Gå til innhold

Gravid og sykepleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva man bør unngå av arbeidsoppgaver når man er sykepleier? Er en dal blanding av antibiotika og pasineter som får/har fått cytostatikakur der jeg jobber.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke noen ekspert, men jeg tror ikke du skal håndtere cytostatika når du er gravid. Jeg er sykepleier selv, men gjør lite sånt, da jeg jobber i hj.spl. Tror ikke du skal være i kontakt med oppkast eller avf. til de som nettopp har hatt cytostatikabeh. heller. Er nok lurt å sjekke dette opp med legen din, eller noen andre som kan ha greie på det.

Skrevet

Du skal ikke gi kurer.. heller ikke cyt tbl..

Du skal ikke ha omgang med pasienter som har fått cyt kur før 2-3 dager etter kur.. ( så avfallsstoffene kommer ut av kroppen..) hvis du må gjøre det.. ( men det kan de ikke pålegge deg) så bruk munnbind og hansker. ..

Pasienter som går på cyt tbl skal du heller ikke håndtere avfallsstoffene til eller hjelpe de i pleiesituasjon.. Skal jo helst unngå de pasientene helt.. men å gå inn med matfat eller henge mat fat er jo ikke krise..

Antibiotikar husker jeg ikke akkurat nå.. men husker det var noen antivirale midler jeg ikke skulle være borte i..

Jobbet på kreftavdeling når jeg ventet nr 1.. er spl.

Skrevet

Jeg er spl, og hos oss er det sånn at man ikke skal ha kontakt med pasienter som som får cyt.behandling...

Vet det er noen AB som man skal holde seg unna, men vet ikke hvilke dette er, da jeg er sykmeldt hele svangerskapet....og ikke har undersøkt det noe nærmere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...