Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 Og som jeg gruer meg, pga. alle de negative historiene som florerer pà nett :-( Én ting er à bli igangsatt nàr man er pà overtid, en annen ting er det nàr man blir det fòr termin. Riktignok er UL termin min 22 oktober, men menstermin er 3 november... Igangsettelsen vil skje torsdag 23 oktober.... Jeg fàr beskjed neste tirsdag om jeg blir igangsatt med sikkerhet, men legen trodde det ville skje da. Baby er 3,5 kg nà, og alt sà kjempefint ut. Grunnen til igangsettelsen er av forskjellige àrsaker, bl.a. det at jeg er redd baby blir for stor om jeg venter... Men det er bare én av grunnene. Noen av dere som har erfaringer med igangsettelse? Vil gjerne hòre positive og negative erfaringer.
shari_z Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg har blitt igangsatt begge gangene, og hvis ikke fødselen skjer før onsdag, blir jeg igangsatt med nr 3 da. Med nr 1, var ikke jeg moden i det hele tatt og igangsetting tok lang tid. Begynte kl 21 søndag kveld og ungen kom ikke før 0745 onsdag morgen tidlig. Hadde da stikkpiller i skjeden og drypp og hva mer husker jeg ikke, men det var mye. Hadde epidural som funket for det meste, bortsett fra et lite sted på magen der jeg kjente alt - og det var vannvittig vondt. Ellers kunne ikke jeg presse da jeg hadde blitt lammet av epiduralen og kjente ikke noe. Dette var ikke morsomt, men ikke bare å grunn av igangsetting, men andre ting jeg ikke vil nevne som ikke er særlig relevant. Ungen kom 31+0. Med nr 2, var jeg mer moden, hadde 2-3 cm åpning, og de bestemte seg å ta vannet og da vurdere om de skulle sette stikkpiller i skjeden. Kom aldri så langt da riene kom ganske fort etterpå. 2 timer og 18 minutter senere var jentungen ute. Fikk aldri tid til epidural, og husker at åpning fra 5 til 10 var forferdelig vondt, men det skjedde fort - på 20 minutter - og da var det bare å presse henne ut, noe jeg opplevde som en lettelse. Jeg synes dette var egentlig en drømmefødsel, og skulle gjerne bestille likt denne gangen. Ungen kom 36+1. Nå med nr 3, hadde jeg termin på lørdag (den 11. okt) og blir, som sagt, igangsatt onsdag kl 0800. Grunnen er tidligere intrauterin fosterdød slik at jeg får slippe å bli engstelig (det er egentlig for sent for det). Jeg er fortsatt ikke moden, men har 2-3 cm åpning. Har en Bishop score på 4, så må nok settes igang med stikkpiller. Får håpe at i tiden fra til onsdag jeg blir mer moden, for hvis jeg har Bishop score over 6, kan de ta vannet - og det foretrekker jeg. Jeg er 40+4 i dag; ungen ble vekstestimert til 3,7 kg for nøyaktig én uke siden, noe jeg synes er svær i forhold til de andre ungene jeg har født. Tror ikke jeg kommer til erfare noe normal fødsel, jeg, og selv om fødsel nr 1 var langt fra koselig, så har ikke jeg noe i mot igangsetting. Jeg er glad for at jeg blir igangsatt denne gangen, hvis ikke det skjer av seg selv før onsdag, da. Håper dette hjelper deg litt. p.s. Er ikke du den som bor i spania og skulle til en fest for et par uker siden men ikke hadde lyst pga du var sliten og ikke forsto språket? Går det bra med deg ellers nå?
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 Takk for at du tok deg tid til à dele dine opplevelser med meg! Jeg forstàr det slik at du har opplevd à miste en baby? :-( Da er det ikke rart du er redd! Jeg fòler virkelig med deg! Men det vil mest sannsynlig _ ikke_ skje igjen. Alt gàr nok fint skal du se! Det gikk veldig fort med nr 2, men det var kanskje fordi du allerede var moden? De skal sjekke modning pà meg neste tirsdag, sà fàr jeg se hva det blir til. Er litt redd for at det skal bli skikkelig vondt + komplikasjoner, om jeg ikke er moden.... Men de er nesten sikker pà at det blir igangsetting uansett... Jeg er den som skulle pà vennemiddag ja, og ikke hadde lyst til à dra:-) Alt gàr veldig fint, men er blitt forkjòla og er litt redusert av det, men det verste er den tannpinen jeg har fàtt! Og ikke kan de gjòre noe med tanna heller, da jeg trenger rotfylling... Sà det fàr vente til etter fòdselen. I mens gàr jeg pà penicillin og tar paracet for à dòyve den verste smerten. Hvordan gàr det med deg da? Du har bare 2 dager igjen, sà du er sikkert utrolig spent! ( Og nervòs slik jeg forstàr det ).
Heaven har født::) Skrevet 13. oktober 2008 #4 Skrevet 13. oktober 2008 Hei:) Jeg vil bare dele min erfaring med deg. Jeg ble igangsatt med tvillingene,og det ble en lett fødsel. Tok 6 timer. (Min første fødsel) Jeg syntes ikke det var ille i det heletatt. Grudde meg litt i forkant, fordi jeg hørte mange historier om at fødselen var så mye verre når man ble satt igang....men det var en fin fødsel. Fødte så ei jente i aug 07, da gikk jeg til det startet av seg selv. Det var en mye tøffere fødsel og den tok 11 timer. Nå skal jeg ha en til i desember,og det er nesten så jeg håper de setter igang. Men når det er sagt så er jo ingen fødsel lik, og vi er jo alle så forskjellige. Lykke til med fødsel og den lille:)
Heaven har født::) Skrevet 13. oktober 2008 #5 Skrevet 13. oktober 2008 Var forresten 37+3 når jeg ble satt igang...
shari_z Skrevet 13. oktober 2008 #6 Skrevet 13. oktober 2008 Ja, jeg har mistet en baby, og det gjør at jeg får de merkeligste (er det et ord???) tanker nå. Men liker å prate om det her for det kan bli så skremmende for andre Jo, det gikk veldig fort med nr 2, fortere enn de trodde. Det var nok fordi jeg var ganske så moden. Det går bra med meg, men kjenner at jeg er nervøs, ja! Selv om jeg vet det er lite sannsynlig at det går noe galt, så kan jeg ikke slutte å tenke på det. Det er vel naturlig. Men nå er det bare 2 dager igjen og jeg satser på at det går bra denne gangen. Blir spennende å se hvem det er som har banket på mamma de siste månedene. Så kjedelig at du er blitt forkjolet og fått tannpinen! Det høres lite morsomt ut. Selv har jeg aldri tatt rotfylling, men stakkars mannen min har snart ikke en tann igjen uten rotfylling (har arvet utrolig dårlige tenner, stakkar!), og jeg har sett hvor vondt han får det. Da får vi håpe at fødselen kommer i gang av seg selv snart, slik at du slipper å vente så lenge. Jeg hadde nyrebekkenbetennelse med nr 2, og høy feber, og det var slitsomt å føde. Husker jeg bare hadde lyst å sove etterpå, etter å ha hilst på datteren. Men som sagt tidligere, det var en fin fødsel for det, og skulle gjerne bestille en lik fødsel denne gangen! Du får ha lykke, lykke til! (og les et annet innleg fra lin26 tror jeg det var, om igangsatt fødsler - hun hadde det veldig bra, hun også)
MammaTilToSmå Skrevet 13. oktober 2008 #7 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg ble igangsatt 14 dager på overtid. Hadde vært hos fødselslege tre dager før og han "røska litt" tror jeg. Var nemlig ikke moden da. Men når jeg møtte opp dagen for igangsetting hadde jeg 3 cm og de tok vannet. Så kom riene og etter 6 timer var gutten ute. Utrolig rask fødsel i forhold til første gangen hvor alt startet naturlig og det tok 18 timer. Misunner deg nesten å føde, er litt trist å vite at jeg aldri skal det mer. Skal ikke ha flere nå se. ) Men lykke til masse!!!!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #8 Skrevet 13. oktober 2008 Hei. Jeg ble igang satt i uke 38, det tok 20 timer fra første sprøyte til han var ute. Det gikk veldig fort og var nok litt vell i overkant effektiv. De siste 10 timene hadde jeg rier som varte i 2-3 min og pauser på 5 til 10 sek. Jeg klarte ikke gjøre noe av de tingene som er anbefalt og mistet helt kontrolen. I samtale med jordmor dagen etter fortalte hun at dette ikke var vanlig, men at det kunne skje. Lykke til!
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #9 Skrevet 13. oktober 2008 Takk Heaven! :-) Godt og beroligende à hòre historien din :-) Lykke til du ogsà med nestemann!
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #10 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg kan ikke forestille meg hvor tòft det er for deg à gà med denne redselen for at det kan gà galt igjen, og det du har vaert gjennom... :-( Det kommer til à gà fint denne gang, men sàklart ligger det du har opplevd i bevisstheten din, og det gjòr deg urolig. Jeg skal sende opp en bònn for deg og babyen, og tenke pà deg pà onsdag. Ogsà mà du si fra her inne sà fort dere er kommet hjem igjen :-) Lykke til du ogsà :-)
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #11 Skrevet 13. oktober 2008 Takk skal du ha MammaTilToSmà :-) Det var en rask fòdsel ja! Kanskje like greit, sà slipper man à bli helt utslitt. Hàper det gàr fort her i gàrden ogsà, men ikke _for_ fort :-)
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #12 Skrevet 13. oktober 2008 Oj.... :-/ Det hòrtes intenst og vondt ut :-( Men nàr slikt skjer, hvorfor setter man ikke epidural?
jif baderom Skrevet 13. oktober 2008 #13 Skrevet 13. oktober 2008 jeg blei satt igang forrige gang, ei uke over termin. var ikke moden, og fikk stikkpiller. første pillen virket ikke, andre pillen tok det en haltime, så begynte riene, kom med et par min mellomrom og var veldig intense fra rie nr en, 4 og en hal time seinere var jenta ute. en kjempefin men intens og selvfølgelig vond fødsel:)
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #14 Skrevet 13. oktober 2008 Det kan virke som at igangsatte fòdsler er mer intense og over pà kort tid? Hmm... Legen min sa at jeg skulle fà epidural, og det hàper jeg han fàr tid til altsà :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå