Gå til innhold

Oppdragelseshjelp ønskes!!!!! NÅ!

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

En ting er når man ikke får lagt ungene, sånn de "aldri" kan på nanny-programmene og slikt, hvor ungene fyker opp av senga og lager et helvette...

Men hva når ungen ligger i senga, og bare skriker? Roper og vil ha oppmerksomhet? Hva gjør man da???? Litt kjedelig å rope "natta" hver gang hun åpner munn.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overse det fullstendig....

Skrevet

Natta tre ganger deretter ignorere ropene.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

har prøvd alt, føler jeg... det resulterer i at hun skriker høyere, og mer intenst, slik at lillebror våkner.... og det ender alltid i noe sånt som "Mamma? Mamma? MAMMA??? HVORFOR SVARER DU IKKE NÅR JEG ROPER TIL DEG???? MAAAAAAAAAAMMA".......

hun er 4 år, btw...

Skrevet

Jeg har også , med hell, tatt fra min sønn goder ved kveldesstunden når han ikke oppfører seg, da særlig muligheten til å lese bok selv etter at jeg har sagt "natta". Det funker alltid, men det er jo ikke noe koselig å måtte ty til slike virkemidler da....

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvordan får jeg tatt fra henne det da? Altså, hun begynner jo ikke å surre før ETTER at jeg har lest, sussa og sagt natta... Skal jeg si noe sånt som "om du ikke legger deg pent til å sove i kveld, så leser jeg ikke for deg i morra?"

Ho er så distre, så ho glemmer det jo...

Gjest irismor
Skrevet

Har ingen gode råd å gi deg men sender deg en stor "ikkebligæærnklem"

Jeg hadde klikka i vinkel og tydd til upedagogiske metoder.

Skrevet

Jeg hadde gått inn noen ganger og sagt natta, den siste gangen hadde jeg rett og slett sagt det at " ettersom du tuller så masse nå og hyler, så kommer vi ikke til å lese for deg i morgen"! Hadde hun fortsatt så hadde jeg oversett det totalt! Men da må du følge det opp kvelden etterpå!

Vær beinhard rett og slett! :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

irismor, takk for klemmen! :) Jeg har ikke blitt gal, og jentungen har sovna! Som regel pleier hun å ha det gående til kl er 20-21, og det ble enda verre etter at hun sluttet med smokken-naturligvis!

Skal prøve den vrien i morra trultemora! Pleier å være innom noen ganger iløpet av kvelden ja...

Skrevet

Er ikke lett slikt nei, kan gjøre hvem som helst rar i skolten! ;)

Men alt ordner seg! ;) Kan være en liten intens periode på noen dager, men tilslutt så finner hun ut at hun vinner ingenting på det å tulle slik, så da "hører de gjerne etter"! :)

pust uuuuuuuuut! :) Sett deg i godstolen med føttene høyt, smil bredt og nyt kvelden! :)

Skrevet

Jeg hadde litt av det samme problemetmed jenta mi i 3-4års alderen,at det var hundre ting som skulle sies og gjøres etter vi hadde sagt god natt.

Ettersom jeg visste at hun kom til å rope på meg mange ganger,så begynte jeg en kveld å si at ikveld har du lov å rope på meg en eneste gang,da kommer jeg,og etter det er det helt stopp.

Etterhvert så måtte hun "samle" opp alt hun skulle si/gjøre til den ene gangen jeg kom (typ jeg er tørst,jeg lurer på bla bla osv..)

Dersom hun ropte på meg etter den ene gangen sa jeg bare natta til henne,og gav ingen oppmerksomhet. Det funka.

Nå er hun 9 år og legger seg fint...hehehe

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Akkurat sånn hun er også! Jeg spør ALLTID om hvordan hun har hatt det hos pappaen sin (som hun har vært hos siden onsdag), eller hvordan hun har hatt det i barnehagen og slikt, enten på vei hjem, eller ved middagen... alltid samme svar, uansett hvor hun har vært "Jeg har lekt".. prøver å snakke med hun, men nei. Bare lekt.... Men når hun har lagt seg, da kommer det!

Godt tips, kanskje jeg skal prøve det i morgen :o)

Skrevet

Jeg hadde ikke brukt trussel som metode, men totalt estinkvert denne oppførselen. Si natta engang, om hun sier det engang til kan du si noe som: Nå har mamma allerede sagt natta, så nå sier jeg ikke natta mer.Vi snakkes i morgen jenta mi. Sov godt.

Gå evt. til et annet rom, eller legg lillebror et sted han ikke blir forstyrret. Noen barn har ekstrem sterk vilje, og da er det veldig viktig å være konsekvente. Når man har stilt et krav, aldri å gi etter.. For disse stabeistene vet å utnytte dette.

Vært alltid rolig selv om det til tider kan være vanskelig:o)

Lykke til.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ved legging er jeg faktisk urovekkende rolig. Alltid med myk stemme "natta jenta mi, vi kan prates i morgen" "nå må du sove lille venn, nå har mamma sagt natta"....

Hun har soverom nede, under stua, lillebror har oppe, ved siden av stua. Har ikke så store huset, så er ikke lett å legge minsten et annet sted. Huset er MEGET lytt, til min store frustrasjon! :o)

Skrevet

Min erfaring er at det alltid lønner seg å snakke med barna om hva som skal skje før det skjer.

Da Erlend skulle lære seg å legge seg selv om kveldene snakka vi om det i ett par uker før vi begynte med det.

De siste timene før leggetid kunne vi nevne at "og du som er så stor at du skal legge deg SELV!" (med en overdrevent positiv stemme....)

Det fungerer faktisk fint! Han gråt i 7 min første kveld, og etter det var det ikke en lyd! Han var tydelig stolt, og fortalte det til alle vi møtte:)

Når vi legger oss sier jeg "nå skal vi lese en bok, så skal mamma skru av lyset og synge en sang, og SÅ skal mamma sette seg på stua."

Etter at vi har lest bok sier jeg "nå skal mamma skru av lyset, så skal vi synge en sang, og SÅ skal mamma sette seg på stua."

Jeg synes heller ALDRI at man skal la barnas handlinger få konsevenser de ikke evner å forutse, eller får mulighet til å påvirke.

Dersom man sier "nå har du... så da får ikke du..." har ikke barnet noen som helst mulighet til å endre adferd for å unngå konsekvensene.

Da bør man heller si "vet du? Når du roper og skriker på den måten våkner lillebror og blir lei seg, og da blir ikke mamma noe glad. Jeg vil gjerne lese bok for deg, men da må du være så snill å ikke rope og skrike etterpå. Kan du love mamma det? For hvis du roper og skriker når du skal legge deg kommer ikke mamma til å lese bok for deg i morgen."

Et annet tips er å forsøke med en klistremerkebok hvor hun får ett merke for hver dag hun legger seg uten å skrike, og så kan hun få være med på å velge ut hvilke klistremerker hun liker. Prinsesser og glitter fungerer ofte bra som motivasjon;)

Skrevet

Ok:o)

Ja, det er liten vits i å gjenta seg, de har fått med seg "beskjeden" etter en, maks to ganger. Det er kanskje en måte å se hvor langt hun kan tøye strikken på... Hadde hun vært red hadde du jo merket det.

Belønningsystem er også en effektiv metode, men jeg hadde forsøkt noe enklere først tror jeg. Barn vil ofte være noen små autoritærer, så det er viktig å være balansert og vise med sine handlinger at de ikke er sjefen i huset. Hadde gjort det samme kveld etter kveld etter kveld, da viser du at du ikke lar deg rokke, og tar over makten igjen.

På andre områder kan de få regjere, som ved valg av klær f.eks osv. Men, heldigvis er det vi foreldrene som avgjør leggetider, rutiner etc. Ihvertfall enda, så de får bare innfinne seg med det de små trolla, he he.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Problemet med dette, som det er med alt annet, er jo at jeg vet det! jeg vet hva som skal til, jeg vet jeg vet jeg vet, men hvordan gjennomføre? Jeg er en selvutnevnt mester på å være elendig når det kommer til å være konsekvent! Men får håpe det går seg til!

Som sagt sovna ho greit nå, heldigvis...

Hun har klistremerke-belønning, som vi går gjennom ved leggetid. Da snakker vi om hva hun får merker for, og hva hun ikke får for...

Ja, noenting vil jeg gjerne bestemme, uten innblanding. Føler det nok litt ekstra surt siden vi har vært avgårde i dag, og hun fikk velge seg en leke, pluss at vi var på mc'donald, siden hun ville (og oppførte seg meget bra). Så da er det litt kjipt med all den sutringa så fort vi kommer inn døra hjemme... må slutte å være grei, tror jeg ;)

Skrevet

hva med belønning.. et klsitremerke eller noe for hver kveld ho er flink???

Skrevet

Sorry, jeg ramla ut av tråden istad pga legging her i huset også;-)

Uansett - veldig enig med ho over her med at det alltid er lurt å forberede og snakke med ungene fr situasjonen oppstår. Skjønner den med at de har dårlig kortidsminne, slik at det blir vanskelig å "true" med konsekvenser som innføres dagen etter. Krevende alder - min snudde helt da han identifiserte seg som stor gutt ved 5-års alder, sjelden problemer nå.

Lykke til ihvertfall!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, ikke sant? Blir litt feil for meg å si at "om du ikke gjør sånn og sånn, så får du ikke sånn I MORRA"....?? Da har hun jo glemt det...

Snakker alltid om det, fordi jeg har merka at det å forberede ho på legging er det beste. Starter ved barnetv "når barnetv er ferdig, skal du spise kvelds, og så på badet, og så i seng..:"

Så blir det til, "når du har spist, så skal du på badet, så i seng"...også siste da "nå skal vi på badet, og så skal du legge deg"...

Så tror vi prater nok om det, på en måte :o) Men kanskje jeg terper for mye på at ho skal legge seg uten tull.. kanskje derfor hun tuller... hmm, merkelig alder :) Morsom, men merkelig :)

Skrevet

Her lagde vi en ordning med at i stedet for at jeg (sur og sint) måtte bære en hylende toåring i seng gang etter gang, vel vitende om at jeg kom til å høre lyden av fotsåler som slo i gulvet før jeg hadde kommet meg ut av døra igjen, så skulle poden ligge og vente på at mamma skulle komme og kose litt.

Den første gangen sa jeg "vent, mamma kommer snart", gikk ut, gikk inn med en gang, og roste masse, ga ham en stor klem, og gjentok. Veldig kort ventetid den første kvelden, men litt lenger for hver gang. Det ble en lek. Han smilte og syns det var morsomt. Den første kvelden var jeg inne 30 ganger. Den andre kvelden bare tre! Nå er jeg som regel innom en gang eller to, men mange kvelder ikke i det hele tatt.

Etter dette er det sjelden vi har problemer, jeg sier bare at vil han ha kos, må han gå og legge seg, så kommer jeg snart. Og han skjønner som regel at det er det lureste. Han måtte ha vokseseng ved 18mnds alder, da kom han seg ut av sprinkelsenga.

Skrevet

Lagret litt fort....

Dette er en kopi av et gammel innlegg jeg har skrevet, - du kan bruke samme metode på hyling/roping. Si at du bare kommer når ho er stille, da kan du gå inn og belønne.

Skrevet

Genialt - den skal jeg prøve om mini viser tendenser når han blir større!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...