Liiiisa Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 Noen som sliter med at mange kommenterer at du ha så LITEN mage??? jg er 37 uker på veg og ser kanskje ut som jg er 30 uker på veg.. d gjør meg såååå bekymret.. Jeg var på UL for en uke siden og da var ungen ca 2,5 kg.. jeg er så redd for å få en liten unge.. Noen som har samme problemet?? er d ikke noe som heter at str på magen ikke har noe med str på barnet å gjøre ??? Dette sliter meg helt ut av alle kommnetarene.. Så en ting til, er d vanlig at SF kan bli litt lavere og stiger mindre når barnet ha festet seg, at målet ikke trenger vere helt rett ??? Gud det er mange bekymringen når en er gravid ))
Ludviginne - mamma!! Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg har hele tiden fått høre at jeg har liten mage. En kollega var til og med overrasket over at jeg skulle ha på denne siden av julen. Og jeg har termin i dag!!! Nå har magen kommet litt mer de siste ukene (ligger forresten bilde på profilen min, tatt torsdag, altså 4 dager før termin). Jeg har vært på vekstestimering, i uke 32, og mini ble estimert til 16% over. Så liten mage og liten unge stemmer tydeligvis ikke for meg. Men så trenger jo ikke vekstestimeringen være riktig da... Har stort sett ligget under SF, en gang lå jeg på streken. Og de kommenterte sist at målene blir litt lavere på slutten ja, for nå er jeg under det grønne feltet. Var ikke noe farlig, så lenge en fulgte sin egen kurve, sa jordmor.
Mana83 Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 har hatt det akkoratt likt...det betyr ikke at babyen er liten...det er forksjell på hvordan barnet ligger inni magen..noen ligger langs ryggraden andre langt ute...du får nok en helt normal stor baby:) hvordan er måla på magen>?
skomring Skrevet 13. oktober 2008 #4 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg er 34 uker på vei og får også alltid høre at jeg har liten mage.. De fleste som prøver å gjette hvor langt jeg er på vei sier alltid 4-6mnd.. Opplevde til og med en som ikke så at jeg var gravid.. Men størrelsen på magen har ikke noe med størrelsen på babyen å gjøre.. Noen får bare ikke så stor mage, så om du skulle få en liten baby kan det godt hende magen din likevel ville vært liten om du fikk en stor.. Jeg har ikke vært å fått sjekket størrelsen på min baby da, så jeg har ingen anelse om hvordan den ligger an i vekst.. Men tror den kommer til å bli akkurat passelig, i hvert fall ikke noe større enn gjennomsnittet, etter som jeg trener en del og spiser normalt (vet ikke hvor mye det har å si) Så jeg tror ikke du skal bekymre deg, liten mage er ikke nødvendigvis lik liten baby:-)
Hemina Skrevet 13. oktober 2008 #5 Skrevet 13. oktober 2008 Hei du! Jeg får også høre hele tiden at jeg har så liten mage, men jenta der inne er helt i normal størrelse! nok ingen kjempebaby - men midt på treet =) Er tippa 3000-3500g ved fødsel. I følge jm kommer det helt an på hvordan babyen ligger.. og størrelse på mor. Jeg er 170 høy, og normal i størrelsen, og føler meg i grunn vel. Glad for at jeg ikke har noen kjempemage -men var jo heller ingen som turte si noe før jeg var i uke 37-38, og det var jo litt sårt. men men.. Jeg er nå en uke over termindato - og legger nok ut fødselshistorien her så fort babyen finner veien ut. Så kan vi jo finne ut da om det er noen sammenheng ;o) SF målet ble også noe lavere hos med de første to kontrollene etter at hodet var festet (festa seg i uke 31!), men så gikk det opp til den grønne streken igjen. Ikke noe kriselavt.. m litt lavere. Håper du ble litt roligere. =) Er du veldig i tvil så ring føden.. derfor de er der! selv vært der inne jeg, fordi jeg ble veldig bekymret da magen sank og den føltes så veldig liten plutselig. Må ikke gå rundt å være bekymret vet du Lykke til videre! Nyt tiden!
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 13. oktober 2008 #6 Skrevet 13. oktober 2008 Symfyse-fundusmålet trenger ikke ha noen sammenheng med størrelsen på babyen. Det har jordmor sagt til meg. At hun har sett mål som går langt ovenfor det skraverte området på kurvet, og at de har fått små barn, og at mange med liten mage har fått store babyer. De kan ligge mer innovervendt. Det viktigste er at man følger sin egen kurve, og at magen vokser. Og du har rett i at når hodet har festet seg kan kurven "falle litt ned". Dette skjedde med meg, kurven fulgte en gjevn stigning hele veien, helt til hodet festet seg. Da lå målet lavere enn den linja den hadde fulgt (fra å være øverst i det skraverte grønne området, til å resten av svangerskapet følge den røde streken). Er ikke 2500gr i uke 36 ganske gjennomsnittlig? Jeg skjønner godt du bekymrer deg, jeg bekymrer meg også for alt mulig ift om babyen har det bra. Kan du ikke snakke med lege/jordmor om bekymringene? Men så lenge magen din vokser, tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for:-) klem
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #7 Skrevet 13. oktober 2008 tja.. ikke mindre enn normalt i mitt tilfelle. var inne til ekstra ul pga lavt symfysemål. babyen ble født 15 dager før tiden og var 3100g og 47cm.. så normal men liten fordet:)
Liiiisa Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 13. oktober 2008 Godt å høre at andre er i samme situvasjon.. i uke 36 var målet mitt ca 32, d ligger innen for den grønne ramma, men under den røde streken.. og den har aldri vore under den røde streken før.. Å som jeg gleder meg til å få ut ungen.. når går jeg mye rundt og er bekymret.. men så slutter vel ikke bekymringen når babyen kommer ut heller.. =)
Lone27 Skrevet 13. oktober 2008 #9 Skrevet 13. oktober 2008 har også fådt hørt at jeg har liten mage ,men jeg ligger helt inna for normalen på symfyse målene og jordmor sier det kommer helt ann på hvordan ungen ligger i magen.. har heller ikke lagt på meg noe til nå i svangerskapet og det sier jordmor at det er faktisk noen som ikke gjør det ,vi mennesker er forskjellige,ikke alle som følger det så kaldte normale. er i uke 33 nå da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå