Gå til innhold

Ønsker om gutt eller jente (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag regner det ute, og vi har kost oss på Niklas sitt rom på morgenkvisten. Det gøyeste Niklas vet er tog, så vi bygget togbane sammen. Mamma får trening i gutteleker, hehe.. Ukjent område for meg det der, har aldri skjønt hva lillebror så i de lekene. Men det er tydeligvis utrolig stas for mini, så da blir det kjempemoro for meg også å se det glad fjeset hans. Mange undrer seg over hvordan foreldre kan ønske seg et kjønn når de går med en baby i magen sin. Noen synes til og med det er forkastelig å ønske seg et spesielt kjønn, man skal bare være glad for at barnet i magen er friskt. Selv er jeg en av dem som ønsker meg det ene og det andre :) Da jeg fikk vite at jeg var gravid, husker jeg at jeg fikk en liten følelse av panikk. Dette var vi ikke klare for, dette kom brått på, dette var ukjent, og ikke minst svært skummelt. Å skulle ta vare på et lite vesen 24/7, gi det alt den trengte, VITE hva det trengte! Mange urolige følelser på en gang. Så begynte jeg å tenke på da jeg var liten, jeg hadde en kjempefin barndom, og jeg har mange gode minner fra min egen oppvekst. Det ble naturlig for meg å tenke på den lille i magen som noe jeg selv hadde vært, og minner fra tiden jeg kan huske. Alt ble litt tryggere, og jeg tenkte at dette skulle jeg klare :) Jeg så for meg det å oppdra ei lita jente, og begynte å ønske meg ei lita jente. En jeg kunne identifisere meg med, en jeg skjønte fordi jeg selv hadde vært der en gang. Tanken på å bli mamma var noe jeg gledet meg til. Siden dette var noe som beroliget meg, tenkte jeg at jeg sikkert hadde en gutt i magen.. hehe, jeg hadde en veeeldig sterk guttefølelse faktisk! Vi dro å sjekket kjønn av ren nysgjerrighet - og jeg hadde rett :) Husker at jeg tenkte: "dette blir uvant"! Nå hadde jeg hatt litt tid å forberede meg på, tid til å venne meg til tanken at jeg faktisk skulle ha barn. Så overgangen fra et ønske om ei jente til at det faktisk ble en gutt var ikke så stor, men å ønske meg ei jente i starten hjalp meg venne meg til tanken på å klare å oppdra et barn. Jeg sier ikke at verken jenter eller gutter er lettere å oppdra (selv om jeg har hørt i ettertid at gutter er enklest på flere områder faktisk, hihi), men det jeg mener er at om man ønsker seg et kjønn har det ofte med identifisering å gjøre. Menn ønsker gutter, damer ønsker jenter - i mange tilfeller fordi det er det som er kjent for dem, det er jo tross alt det de selv har vært hele sitt liv ;) (som regel :P) Det finnes også unntak hvor damer ønsker seg gutter fordi det er spennende med noe ukjent, nye utfordringer, noe annet å forstå seg på. Og motsatt.

Hvis jeg hadde hatt en liten en til, hadde jeg ønsket at det var en gutt. Fordi jeg hadde sett på det som noe veldig positivt med to tette lekekamerater. Hadde jeg hatt ei lita jente hadde det også vært en gave :) Mye positivt med to tette av forskjellig kjønn også. Nå blir det noen år til neste barn... derfor kan jeg tenke meg at nestemann blir ei lita jente :) Så får vi prøvd ut hvordan det er å oppdra en av hver. Men igjen - en gutt er ingen skuffelse fordet om! Jeg elsker barn, både gutter og jenter. Men det må da gå an å ønske seg noe, uten at det trenger å stikke så dypt, og uten at andre trenger å lage en stor sak ut av det? Har selv opplevd kritikk for mine ønsker, og for all del - andre må få si sin egen mening, men da må jo også de som ønsker seg noe få begrunne hvorfor de ønsker som de gjør. Dessverre er det noen ganger uforståelige grunner som jeg holder utenfor dette innlegget (og som jeg absolutt ikke støtter opp under), men som regel er ikke foreldre utakknemlige fordi om de har et ønske. Jeg ønsket meg jente - fikk en gutt - og ville aldri byttet han ut for alt i denne verden!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry, glemte avsnitt... detta ble tungt å lese:/ Men fikk ihvertfall frem poenget mitt.

Skrevet

Tror det er slik for de fleste. Man ønsker seg et bestemt kjønn av ulike grunner, men blir ufattelig glad i hva det enn skulle bli:) Jeg ønsket meg jente med nr 1 og fikk jente, ønsket meg jente med nr 2 og fikk jente, ønsket meg veldig gutt med nr 3 fikk jente igjen. Er jo like glad i henne som de 2 andre. Det må være lov til å ha ønsker og drømmer...

Skrevet

Kjenner meg mye igjen i det du skriver der ja. Ønsket meg gutt med nr 1 pga vår familie har en ren overflod av jenter. Hadde vært litt spesielt å få gutten på et vis...

Fikk jente, og elsker henne over alt på jord. Nå er det litt omvendt. Tenker at det gjerne kan være en jente til som kommer nå, for nå "Kan" jeg jo allerede dette med å være jentemamma. Å bli mamma til en gutt innebærer mye nytt og annerledes innbiller jeg meg :) Og visst hadde det vært fint å få brukt opp igjen alle de fine babyklærne jeg har pakket vekk!

Til syvende og sist ER det det samme hva jeg får, men som du sier må det være lov å ha ønsker og drømmer om den fremtidige situasjonen :)

Skrevet

Vel,jeg ønsket meg gutt og fikk jente. 17 mnd etter fikk jeg en gutt,og jeg må si at jeg er veldig glad for å ha en av hver,selv om jeg selvølgelig ikke hadde blitt skuffa hvis jeg fikk en jente til.

Gubben derimot, hadde nok blitt det hvis vi fikk en jente til,han ønsket seg en sønn med nr 1 også.

Skrevet

Det er lov å ønske seg et spesielt kjønn. Med første mann ønsket jeg meg veldig en gutt.Men trodde jente. Jeg er oppvokst i en jentefamilie og følte at det ikke bestandig har vært lett, jenter er ofte slemmere enn gutter med at de baksnakker, setter hverandre utenfor osv. Jeg visste ikke kjønnet så da gutten kom så kom han som en overraskelse. Han er en nydelig gutt som også er veldig populær, snill og grei men også litt rampete og kan bli fryktelig sint.

Før jeg ble gravid med andremann så sa jeg hele tiden det at hvis jeg ble gravid igjen så måtte det bli en gutt til. Jeg ble gravid men trodde det var jente men ikke fordi jeg håpet på noe spesielt kjønn men fordi svangerskapet begynnte heldt forskjellig fra første gangen. Var også mye mer bekymret i det svangerskapet. Fikk vite gutt på ultralyd og ble selvsagt veldig glad for det. Han er en nydelig gutt han også men mye mer urolig enn broren var som baby.

Jeg har egentlig aldri ønsket meg jente før nå etter å ha fått 2 nydelige gutter, men nå ønsker jeg meg jente. Men mannen min vil ikke ha flere barn så det får holde med disse 2 sjarmørene her. Også får jeg håpe han endrer mening om noen år så vi kan prøve på en til. Jeg har vanskelig for å forestille meg at jeg aldri skal være gravid og føde flere barn igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...