Gå til innhold

Noen med svangerskapsdiabetes her.....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Fikk beskjed av jordmor i dag at jeg mest sansynlig har svangerskapsdiabetes. Måtte komme tilbake til onsdag med ny urinprøve og ta noen flere prøver. Har prøvd å lese litt på nettet, men....

Noen som kan fortelle meg litt om det. Råd og tips? Så at babyen kunne bli mye større enn normalt og at man gjerne ble satt igang før tida pga komplikasjoner....

Takker for ALLE svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor trodde jordmor at du hadde svangerskapsdiabetes?

Hos meg fant de sukker i urinen for noen uker siden (i uke 32), og måtte da ta glukosebelastningstest for å sjekke om jeg hadde svangerskapsdiabetes. Jeg hadde det ikke, og fikk beskjed om at det er svært få som får det...

Fikk endel info om prosedyrer hvis det skulle vise seg at jeg hadde det.Du vil bli henvist til spesialist på sykehuset. Der vil de ta ultralyd, og sjekke deg og babyen opp og ned. Litt avhengig av hvor "alvorlig" det er vil du få kostholdsråd, evt insulin osv. Du vil få kontroller hver uke resten av svangerskapet, jevnlig ultralyd - og fødselen vil mest sannsynlig bli satt i gang i uke 39. Ikke pga. komplikasjoner, men fordi babyen ofte blir stor - da for å unngå komplikasjoner pga for stor baby.

Diabetesen går som oftest over igjen - men det er større sjanse for at du utvikler diabetes type 2 senere. Du vil få oppfølging etter svangerskapet.

Ellers er det ikke farlig for babyen - det eneste er at den kan bli stor, men det vil de se på ultralyd.

Skrevet

Hei hei!

Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 27. Fikk litt sjokk da jeg fikk det konstantert, men syns nå at alt er veldig greit.

Jeg må så godt jeg kan å unngår sukker i det daglige kostholdet mitt. Spesielt sukkerbomber som kaker, godis osv..... Er viktig å finne alternativer! Frukt er heller ikke så bra å spise. Mye fruktsukker, mens grønnsaker er veldig bra. Prøver også å spise lite av karbohydrater som ris, pasta og poteter. Kjøtt og fisk kan man spise rikelig av! Grovt brød og grovt knekkebrød er også veldig bra!

I tillegg til å regulere blodsukkret med et bra kosthold, har jeg fått utlevert et bs måleapparat som jeg måler bs med annenhver dag. Fastende og morgenen og 2 timer etter hvert måltid. Jeg noterer dette opp i en bok som jeg har med til kontroll.

Har vært på kontroll på sykehuset hver 14 dag nå, men etterhvert blir det hver uke. Der ser en diabetes sykepleier gjennom de bs verdiene jeg har skrevet ned og vi snakkes litt om hvordan det går. Noen ganger er det også ultralyd hvor de sjekker str på babyen og på slutten skal de også måle bevegelsene til babyen. Så blir veldig godt fulgt opp.

Faren med sv. diabetes er at babyen kan bli veldig stor, derfor blir man nøye fulgt opp. Barnet kan også få et slags "insulin-sjokk" når det blir født. Barnet produserer mer insulin fordi at du ikke produserer nokk, og dermed har barnet for mye insulin når det bli født. Men som jeg forsto så skjer dette bare om man ikke holder seg til de kostholds- reglene man blir annbefalt.

Om du lurer på noe mer er det bare å spørre!

Jeg har faktisk begynt å se dette som en positiv ting! Jeg må legge om kostholdet, ergo legger på meg mindre i svangerskapet, og forhåpentligvis klarer jeg å følge dette kostholdet etter svangerskapet også. Og jeg blir jo så nøye fulgt opp! Det er jo bare positivt!

Skrevet

Hei jeg har heller ikke svskapsdia.Men hadde 3+ på glucose på urinprøve for et par uker siden - så måtte også tilbake etter få dager for ny sjekk - hverken da eller uka etter var det utslag på urin og helt fint bl.s. Tenkte bare at dersom det kun er tatt urinprøve foreløpig så er det absolutt håp om at det ikke er noe likevel : ) Men sto jo ikke noe om hva som gjorde at jordmora di mistenkte det da.Lykke til uansett.

Gjest janne37
Skrevet

Hei!

Jeg har også svangerskapsdiabetes. Hadde det i forrige svangerskap også så jeg har gått på diett og målt blodsukkeret annenhver dag siden jeg var 19 uker på vei, nå er jeg i uke 34. Har også sluppet unna insulinen pga streng diett.

Fosteret er ikke blitt "for stort", han ligger akkurat på gjennomsnittet :-) så det blir ingen risikofødsel på meg, regner med å føde av meg selv når tiden er der.

Er blitt vedig nøye fulgt opp og det er veldig betryggende!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...