Gå til innhold

KK etterlyser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi i ukebladet KK skal skrive om tema familiefødsel, altså fødsler der barna er med når det nye søskenet kommer til verden. Har du selv hatt en slik fødsel, og kunne tenke deg å dele din historie? Eller kjenner du noen som har født på denne måten? Ta gjerne kontakt med meg, så kan vi ta en uforpliktende prat!

Adr: [email protected]

Med vennlig hilsen Hege Løvstad Toverud

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Jeg har en gutt på 15 mnd og venter nå nr. 2 om ca 3 mnd. Guttungen vår skal ikke være med på fødselen, så sant vi greier å skaffe barnevakt til han. Vi skal heller ikke gå inn for noen familiefødsel i fremtiden.

Grunnen til at jeg svarer deg er at jeg selv var med på min lillebrors fødsel. Jeg var da 10-11 år. Jeg var med min mor på en svangerskaps kontroll og jordmor spurte om jeg skulle være med på fødselen. Hverken jeg eller min mor hadde tenkt tanken, men jeg svarte kjapt at det hadde jeg lyst til. Så da tiden var inne ble jeg og min far med på fødselen...

Det er faktisk blitt et barndomstraume for meg! Makan til uhyggelig opplevelse for en 10 åring skal du lete lenge etter. Min mor lå jo der og skrek i smerter. Jeg følte nesten en slags skam over at vi påfører våre foreldre så mye smerte ved vår ankomst til verden. Jeg husker at min mor ropte på min far om at han måtte hjelpe henne, men min far satt bare taus og så på og holdt meg i hånden, skrekkslagen som jeg var! I ettertid har jeg tenkt at jeg burde aldri fått lov til å være med, men når jeg først var kommet med var det bra at jeg ikke ble tatt ut av situasjonen midt i det verste, slik at jeg tross alt fikk med meg den lykkelige og smertelettende slutten.

Nei, huff.... jeg gyser bare på tanken av dette barndomsminnet!

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hvorfor i ALLE DAGER skal barn være med på fødsel??

Noe så idiotisk !!!

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg var med på fødselen til min lillesøster da jeg var 12 år. Det var min mors 4.føsel. Det var en fantastisk opplevelse jeg aldri ville vært foruten. Vi brukte mye tid på forberedelsene, vi leste mye om fødsel, så på film og jeg var med på alle legekontrollene.

Jeg så smerten, men den var jeg forberedt på, og fikk ingen traume av den.

Da jeg selv skulle føde for seks mnd siden var jeg forberedt på en mye hardere fødsel i og med at det var min 1. Men fordi jeg hadde vært med på fødsel tidligere var det ikke noe jeg gruet meg til. Og nå sitter jeg igjen med 2 flotte fødselsopplevelser, og håper virkelig at jeg ei gang i fremtiden jeg får en 3. HAr også ei god vennine som var med på sin søsters fødsel, og hun har samme opplevelse som meg, et godt minne, og ingen fødselsangst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...