Gå til innhold

Cipralex under graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker det etter at jeg møtte veggen for to år siden. Prøvde for et år siden å slutte, men jeg merket at jeg fort ble preget av å ikke ha de i kroppen, pga to små barn og hektisk hverdag :)

Noen som har gått et svangerskap og ammet med disse i kroppen? Tar 10 mg for dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok ikke ville blitt gravid om jeg hadde brukt cipralex nå. For det første det er en grunn til at enn bruker det. Jeg har brukt det selv. Men jeg prøvde ikke å bli gravid før jeg kunne slutte med de. Jeg trappet da ned og ikke sluttet med en gang. Og jeg merket selv at jeg var såpass frisk at jeg da kunne slutte uten tilbakeanfall på angsten jeg slet med. Jeg synes ikke at hvis enn sliter så hardt psykisk at enn ikke kan slutte ennå så bør enn vente til enn er mer ovenpå igjen. Og snakk med lege også før du blir gravid og hør hva han anbefaler. Jeg sliter ikke med angst eller noe sånt, fikk en gutt i april og vår eldste fikk diabetes i sommer så det har vært mye å stå i med men angsten har ennå ikke kommet tilbake. Du får ha lykke til uannsett hva slags valg du tar.

Skrevet

Gjorde det samme som Verdens peneste gutter, og mener igrunn det samme som henne.

Bruk lang nok tid på nedtrapping tl at du kjenner du ikke trenger medisinene lenger.. Hvis man ikke er klar til å slutte så må man kanskje vurdere å vente med å bli gravid?

Det er jo selvfølgelig ditt valg, og jeg kan bare uttale meg ut i fra hvordan mine egne problemer utartet seg. Skal du uansett bli gravid mens du går på Cipralex bør du gjøre det i samråd med lege og ikke dibbere, selv om her er mange kloke hoder :)

Skrevet

Helt ærlig, ville aldri tatt slike hvis jeg gikk gravid. Har selv had depresjoner men klart meg med psykoterapi i stedenfor medisiner. Nå er jeg helt uten medisiner og har det helt toppers enda jeg har bipolar type 2. Er visse ting jeg må ta hensyn til selvsagt. Ville forsøkt uten, trappa sakte ned hvis jeg skulle planlagt en graviditet og gått til annen behandling.

Årsaken er at hvis medisinen skulle ført til noen problemer for barnet så hadde jeg virkelig kommet til å slitt og aldri klart å tilgi meg selv for det.

Tror det er andre måter å fighte angst, depresjoner ol på uten å måtte ta piller i lengda. Piller, er kansje en kjapp og enkel løsning, mens det andre kan ta måneder og år, men virkelig verdt det. Skal innrømme at det har tatt noen år før jeg ble mitt virkelige jeg igjen.

Skrevet

Takk for svar. Jeg er gravid i 20 uke og alt går fint. Har hatt samtale med flere ulike leger før jeg ble gravid som sa at ingen forskning kunne mottale å bruke Cipralex i graviditet. Jeg skal ta halv dose de tre siste mnd. og evt. trappe opp igjen under amming.

Jeg har ikke og har ikke hatt psykiske problemer, men har tatt tablettene for at jeg ble fort sliten etter å ha møtt veggen for to år siden. I tillegg hjelper de på at jeg har varierende stoffskifte.

Merker at det går fortere å bli sliten nå med de erfaringene i kroppen.

Fint at dere ville svare og fortelle om deres erfaringer.

Takk for svar.

Skrevet

Fra felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det foreligger bare begrensede kliniske data for escitalopram brukt under graviditet. I reproduksjonstoksikologiske studier hos rotter viste escitalopram embryo-føtotoksiske effekter, men ingen økt insidens av misdannelser. Bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko. Nyfødte bør observeres hvis escitalopram er brukt i senere stadier av svangerskapet, særlig i 3. trimester. Brå seponering bør unngås under svangerskapet. Følgende symptomer kan forekomme hos nyfødte ved bruk av SSRI/SNRI sent i svangerskapet: Pusteproblemer, cyanose, apné, kramper, temperatursvingninger, vanskeligheter med amming, oppkast, hypoglykemi, hypertoni, hypotoni, hyperrefleksi, tremor, skjelving, irritabilitet, døsighet, konstant gråt, søvnighet og søvnvansker. Dette kan enten være serotoninerge effekter eller seponeringssymptomer. I de fleste tilfellene sees symptomene umiddelbart eller kort tid (mindre enn 24 timer) etter fødselen. Overgang i morsmelk: Det forventes at escitalopram går over i morsmelk. Amming anbefales derfor ikke under behandling.

Skrevet

Tusen takk. Det går på det samme som vi har diskutert over her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...