Gå til innhold

Hekser, dere som ser! (og andre som vil si sin mening)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp meg og ta en avgjørelse...eller si din mening er du snill:)

Jeg søkte på det jeg hadde lyst til å få utdannelse som, og kom inn på førsteønsket mitt.

Jeg gledet meg veldig til å komme igang og ta denne utdannelsen, men nå sliter jeg.

Det er ikke selve utdannelsen som er problemet, for jeg kunne fortsatt tenke meg den. Problemet er at jeg måtte flytte langt fra hjemme.

Jeg har flyttet til en plass hvor jeg ikke har noen venner eller noe slekt fra før av. Jeg vet jo at jeg må prøve å komme meg ut å bli kjent med nye folk, men jeg gjør det ikke.

Jeg sitter bare på hybelen å gråter å tenker på de gamle vennene mine og familien min hjemme. Jeg savner de så utrolig mye!

Dette går utover skolearbeidet mitt. Jeg greier ikke konsentrere meg om lesingen som er så sentral ved denne utdannelsen.

Jeg har klaget til mamma helt siden jeg flytta, og hun var så snill at hun ville sponse meg med billetter så jeg kommer meg hjem hver helg. Men dette er et så stort tiltak, det blir nesten bare reising og ikke noe tid hjemme. Det er kjempe vondt når jeg må dra på hybelen igjen, jeg sitter å gråter hele veien nesten.

Har tatt opp med mamma og pappa at jeg ønsker å flytte hjem igjen. Pappa ble kjempe sur, for han mener at når en begynner på noe så MÅ en fullføre det, hvis ikke så er en en liksom en taper.

Jeg tørr ikke klage mer til pappa. Men jeg klager masse til mamma, og synes veldig synd på henne som må gå rundt å høre på den klagingen min når hun er veldig utslitt etter arbeid og har mine søsken å ta seg av i tillegg. Jeg har sagt til henne at jeg kan være truende til å ta livet mitt dersom jeg må være her jeg har flyttet nå og gå på skole. Jeg har nesten knust ting før jeg skulle dra etter ei helg hjemme fordi jeg er så lei meg og fortvila.

Jeg har nå tenkt tanken på å søke meg en jobb på butikk eller barnehage et år, så jeg får bo hjemme. Problemet er bare det at det ikke kommer til å bli noe lettere for meg å flytte igjen til neste år, og utdannelse må jeg jo ha. Det tar seg ikke ut å slutte på skolen for så å begynne på det samme igjen året etter heller. Det jeg har tenkt å utdanne meg som har de ikke på nettbaserte studier. Jeg greier ikke gjøre noe nå. Vil bare hjem!

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vurdert å bo på et studenthjem, og delta på ting studentsamshipnaden setter igang.

Har selv vært student og flyttet "alene" et godt stykke unna heimen. Kom i kontakt med noen i klassen og på gangen min, Kanskje du kan spørre noen som ser hygglige ut i klassa/gruppa di om de vil være med på kafè. Mange muligeter. Du må bare hoppe uti det med begge bena godt samla. Det verste er et nei, men du kan også risikere å få et ja og gode venner. Og skulle du få et nei, så ikke la det hindre deg i å prøve å bli kjent med noen andre!

Lykke tl!!

Skrevet

Heisann!

Kjenner meg litt igjen i din situasjon, men jeg måtte ikke flytte så veldig langt hjemmefra. Første gang jeg begynte å studere trivdes jeg ikke i det hele tatt hverken med pensum, studiet i seg selv, eller det miljøet som var på den skolen jeg gikk på. Jeg gikk ut skoleåret, men bestod ikke alle fagene, fordi jeg hadde vært så umotivert til å lese. Jeg jobbet en del ved siden av, så klarte å spare opp en del penger og dro på en lengre utenlandstur det neste semesteret. Det var helt fantastisk! Jeg fant ut hva det var jeg egentlig ville studere, og trives kjempegodt med det! Nå gleder jeg meg til forelesninger, har fått mange nye venner, og trives i det hele tatt kjempegodt! Bommet på første forsøket, men det er det mange som gjør. Det er absolutt ikke noe nederlag.

Kanskje trenger du ett år med jobbing til for å "modne" litt før du er klar til studier? Noen trenger adskillig flere år enn andre før de er klare til å studere til det de "skal bli". Jeg tror du bare har valgt feil studium, og at det kanskje er derfor du føler at du ikke klarer å lese nok. Man må virkelig interessere seg for noe for å klare å studere det, og det er viktig at man tar seg tid til å finne ut hvilke interesser man har.

Når det er riktig for deg å begynne å studere, så vil du vite det da. Ikke noe studiet er verdt at du blir så deprimert at du går med deprimerte tendenser. Slutt og flytt hjem før en evt depresjon blir for dyp.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...