Gå til innhold

Noen med svangerskapsdiabetes her.....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Fikk beskjed av jordmor i dag at jeg mest sansynlig har svangerskapsdiabetes. Måtte komme tilbake til onsdag med ny urinprøve og ta noen flere prøver. Har prøvd å lese litt på nettet, men....

Noen som kan fortelle meg litt om det. Råd og tips? Så at babyen kunne bli mye større enn normalt og at man gjerne ble satt igang før tida pga komplikasjoner....

Takker for ALLE svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. jeg har fått det igjen er i uke 18.jeg hadde det med første men han er 6 år nå. jeg har en gutt til er 4 år. hvor langt er du på vei.

du må ta en sukkerkloglose jeg har tatt det menge ganger , det må du gjør hos legen. jeg hadde tatt det. med han første fante ut di 2 siste mnd da måtte jeg gå på insulin alt gikk kjempe bra. denne gangen lå jeg på 9.1 etter 2 timer fasting.den skal ikke være over 8. med han første hadde jeg sukker i urinen menge ganger og var veldig dårlig. så jeg la på meg 26 kg med den første. det er barnet som for så mye sukker at han blir så stor du må passe på hva du spise og ikke spis så mue godter er søt saker håer det går bra lykke til

Skrevet

Jeg er i uke 21. Blei du satt igang før termin og var babyen din veldig stor?

Skrevet

Hei! Det er ikke bare at barnet blir stort som er problemet med svangerskapsdiabetes! Det er fare for missdannelser hos barnet hvis man blir gående med høyt blodsukker over tid... Barnet produserer også for mye insulin som kan gi det problemer etter fødselen! Stort sett går dette veldig bra, men det er greit å vite at det ikke "bare" blir ett stort barn! Trenger ikke å bli det heller!

Hvis det viser seg at du har det, kommer du til å få veldig tett oppfølging fram til barnet er født!

Man må spise veldig sundt og noen ganger må man begynne på insulin!

Jeg er i uke 23 nå, måtte begynne på insulin for 3 uker siden!

Man begynner gradvis for at kroppen skal bli vant med det!

Har fortsatt litt igjen før blodsukkeret er tilstrekkelig regulert, men jeg er på god vei! Går til kontroll hos spesialister på sykehuset hver uke i tillegg til vanlige kontroller hos jordmor og lege!

Dette ble litt mye, men er et noe du lurer på så er det bare å spørre!

Jeg har satt meg ganske godt inn i tingene nå :)

0705 i nikket ditt... Er det en dato? Ble litt nyskjerrig! Har en sønn som har bursdag 7 mai :) Hold meg oppdatert da!

Lykke til!

Trine

Skrevet

0705 er fødselsdatoen til mannen min. Ser du er fra Hønefoss. Ikke så langt unna Porsgrunn det.

Skal levere urinprøve hos legen min etterpå. Skal til jordmor igjen i morra,men klarer ikke vente så lenge for å se om jeg har sukker i urinen igjen. Det rare er at jeg har aldri vært så sunn som jeg er nå. Jeg har lagt om kostholdet helt etter at jeg blei gravid. Vil ikke si at jeg var usunn tidligere heller, men bare blitt mer bevist.

Er du fortsatt i full jobb? Noe annet man må være forsiktig med?

TUSEN TAKK FOR ALL HJELP.

:)

Skrevet

Jeg la om hele kostholdet mitt når dem oppdaget sukker i urinen, etter det har alle urinprøver vært fine!

Det var nesten tilfeldig at jeg ble sendt til glykosebelastning!

Når jeg kom dit ble jeg innlagt for å observere blodsukkeret i noen døgn før jeg begynte med insulin... Det vil altså si at du ikke bare må stole på urinprøvene!

Det er veldig mye annet en godteri som påvirker blosukkeret...

Melk og juice må drikkes i forbindelse med måltidene, kun ett glass! Det samme gjelder frukt... Kokte poteter og gulrøtter er også ting man skal spise lite av!

Får håpe du slipper unna !

Det finnes mange verre ting, men man har stort sett nok å tenke på når man går med en liten i magen!

Jeg ble sykemeldt for over 2 mnd siden fordi jeg var i dårlig form... kommer til å være det resten av svangerskapet!

Du da???

Har du det bra ellers??

Vet du om det blir gutt eller jente??

Vi får en gutt :)

Trine

Skrevet

Da har jeg vært hos jordmor igjen. Var noe feil med apparatet hennes. Hun hadde hatt 20 gravide den dagen og over halvparten hadde fått utslag på sukker i urinen. Så da kan jeg slappe av litt til.

Vi har termin 23 februar og får en gutt som skal hete Sebastian. Gleder oss masse. Har ingen fra før. Brukte 1,5 år på å bli gravid. Fikk beskjed på fertilitetsklinikken at jeg ikke kunne bli gravid på egenhånd, men... Så var så glad da jeg reiste på ultralyd på klinikken pga magesmerter og en mage som en ballong. De skjønte ingen ting da de så et lite foster på 6 uker med bankende hjerte. Vi hadde ikke tatt noen test fordi mensen var så uregelmessig og vi fikk jo beskjed om at jeg måtte over på sprøyter.

Jeg har vært mye dårlig. Kvalm og oppkast frem til uke 13. Svimmel, vondt i hodet og sliten siden det. Har begynt å jobbe litt igjen og det er så deilig.

Når har dere termin?

Skrevet

Så artig at dere fikk det til på egen hånd da ;)

Vi har termin 15 februar så det er ganske likt :)

Samboeren min har 4 barn mellom 8 og 16 og jeg har en på 8 fra tidligere forhold, så dette blir vårt første barn sammen!

Alle barna bor fast hos oss så her er det sjelden rolig!

Da ser det ut til at du kan ta det med ro ang diabetes da!!!

Det er jo veldig flott!

Føler meg ganske uheldig siden det er såpass sjeldent men det er vel alle disse ekstra kilone mine da :(

Skrevet

Men hva gjør man ikke for å få en liten baby. :) Gleder meg så til babyen vår kommer.

Da skjønner jeg at det skjelden er stille hos dere. Vi kommer nok til å få litt "sjokk" når babyen vår kommer. Nå har vi det så fritt, men det forandrer seg når babyen kommer. Men det er verdt det. :)

termin 15 februar ja. Hadde egentlig termin 17 februar, men blei satt tilbake 1 uke. Litt kjedelig, men sånn er det. Mannen min vil at Sebastian skal komme 14 februar han da. På valentine. En gave fra meg til deg sier han da. Og da trengte vi ikke kjøpe flere gaver til hverandre på den dagen for da hadde vi fått det vi hadde ønsket oss så lenge :) Han er så søt atte. :)

Hvor kommer du til å føde? Er vel ikke så langt fra Hønefoss til Oslo (litt dårlig i geografi).

Skrevet

He he... Ja tenk så artig det hadde vært med en liten valentine-baby :)

Jeg må føde på drammen pga diabetesen dessverre!

Det er ikke nok kompetanse på Ringerike sykehus i forhold til komplikasjoner som kan oppstå! Ble litt deppa når jeg hørte det, men man blir vel sendt hjem så fort som mulig uansett ;) he he... Det er ca en times kjøring fra Hønefoss til Drammen! Det samme er det omtrent til Oslo også :)

Skjønner godt at dere gleder dere masse!

Vi har funnet ut at unger er livet :)

Masse forpliktelser og planlegging, men mest av alt bare fryd og glede!!!

Skrevet

Slenger meg med her jeg:-)

Fikk også konstantert for høyt blodsukker for en uke siden, da lå den på 8,1. Men 1 måned før det igjen var den på 8,6, men jeg skjønner ikke hva alle tallene på helsekortet betyr og legen sa ikke noe den gang heller, sikkert for å se om det gikk ned av seg selv.

Men nå skal jeg i allefall kutte sukker ol., og se om jeg klarer å få ned blodsukkeret. Skal til lege igjen om 4 uker for oppfølging, hååper på det beste :-)

Men det har gått så fint uten sukker (les godis/kake) denne ene uka, er så verdt å kutte det ut for den lille. Selv om han/hun har det bra.

Har termin 17. mars, så nærmer meg halvveis.

Skrevet

Ja vi gleder oss masse. Og så lenge vi har hatt problemer med å bli gravide også så har hatt god tid til å planlegge. Har fortsatt ikke gått helt opp for meg at jeg er gravid tror jeg. Blir like sjokkert hver gang han sparker. :) Men dere er jo godt forberedt så lenge dere har 3 barn i huset fra før :)

1 time til sykehus er jo langt hvis fødselen er ordentlig i gang, men du blir kanskje satt igang? Leste på nettet at det er vanlig.

Castein81.

Får krysse fingrene for at det ikke er noe galt. Var jo ikke bare sukker man skulle holde seg borte fra. Så er jo litt mere styr, og flere bekymringer. Du får si i fra hvordan det går framover :)

Skrevet

Nei, jammen er det mange matvarer man bør holde seg unna/redusere også.. Føler meg faktisk piggere uten sukker, så håper at dette går rette veien :-)

Ser det er flere som skal "langt" å føde. Vi bor i Oslo, men har søkt og fått plass på Kongsvinger, en drøy kjøretur. MEN dersom jeg skulle være uheldig å få svangerskapediabetes, må jeg til Ullevål..

Skrevet

Jeg får mer info om det praktiske ved fødselen på kontroll i Drammen rundt uke 32.....

Tror jeg blir lagt inn rundt terminen, men hvis jeg føder før blir jeg sendt med ambulanse!

Syntes alt virker litt skummelt, men jeg burde vel egentlig være glad for god oppfølging :)

Når har dere kontroll av sukker neste gang da???

Er spent på om dere slipper unna jeg nå :)

Håper dere slipper unna sprøyter osv... Blir til at man holder seg mest hjemme av praktiske årsaker!

Mulig det blir lettere når man blir vant med det da :)

God natta!!!!!!

Skrevet

Bomma på termin på tastaturet har jeg gjort og ser jeg, riktig er 19 mars :-)

Jeg skal på oppfølging hos lege 14 november. Så får man jo se hvordan blodsukkeret ligger på da.

Lykke til til deg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...