SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Ja det er mulig. Og har du mistanke på det. Må du rett inn på sjukehuset så de kan prøve stoppe fødselen
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 Alt er vel mulig? Men jeg ville vel ha tatt kontakt med sykehuset og prøvd å få stoppet dette så tidlig.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #5 Skrevet 13. oktober 2008 Ja, hvis de gidder. KK i Bergen har ikke stoppet fødselen til to jeg kjenner, i uke 18 og 20. De fødte levende barn, som døde kort tid etterpå. Og selv hadde jeg premature rier i uke 18, beskjeden fra sykehuset var at "hvis du går inn i aktiv fødsel, så må du vite at vi ikke bruker ressurser på svangerskap som er under 23 uker gamle." Heldigvis for min del så stoppet riene opp før det ble alvor. KK i Bergen er jo kjent for å være ekstreme, så håper ikke dette er vanlig praksis andre steder. Mener at på "Jordmødrene" var det en som var innlagt med vannavgang i uke 15, men hun fikk da i det minste hjelp.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #6 Skrevet 13. oktober 2008 I alle dager...hva er det for slags oppførsel fra et sykehus da?? Da ville jeg seriøst ha kommet meg til det nest næsmeste sykehuset så fort som f...., for der hadde jeg ikke satt en fot inn engang.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #7 Skrevet 13. oktober 2008 trodde det var kynner men fikk litt angst da jeg ble våt vet ikke om det er urin eller ikke,hender der glepper litt omdagen.men ringt legevakta og blir hentet i ambulanse..takk for svar.Ville ikke virke hysterisk.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 13. oktober 2008 #8 Skrevet 13. oktober 2008 lykketil og håper det ikke er i gang noe
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #9 Skrevet 13. oktober 2008 Ja fødselen kan starte når som helst, og sykehus i norge har satt en grense på uke23 for å stoppe rier, veit ikke helt hvorfor akkurat da, men det har vel med sjansen for at barnet skal overleve, hva man skal utsette et barn for osv. Håper du ikke får noen rier igjen da, og skjønner at du er nærvøs, har selv prematur, men ikke så tidlig som uke23.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #10 Skrevet 13. oktober 2008 Glemte å si at ved vannavgang er det mer de kan gjøre, vannet kan jo fylle seg opp igjen, men er det rier er det ikke mye de kan gjøre så tidlig, bare håpe på at de gir seg av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #11 Skrevet 13. oktober 2008 Så det du sier er visst hun føder så føder hun et barn som blir født levendene som etter kort tid kommer til å dø?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #12 Skrevet 13. oktober 2008 Ja det er vel forsåvidt det jeg sier, men grunnen til at de har denne praksisen er vel at forskningen sier at et barn født før uke23 har minimale sjanser til å overleve, selv med hjelp, lungene er ikke klare i det hele tatt. Jeg fødte prematurt, og da sa de på sykehuset at lungemodningssprøytene ikke hadde noen virkning før man var etter uke 23-24. Det er kjempetrist at mange må oppleve dette, men naturen er hard mange ganger, det er jo en senabort.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #13 Skrevet 14. oktober 2008 Man føder ikke i uke 20, man aborterer.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #14 Skrevet 14. oktober 2008 Hva........??... Noen som påstår at sykehus i Norge ikke forsøker å stoppe fødsler før uke 23. Det er FEIL!! Selvfølgelig gjør de alt de kan for å stoppe fødselen. Jeg har selv fått intravenøst riedempende i uke 21 så jeg er faktisk HELT sikker på dette altså. Det de derimot ikke gjør er å gå inn i livreddende tiltak på babyer født før uke 23. (stort sett. Grensen er litt flytende etter blant annet barnets størrelse og fysiske tilstand) Håper det går bra for HI.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #17 Skrevet 14. oktober 2008 Uff;-( Håper det bare er kynnere. Masse klemmer og tanker til deg. Prøv å gi oss en oppdatering når du kommer hjem da HI.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #18 Skrevet 14. oktober 2008 så ufølsomt nn 19:07. Har selv et fullbåret barn, men jeg kjente babyen godt hver dag fra uke 17, fikk vite kjønn på ul og så tydelig et lite menneske, så ville absolutt følt at jeg fødte for tidlig om babyen kom i uke 20. Så lenge det er rier så er det vel en fødsel? Trodde aborter resulterte i en blødning, eller at man måtte ha en utskrapning etter MA? Skjønner ikke hvordan du kan si at man ikke føder når det starter med rier og vannavgang i uke 20.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #19 Skrevet 14. oktober 2008 Hi her! Alt i orden med oss begge!dette er ikke min første så var ganske skråsikker på at dette var kratige rier og vannet som lakk! Men det det var det ikke og føler meg 100 kg lettere.-mistet i fjor så da blir man vel litt mer nervøs når ukjennte kraftige smerter slår inn.. Tusen takk for alle svar
birrisj05.02.09 Skrevet 14. oktober 2008 #20 Skrevet 14. oktober 2008 Det med uke 23 har ingenting med å stoppe fødsler.. skulle jo bare mangle at de prøver å stoppe, selv lenge før det! Kanskje du tenker på noe annet, det at de prøver å redde babyen dersom den er født tidligst i uke 23.. Og det finnes jo faktisk babyer som er født i uke 23 og lever den dag i dag, så det med at man aborterer i uke 20 og ikke føder, er jo bare tull! Skjer ikke SÅ mye på 3 små uker..
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #21 Skrevet 14. oktober 2008 Da jeg var stud på gynekologisk avd kom det inn ei dame som var gravid i uke 21 ett eller annet og som var i fødsel. Ingenting ble gjort Fordi som noen sier over her, bruker man ikke ressurser før man er kommet til uke 23. Jeg synes det var helt forferdelig å vite at hun kom til å miste barnet sitt og at de ikke kom til å gjøre noe for å redde det. hadde hun vært 1.5 uke lenger på vei hadde de jo satt himmel og jord i bevegelse.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #22 Skrevet 14. oktober 2008 Det er sikkert forskjellig praksis fra sykehus til sykehus når det gjelder å stoppe rier mellom uke 20 og 23. Men på de tre ukene skjer det en hel del som gjør at babyen har større sjanser for å overleve dersom fødsel starter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå