MrsV Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 Har kun vært hos legen en gang ( da var jeg 8 uker på veg ). Fikk da beskjed om at neste kontroll ble ultralyd ( som er i midten av november). Lege 6 uker etter det igjen. Og jordmor skulle jeg visst ikke begynne å gå til før jeg er 6 mnd på veg! Med første mann begynte jeg å gå til jordmor når jeg var 3 mnd på veg.. fikk også høre hjertelyd da... Kjent at spira har begynt å sparke de siste dagene da ( er 14 uker) så jeg vet jo at det lever...men før jeg kjente spark.. var jeg veldig urolig.... andre som går så lite til kontroll?
snafselafsen <3fødeklar<3 Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Hei;) Jeg fikk samme beskjed fra legen som deg... Var der i uke 8 og fikk ikke ny time før i uke 24:( Det er fryktelig lenge!!! Ringte Jordmor idag får å bestille time, og sa at jeg syntes det var for lenge å vente til uke 24...hun sa jeg kunne få time når som helst hos henne;) Så nå er timen bestilt og jeg skal dit en mnd før legetimen min!!! Fåreslår at du ringer og hører med jordmor om du ikke kan få en time snart du også...lykke til;)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 går til jordmor ein gang i månden jeg. var hos lege i uke 9 og jordmor i uke 13 og skal til jordmor i uke 17 så til ul i uke 18. fikk beskjed om at da var vanlig å gå til kontroll 1 gong i månden og mot fødsel annen hver uke.
Håpefull! Skrevet 13. oktober 2008 #4 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg går til kontroll hver 4 uke, annenhver gang hos lege og jordmor:)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #5 Skrevet 13. oktober 2008 Lite og lite.. Ifølge statens helsetilsyn sine retningslinjer for svangerskapskontroll er det 8 ganger som er vanlig så lenge man ikke har et komplisert svangerskap. Første kontroll: uke 8 – 12 Andre kontroll: uke 17 – 19 Rutineultralyd i svangerskapet Tredje kontroll: uke 24 Fjerde kontroll: uke 28 Femte kontroll: uke 32 Sjette kontroll: uke 36 Syvende kontroll: uke 38 Åttende kontroll: uke 40 Ev. Niende kontroll: uke 41 Dvs. at det er helt normalt med de intervallene som er foreslått. At det er nødvendig med 8 kontroller er basert på mange års forskning og erfaring. For ikke mange år siden var det 12 kontroller som var anbefalt, men man så at dette ikke var nødvendig, dette ble så redusert. Om dette i tillegg er ditt 2. svangerskap og det første gikk smertefritt er det vel strengt tatt ikke nødvendig å ta opp kapasitet i helsekøen? Er selv 22+3 idag og har vært på 1 kontroll hos legen i uke 11, 1 privat UL i uke 11 og rutineultralyd i uke 19 på sykehuset. Skal til jordmor om 3 uker. Dette er innenfor "normalen". Lykke til!
hannetroll Skrevet 13. oktober 2008 #6 Skrevet 13. oktober 2008 Kontroll hver 4. uke fra og med uke 24 syns jeg slett ikke er lite. Før dette har man vært på to kontroller allerede, 1. gangskontroll og rutineultralyd. For å være litt pragmatisk, så er det jo dessuten slik at før uke 24 er det ingenting lege eller jordmor kan gjøre for barnet dersom noe skulle gå galt, så om man er frisk og alt er normalt på de to første kontrollene bør man nå i grunnen være glad til at man slipper å fly til legen mer enn nødvendig Om man er veldig bekymret for at noe er galt er det jo bare å ringe fastlegen.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #7 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg går til kontroll en gang i mnd. Helt i begynnelsen var jeg hver 14 dag. Har vært gjennom 2 ivf og mistet tre ganger tidligere, så det er nok derfor jeg får tettere oppfølging. Hadde første kontroll uke 12, så 14, så 18, og skal hver mnd fremover. Legen har også tatt ul de gangene jeg har vært der, + at jeg hadde en ul på Riksen i uke 10, så jeg har sett junior 4 ganger allerede. 18 uker på vei nå, og skal til lege igjen på onsdag.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #8 Skrevet 13. oktober 2008 syntes det er så rart at dere er på kontroll så "sjeldent" jeg.. Jeg er 18 uker på vei, og er hos fastlegen eller jordmor hver 14. dag.. Hadde klart meg uten så mange kontroller tror jeg, men det er godt å vite at tilbudet er der! =)
zitapus Skrevet 13. oktober 2008 #9 Skrevet 13. oktober 2008 Er andregangs og da er det færre kontroller. Foreløpig har jeg vært på følgende kontroller: uke 5-6 hos lege (egentlig helt unødvendig kontroll for min del da jeg ikke har noen allergier eller tar medisiner fast) uke 12 hos jm og på ultralyd uke 17 hos jm uke 20 på ultralyd skal ikke på kontroll nå før i beg av desember, da uke 28. Synes jo det er litt lenge å vente 2 måneder uten kontroll, men jm sa at jeg kunne få ekstrakontroll når som helst hvis jeg ble stressa. Foreløpig sparker nurket som en gal så jeg vet at det er i live
bestemt oss:) *mamma* Skrevet 14. oktober 2008 #10 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg var hos lege i uke 9, og har vært hos jordmor i uke 14 og 16 (kom tilbake i uke 16 for å høre hjertelyd) Så ultralyd i uke 18. Skal til Jordmor nå neste uke også Legen min sa til meg i uke ni, at han syns det var alt for lenge å vente til UL med å gå til jordmor. Så han anbefalte meg å bestille time imellom:) Samtidig som han sa at jeg ikek måtte bestilel til han, hvis det ikke var ønsket:) Så kjekk som han var skulel jeg ha gjrot det:P hihi Men er glad jordmor har god tid:) Og hun er kjempegrei:)
Trollunn Skrevet 14. oktober 2008 #11 Skrevet 14. oktober 2008 Kommunale jordmødre ( og sikkert legene også) har nye retningslinjer ift dette. Erfaring tilsier at det ikke er nødvendig med så mange kontroller tidlig i svangerskapet. Det er bare bortkastet tid faktisk. Så lenge man ikke har spesielle behov ja. Dette er også noe av årsaken til færre kontroller- at helsepersonellet skal ha mer tid til risikosvangerskapene og de som har behov for mer av ulike årsaker. Ikke vits å løpe til legen i tide og utide syns så JEG da
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #12 Skrevet 14. oktober 2008 Helt enig med Trollrunn:) Da jeg ringte jordmor i bydelen (bor i Oslo), sa de at det var så mange gravide at de ikke hadde kapasitet til å følge meg (dette var i uke 15 for å bestille ordinær oppfølging i uke 24 etter oppfordring fra fastlege om å gå til jordmor da dette er mitt første svangerskap). Om alle går hver andre uke skjønner jeg jo at det hoper seg opp! Selv har jeg fått plass til jordmor på sykehuset da bydelen ikke kunne følge meg opp. Skal dit første gang når jeg er 25+2. Før det har jeg kun vært til fastlege en gang og til rutineultralyd på sykehuset. Skjønner ikke helt hva jeg skulle gjort til legen flere ganger. Ikke mye de hadde kunnet gjort for babyen uansett før nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå