junigutt :) Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg har fått påvist en hjernesvulst, mest sannsynlig godartet, men jeg har ikke kommet til hos nevrokirurg enda... Er også gravid, ca 4 uker på vei, og tok en MR for 2 uker siden, før jeg visste om graviditeten... Har hørt at det ikke er bra å ta MR når en er gravid, noen som vet noe mer om dette....? Selv om den mest sannsynlig er godartet regner jeg med at jeg må operere den bort allikevel.. Noen som vet om dette kan ha påvirkning for fosteret? Tror de utføres bare med lokalbedøvelse... Har ikke fått vite noe særlig enda, så er så mye jeg lurer på...
Totentrollet ♥♥♥ Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Hei. Vet ikke så mye om dette med stråling, men min frøken er opperert for hjernesvulst. Hun var i narkose naturlkig nok, siden hun da var baby. Men hun gikk på morfin og andre smertelindrende medikamenter i noen dager etterpå, og det er jeg ikke så sikker på er lurt med baby i magen. Du bør ringe sykehuset og forhøre deg. De vet. Er det Riksen du skal til?(Du trenger ikke å svare på det). Vi var der og er der jevnlig på kontroller. Et utrolig hyggelig personale og dyktige leger :-) Lykke til!!
junigutt :) Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2008 Takk for svar Ringer nok sykehuset i morgen.,. Var hos fastlegen i dag, og spurte om han kunne si noe om om det var farlig å ta MR når en er gravid.. Og da sa han at "har ikke peiling jeg"... Syns det var dårlig, tror jeg bytter lege nå....
Totentrollet ♥♥♥ Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 ¨Rart han ikke vet det. Ståling er vel noe de fleste leger vet en del om, men kanskje ikke. Men dt viktigste er at du har en lege du kan stole på og som vet hva han/hun driver med. For en er veldig sårbar når en er hos legen. Lykke til med ringingen, og håper du får et positivt svar.
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har vært gjennom dette... Det at du har tatt MR tidlig i svangerskapet er ikke nødvendigvis farlig. Jeg har gått til jevnlige kontroller, og spurte nevrologen min om dette. Han sa da at de aldri brukte CT på gravide, da det var sterk stråling.. Men MR var det ikke påvist at var skadelig mens man er gravid, så det brukte de mye på gravide dersom det var nødvendig. Så tror du kan ta det helt med ro... Men det er fryktelig synd at legen din svarer deg sånn, du har da nok av andre bekymringer nå, så han burde heller beroliget deg... Ang operasjon så ble jeg operert i narkose, har ikke hørt om at det blir gjort med bare lokalbedøvelse. Men dette får du informasjon om på sykehuset. De gjør jo det som er best for deg og babyen! :-) Lykke til! Håper alt går bra til slutt!!! :-) Hvis det er Riksen du skal til, så er de kjempe dyktige!! :-)
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Sannsynligvis er det ufarlig å ta MR selv om man er gravid. Imidlertid er det naturlig nok ikke så mange studier som kan dokumentere dette sikkert, da man selvfølgelig ikke vil eksperimentere med gravide. For å være på den sikre siden unngår vi å gjøre MR i de første 20 ukene med mindre det er svært viktig å gjøre undersøkelsen. Det er gjort MR på gravide før dette uten at det er noen sikre holdepunkter for at dette gir skader på fosteret. Vennlig hilsen Dr. Roar Pedersen, røntgenlege Kilde: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336691
junigutt :) Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. oktober 2008 Takk for svar til alle, ble litt mer beroliget nå Har byttet til en kvinnelig lege, kanskje det er greiest når man er gravid...? Ikke vet jeg, siden dette er første, men jeg tenker litt sånn.... Ang om man får narkose eller lokalbedøvelse, har jeg hørt at man må være våken, ligge å telle og snakke med de som opererer og sånn, men dette er kanskje forskjellig... men uansett, har hørt at man ikke får narkose når man er gravid også jeg :s for et tidspunkt å bli gravid på, ble litt mye her nå, hehe..
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 Også en ting til, du er fire uker på vei nå og var på MR for to uker siden, dvs at du knapt var gravid da du tok MR. Må jo da ha vært rundt el, ikke sant? så tror ikke du skal bekymre deg for det. Sant det at det kanskje ikke er den mest ideelle å bli gravid nå, men jeg må si at det viktigste for deg nå tross alt er å bli frisk igjen:-) God bedring
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #9 Skrevet 14. oktober 2008 Vil bare ønske deg lykke til!! Det stemmer ikke som en ovenfor skriver.. at det er CT som er farlig, og ikke MR. Det er MR man ikke skal ta når man er gravid.. CT kan man ta. ( er spl ) Men tenker nok at det går helt greit så tidlig.. Igjen.. lykke til! *klem*
scoobydo Skrevet 14. oktober 2008 #10 Skrevet 14. oktober 2008 Hei! Min søster har hatt hjernesvulst...den var godartet og hun ble operert, men måtte ta cellegift etterpå. Dette gjorde de for å sikre at alt ble borte. Hun fikk ikke ta etterkontroller når hun ble gravid, og fikk egentlig beskjed med lege om at hun og mannen måtte ta et valg om hva de skulle gjøre om hun skulle få tilbakefall under graviditeten.... Lykke til!
Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #11 Skrevet 15. oktober 2008 At det ikke stemmer det jeg skriver? Blir litt provosert jeg... Nevrologen min sjekket dette opp med røntgenlegene, og er det noen som har peiling, så er det dem. Så om jeg tar feil, så er det altså ikke trygt å stole på faglærte leger med mange års skolegang og erfaring med røntgen/MR/CT av gravide... At du er spl er en ting, jeg er selv faglært i helsesektoren, og hvis valget er mellom å stole på en sykepleier og to leger, så velger jeg legene altså... Fordi om du sikkert er en dyktig spl... :-) Virka litt surt dette innlegget, men ble bare litt provosert... :-)
<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3 Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 Heisann!! Nutte som er sykepleier bør gå hjem og lese seg opp om CT og MR!!!!!! Ved CT brukes røntgenstråler, som er potesielt farlig. MR er radiobølger og magnetisme. Altså mye lenger bølgelengde ( I FM-båndområdet) og i teorien ikke farlig.......Siden dette ikke er forsket på så unngår en å putte gravide inn i MR maskinen om en ikke MÅ. Må en så velger en SELFØLGELIG MR og IKKE CT grunnet stråling!!!!!! Hilsen en MR-radiograf
Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #13 Skrevet 15. oktober 2008 minsten på vei:-) Flott at du som har kunnskapen skrev dette :-)
snopsi Skrevet 15. oktober 2008 #14 Skrevet 15. oktober 2008 Kan bare signere Minsten på vei her, hun har helt rett!!! CT skal unngås i den grad det er mulig dersom pasienten er gravid pga mye stråling. Hilsen Snopsi, som er CT-radiograf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå