun ringte meg dagen etter og jeg forlangte at de satte inn ekstra ressurser på dette hvis ikke tok jeg jenta ut fra barnehagen og tok saken videre. Dette tok de til seg og holdt jenta vår og biteren hver for seg. De kunne ikke si hvem det var, men de hadde sagt i fra til foreldrene hennes og det var visst ikke bare vår unge som ble bitt. Det som var trist var at jenta vår var redd for barnehagen og barn etter dette. først etter par uker så begynte hun å tøye opp litt igjen i barnehagen. og da sa jeg det rett ut til de som jobbet der at hun var blitt redd og utrygg etter dette så da jobbet de med henne slik at no er hun som før der:) Men ikke vær redd for å forlange . En må gjøre alt når det er sine barn som blir skadet /redd. Si fra til barnehagen at dette skal ikke skje igjen. Da må de ta affere med foreldrene til det andre barnet.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg synes man skal få vite hvem som har bitt slik at man kan ta det opp med foreldrene. Ingen er tjent med en unge som går rundt og biter. Kan faktisk være ganske farlig og en av grunnene til at jeg vaksinerer mine barn.
Snupi27 Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 hei en utrolig trist hendelse og det skjer desverre veldig ofte på småbarns avd. jeg jobber selv i bhg og jeg vet du ikke har krav på å vite hvem av barna som gjorde det.. det er fordi vi har taushetsplikt og kan ikke fortelle om noen andre barn om vi skal nevne barnet med navn.. de ansatte i bhg er nødt til å snakke med foreldrene til barnet som gjorde dette, og det håper jeg de inderlig har gjort..!! spør i morgen om hva de kommer til å gjøre med episoden siden bittet faktisk gikk gjennom..
mamman til to gutter Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg ser ingen grunn til at dere skal ha behov for å vite hvem det er som biter. Selvføglelig er det ikke noe gøy når barnet blir bitt så det blir hull flere ganger, men det er ikke alltid så greit når barna er så små og ikke kan si hva de mener bestandig. Mini har blitt bitt to ganger i barnehagen selv, men heldigvis ingen av gangene gjennom huden. Den ene gangen var ved matbordet en av de første dagene han gikk i barnehagen, da antar jeg at han har prøvd å ta maten til en av de andre og blitt bitt så han skulle holde seg til sin egen mat... Den andre gangen hadde han puttet fingeren i munnen til en annen som hadde lukket igjen munnen og da selvfølgelig bitt han i fingeren. For meg er det akkurat det samme hvem som beit, for jeg er ganske sikker på at mini ikke var helt uskyldig i noen av tilfellene og som du sier, en annen gang er det han som biter. Jeg stoler også så mye på de ansatte i barnehagen at jeg går ut fra at hvis det er samme barn som biter hver gang, så gjør de det de kan for å unngå bitingen og tar det opp med foreldrene til den som biter selv.
Bie&babylove:-) Skrevet 14. oktober 2008 #7 Skrevet 14. oktober 2008 Bare lurer på en ting her, alle sier at det er viktig at foreldrene til dette barnet som biter blir informert om dette. Men hva hjelper det?? Det er jo ikke foreldrene sin feil at barnet biter andre barn i barnehagen eller?! Og hva får foreldrene gjort? Kan ikke kjefte på/snakke til en 1-2 åring mange timer etter at barnet har bitt!? Etter det jeg har oppfattet er det med biting er relativt vanlig problem i barnehagen, spes småbarnsavd, og er det noen som bør tas fatt her er det jo barnehagen. De må følge med bedre og fokusere på dette med biting og hvordan forhindre og forebygge dette problemet. Så langt det lar seg gjøre!
Snupi27 Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 jeg tror nok de fleste bhg følger med på biting og kloring osv. men det skjer så utrolig fort at man nesten ikke klarer å reagere før det faktisk har skjedd. et barn kan gå bort til et annet barn og bare bite uten noen hensikter... man skal selvfølgelig ikke informere foreldrene til barnet som har bitt eller klort et annet barn om det bare har skjedd et par ganger.. det er snakk om å fortelle det om det har skjedd mange ganger så bhg og foreldre kan samarbeide om problemet. at foreldrene snakker med barnet selvom de er små og passer på å si fra at "sånn gjør man ikke" om de gjør dette hjemme..
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #9 Skrevet 14. oktober 2008 Hei! Hvis jenta di går i barnehage i Trondheim, tror jeg at jeg var der første gang hun ble bitt. Har barn på samme avdeling. Jeg synes bittet så fryktelig ut(merket i etterkant), og har tenkt mye på det. Hva gjøres for at slikt skal unngås i fremtiden o.l. Hvis hun er bitt igjen er det skikkelig trist. Samtidig som jeg synes det er fryktelig, ser jeg ikke hvordan de ansatte kan holde alle under konstant oppsikt, da må det jo evnt. settes inn ekstra ressurser på det barnet som biter. Jeg ville lagt litt press på ledelsen, i forhold til hvordan de har tenkt å forebygge slike tilfeller. Samme barnet har vært på mitt (om det er ditt barn jeg snakker om), dyttet og dratt en del, men heldigvis ikke bitt. Noe har de ansatte sagt, noe har jeg observert selv. Har ikke sett slik oppførsel fra de andre barna, så det er nok litt mer enn vanlig "knuffing".
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #10 Skrevet 14. oktober 2008 Min tulle ble bitt når vi hadde høstfest. Faren var så lei seg stakkars. Gutten var over 4 hadde ikke begynt i barhehage før nå bare vært samme mammaen sin stakkars. Ingen unskyldning men var ikke vant til være sammen med så mange unger. De ansatte pleier passe på han da han har gjort det før. Gikk fint har fortsatt merke men går nok raskt bort får jeg håpe.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #11 Skrevet 14. oktober 2008 Bare vent til jenta di blir større. De fleste barna går gjennom perioder der de slår, biter, holder andre barn utenfor osv. Hadde du likt det hvis de ansatte i bhg hadde fortalt de andre foreldrene at akkuratt ditt barn har bitt, vårt stygg med andre el. Og så hadde foreldrene kommet til deg og fortalt at de ikke likte oppførselen til barnet ditt. Foreldrene til "biteren" har det nok forferdelig selv. Jeg jobber på en småbarnsavdeling der vi har en søt liten tulle som er begynnt å bite. 90% av gangene klarer vi å stoppe henne i å bite, men vi kan jo ikke ha henne i sele hele dagen. Har selv 3 barn som har blitt bitt. Er jo ikke kjekt å hente barnet med et stort bitemerke.
Makkapakka Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 HI her: Snakket med bhg i går. Fikk høre litt om rutinene deres ved nettopp biting osv. De prøver å "ta det der og da". Foreldrene til biter'n blir nok fortalt hva som har skjedd, de ringer også legevakten hvis det er nødvendig (ble ikke gjort i vårt tilfelle da det ikke virket så ille som det faktisk var). Virket som om de tok det alvorlig i alle fall, så jeg føler meg litt roligere nå. Jeg har ikke noe behov for å vite hvilket barn det var som bet, sånn skjer i en bhg. Som sagt, neste gang kan det være min jente som biter. Men jeg synes det er riktig at foreldrene til biter'n får vite om det. Jeg ville i alle fall ha visst om det hvis jenta mi bet andre barn. Det jeg var mest bekymret for var om jenta mi på en måte ble "mobbet". Hun er jo minst i bhg og kan ikke gå. Dvs. at de ansatte må bære henne oftenre enn de bærer andre barn. Kan jo være litt sjalusi osv trodde bhg. Men i en alder av 1-2 år så forsår de nok ikke betydningen av å mobbe ennå...takk og pris!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå