Gå til innhold

Hva er greien med lav blodprosent da?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva regnes som lav, hva er vanlig og hva "skjer" når man har det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

7 er vel hakket før blodoverføring. Men en kan ha lav prosent uten å merke noe særlig til det, om den går ned over lang tid.

 

Dersom den synker fort, noe den ofte gjør i svangerskapet, så blir en lett svimmel, kanskje økt puls osv.

 

Og det som skjer i kroppen er at antallet røde blodlegemer er mindre, slik at transporten av oksygen minker.

Skrevet

7 er ekstremt lavt vil jeg si da. Er forresten hemoglobin man mangler.

Skrevet

Litt forskjellige definisjonsgrenser på hva som er normalt, men ca 11 - 16 regnes som normalt. Man får blodoverføring hvis man har hb på 8 og under. Symptomer på lav hb er: trøtt, slapp, blek, svimmel, tung pust spesielt ved aktivitet, fryser lettere.

Skrevet

Takk for svar alle sammen, men hva er Hb da?

Skrevet

Hb er hemoglobin. Før målte man blodprosent, nå måler man hemoglobin i stedet.

Skrevet

Dere kødder nå sant?? Etter fødsel hadde jeg hb på 7 og da sendte de meg hjem, sa bare at den var "litt" lav..

Skrevet

jeg hadde ogsaa HB paa 7 da jeg ble sendt hjem fra sykehuset. Paa 6ukers kontrollen 8 uker etter fodsel hadde jeg Hb paa 11 og det syntes sykepleieren paa lege kontoret hva veldig lavt. Jeg fikk heller aldri blodoverforing, gikk tilbudet, men folte ikke at jeg trengte det: hvar i fin form...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...