Gå til innhold

OST....Hvilke er ok og hvilke er fy, fy???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke oster er helt trygge og hvilke er det greit å holde seg unna? Vanlig ost fra S.Finden er den ok selv om det ikke står pasturisert på varebeskrivelsen??? Trodde gulost fra Tine og Finden var safe jeg...hva mener dere??

mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All ost fra Tine og Finden, og de fleste fra nordiske selskaper er pasteuriserte. Jarlsberg, Hvitost, brunost, kremoster, smøreoster, Philadelphia etc.

Det du kan holde deg unna er blåmuggoster og andre muggoster som Brie, Camembert etc.

Sjekk forøvrig matportalen.no

Skrevet

Jada:) De kan du spise! Det du skal passe deg for er mugg oster, altså oster som har mugg utenpå (både vit og blå mugg) og andre myke oster som ikke er produsert i norge... Fordi om det står pasturisert på plasten til en brie er det ikke ok å spise fordi det er en mugg ost... Men er du usikker så hold deg borte fra ostene du ikke kjenner til:)

Skrevet

ok, takk for svar! :-)

Vet du tilfeldigvis hvordan det er med mozarella og parmasan oxo, er de i risikosonen eller helt trygge å spise....?

På forhånd takk for svaret! :-)

mvh

Skrevet

Du kan spise mozarella om den har värt i ovnen men ikke i salat osv... parmesan tja... det er en risk å ta men listeria liker seg ikke så bra i harde oster. Jeg spiser det ikke, men jeg dör ikke om jeg får i meg noe gjennom en dressing ol heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...