Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 En ting jeg har lurt litt på... Er jo så utrolig tissetrengt for tiden, har jo vært det lenge pga babyen. Så hvordan er det egentlig når fødselen starter?? Orker man å gå på do å tisse mellom riene og slikt? Eller er man ikke så tissetrengt da?
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Du blir bedt om å ligge i senga hele tiden..De setter klyster eller noe sånn de hjelper deg å tisse..Når du føler du må bæsje setter de bare et bekken under deg. Jeg fikk ikke gå på do fra jeg kom på sykehuset til etter jeg hadde født..Jeg bæsja flere ganger under fødselen rett på bleien å jordmor sa at det var helt vanlig å at de var bare å bæsje(en del av bæsjetrangen var pressrier)
Chidera *tobarnsmor* Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg gikk på do og tisset ofte under åpningsfasen. Da jeg presset, tisset jeg visst på jordmor;-) Merket ingenting til dette selv. Kjente ikke noe trang til verken å tisse, bæsje eller presse under selve pressriene jeg. Epiduralen fungerte visst på den måten for meg. Så presset ham ut uten pressetrang under veiledning fra jordmor. Når man først har begynt å presse, går man vel ikke på do lenger. Men før det kan man jo gå så mye på do man vil:-)
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #4 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg var ble merkelig nok ikke tissetrengt i det heletatt da jeg fødte sist. Før vannet gikk lå jeg bare i senga og slappet av, etter at vannet gikk var det ikke tid til do-renning, og ikke ble jeg trengende heller. Uansett ikke noe problem å tisse/gå do under åpningsfasen.
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #5 Skrevet 13. oktober 2008 Ligge i sengen hele tiden? hadde du risiko fødsel eller noe håpefull? Jeg var nemlig oppe å gikk stort sett hele fødselen, gikk på do når jeg måtte på do, sto med prekestol osv HI, jeg var like tissetrengt under fødselen også, men gikk på do når jeg hadde pause fra riene Drakk VELDIG mye vann og saft også så det ble noen do-pauser hehe, måtte løøøpe inn på do idet rien gav seg sånn at jeg skulle rekke tilbake til sengen før neste begynte..
2stk*perfekteBarn Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg måtte ligge i senga hele tida pga babyen fikk plassert sånn ting (husker ikke hva det heter) på hodet sitt og de følte med på han under hele fødselen. Så hun tømte blæra mi med kateter med jevne mellomrom. Var helt greit, kjente ikke noe til det.
våken_om_natta Skrevet 14. oktober 2008 #7 Skrevet 14. oktober 2008 Tror ikke det er så vanlig å bli bedt om å ligge i senga hele tida altså. De fleste jordmødrene vil jo gjerne at man skal bevege seg litt. Jeg tusla på do mellom riene jeg. Satt i badekar i mange timer og da stod jeg opp og gikk på do når jeg måtte det, og så hoppa jeg oppi badekaret igjen. Måtte gjøre det mellom riene da. Måtte ikke så ofte på do, for jeg var ganske kvalm og orket hverken å spise eller drikke noe særlig underveis.
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 Husker ikke at jeg var spesielt tissetrengt under fødsel, men jeg var på do et par ganger i åpningsfasen. Bæsje trengte jeg ikke og tror ikke jeg gjorde det under pressriene heller. Denne gangen skal jeg ta et klyster hjemme før vi reiser inn til sykehuset, bare for å slippe å tenke på det. Sist hadde jeg epidural og da måtte de ta urinen med en katater under siste del av åpningsfasen pga at ungen skulle få bedre plass til å komme ut. Klarte ikke å tisse når jeg var helt bedøvet av ep. Synes det var litt flaut men hadde ikke noe valg...
Herkules Skrevet 14. oktober 2008 #9 Skrevet 14. oktober 2008 Når jeg hadde sånn ca 7 cm så gikk i alle fall jeg på do, men kom oppgitt tilbake og utbrøt "nei her kommer det ikke noe annet enn baby!" Jeg hadde en kjapp fødsel da så jeg hadde ikke så mye tid til eller behov til å tenke på tissing. Babyen min hadde også elektrode på hode men jeg behøvde ikke ligge i sengen for det.
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #10 Skrevet 14. oktober 2008 Etter jeg hadde 4 cm åpning fikk jeg epidural å fikk dermed ikke lov å gå på do i de hele tatt.. Tror det var pga epidural ivertfall..Men de snakket mye om at jeg blødde så mye at de var nødvendig at jeg lå stille så det ikke ble så mye søl. Jeg fikk også festet elektrode på hodet til barnet når vannet ble tatt. Så mange ting spiller inn å gav meg ikke lov til å være oppreist. Men jeg gikk fra 4 cm til 10 cm på under 30 min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå