Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg ble så fristet av fiskepanettene du snakket om på middagstråden før i dag at jeg lurte på om du har noen oppskrift på hva du gjør med fiskebitene før du steker dem, og hvordan du lager tilbehøret? *nybegynnerhjemmekokk med vann i munnen*
erteposen + 4 Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Det er favoritt maten til barna i gata og det er vel ikke en spesielt nøyaktig oppskrift. Kan gjøre et forsøk:) Jeg tar fiskefilet (laks, torsk, sei...igrunnen kan det meste brukes) og drysser litt salt på den (litt sitron kan fungere supert). Gjerne over natta. Da strammes den ofte litt opp. Skjærer fisken i strimler som er 3 cm breie og klapper de tørre med kjøkkenpapir. Panering: 1. Dryss mel på et middagsfat. 2. 1 -2 egg røres lett og puttes i et middagsfat. 3. 2-3 dl semulegryn/brødrasp evnt. knust lyst knekkebrød blandes med salt (må smake deg frem, men det trengs litt), pepper, litt paprika, litt løkpulver, litt chilli, og bittelitt sukker. Smak deg frem til du liker blandingen (har ofte karri i også). Bare pepper og salt som er nødvendig. Så putter du fisken i 1, så 2 og så 3 - og så stekes de på middelsvarme/mot strek i et par min. på hver side i en blanding av olje (raps bruker jeg) og margarin. Rotmos. Jeg liker smaken av rotgrønnsaker, men mange foretrekker mer potet enn rotgrønnsaker (bruker ofte en potet til voksne). Til 2 store og to små tar jeg 4 poteter, 1-2 pastinakk, en liten bit sellerirot og en bit kålrot - koker det mørt i lettsaltet vann og bruker stavmikser til å mose den sammen (er det mye potet stapper jeg den for hånd). Blander i litt melk, en klatt smør og pepper/salt. Har gjerne i frossne selskapserter som jeg har tint i en sil på toppen mot slutten slik det blir "prompekuler" i maten. Saus: Ekstre lettrømme eller sans creme fraish (kan koke) er to av mine favoritter utenom matyoghurt. Smaker den til med 0,5 ss chillisaus (Heins) evnt. ketchup, salt, pepper, litt sitron - og barna har en saus de liker. Rotmosen/potetmos kan gjøres grønn med frossen spinat, noe barna digger (men ikke bruk ordet spinat: Spymos er bedre) Tenker så lite når jeg lager mat, men tror dette skulle stemme. Lykke til!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. oktober 2008 Tusen, tusen takk ) Fått lagret det på pc nå, så skal jeg ta det frem en dag jeg er i go'form til å lage mat :oD Snuppa er glad i både fisk og "nuggets" så da kan jeg jo lage fiskenuggets til henne. Og prompekuler - den var jo priceless *ler*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå