Gå til innhold

Sykemelde meg eller få arbeidsledighetstrygd?


mamma_Christine

Anbefalte innlegg

Jeg står i et dilemma. Jeg har 100% vikariat nå, jobber bare 80%, 20% sykemeldt pga bekkenløsning. Vikariatet slutter til tirsdagen, etter det jeg blitt tilbyd jobb 40% stilling over 3 dager, men de siste 60 % lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Hva er lurest, sykemelde meg 60% eller melde meg arbeidsledig 60%? jeg har jobbet 6 av 10 mnd. Der var jeg sikker om fredagen da det var 4 mnd til terminen da :-) Men noen som kan hjelpe meg med hva som er lurest for meg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mye greie på dette, men viss du melder deg som arbeidsledig, så får du vel "bare" 60% av lønna..? Isåfall må det vel økonomisk sett være best å sykemelde deg litt til.. Men jeg er som sagt nokså uvitende om dette, så sjekk det..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon og jeg har sjekket opp i det. Det er ikke sikkert at de regner utifra 6 beste av de 10 siste. Det vanligste er at de regner 4 siste ker før fødsel, med unntak av variabel arbidsmengde osv...Så du gjør lurest i å sykemelde deg for da får du den % du har nå. Du får heller ikke samme lønn oom du melder deg arb ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som går ned i stilling, bør sykemelde seg FØR det!

Viktig allså, få heldre legen din til å friskemelde deg 40% slik du er sykmeldt 60%.

 

Ellers mister du massse penger =( Å Det er desverre disse pengene som avgjør hvor mye permisjonpenger du får når ungen kommer.

Plis hør på meg, for jeg har snakket med legen min om dette.

Hun er veldig flink å forklare...

 

Håper det hjelper.. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i samme situasjon; vikariatet mitt gikk nettopp ut, litt under 4 mnd. før permisjonsstart (har m.a.o. tjent opp nok til fødselspenger).

 

Da jeg snakket med NAV fikk jeg vite at man i en slik situasjon som en hovedhregel regner fødselspenger av de 6 beste av de 10 siste månedene.

 

Har dere virkelig leger som vil sykemelde dere uten en medisinsk grunn? Min fastlege (som jeg forøvrig ikke er særlig fornøyd med) lo bare da jeg spurte om det var et alternativ å sykemelde seg (selv om jeg forsåvidt hadde en grei grunn til å bli sykemeldt). Så her ble det arbeidsledighetstrygd. Forøvrig utrolig urettferdig at slike ting skal avgjøres av hvilken fastlege man har!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke, ifølge norsk lov, lov å sykemelde på annet enn medisinsk grunn, så om legen blir sett i kortene riskikerer legen miste bevilgningen. Hvis NAV får nyss i den virkelige årsaken kan jo kanskje også du ligge litt tynt an?? Det er jo noe å tenke på synes jeg. Sykepengeordningen i NOrge blir misbrukt så til de grader at vi alle risikerer at den blir mye verre for at staten skal spare penger. Derfor bør alle ha samvittighet nok til å kun bruke sykepnger til det de er ment for, slik at vi andre som har litt mere samvittighet kan beholde våre rettigheter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Nå hadde jeg kanskje litt mere grund til å bli 100% sykmeldte. Har hatt mine svangerskaps problemer osv...

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare...

 

Men det å snyte på skatten, er vel litt feil å dra in på svangerskaps sider,

Når det er folk som ringer til spåkoner, drikker dyr champange,klær,sko,bil av våres skattepenger!!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...