Gå til innhold

Er det mange alenemødre her inne da? =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til sønnen min på 1,5 år. Har vært alene i 1 år nå! Det har gått fort..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir det nå snart... Venter på nøkkel til leiligheten.

Gruer meg litt, men gleder meg samtidig også.

Skrevet

Er nettopp blitt alenemamma jeg og

Skrevet

Er ikke alenemor og håper aldri jeg blir det heller.. Synes alt for mange ydylliserer alenemortilværelsen, det er liksom så bra -masse stønader og ytelser. Jeg sier IKKE alle men mange av dere burde faktisk ikke hatt barn. Da tenker jeg på dem som går i fra en "normal" mann (altså en som ikke er psykopat og krangler hele tida eller drikker og ruser seg) bare fordi de egentlig bare er rastløse og tror gresset er så mye grønnere på den andre siden. Synes det er så mange her inne som er lei av mannen el. samboeren sin og liksom ikke tenker så mye over at dere faktisk gjør / har gjort barnet deres til skilsmissebarn. Og jeg synes så synd i disse barna som kunne hatt det godt i "kjernefamilien" men blir kasteball mellom foreldrene.

Mange (ikke dere som rømmer fra en voldelig sjalu drittsekk da..) av dere alenemødre er egentlig utrolig selvsentrerte og tenker ikke på at dere faktisk har satt barn til verden! Dere er med på å ødelegge samfunnet vårt, den fremtidige generasjonen.

Jeg synes mange av dere burde vært mer modne før dere får barn!

Det er barna deres det går ut over,desverre.

Skrevet

Hvordan i alle dager kan du uttale deg om en så stor gruppe på en så nedlatende måte??

Helt utrolig hva folk kan få til oppi hodet sitt!!

Skrevet

EEEEYYYYYY.... Rull inn du da, NN18:46!!

Hvem har satt deg til dommer her? Det er IKKE en god kjernefamilie dersom en av foreldrene kun er der for barnets del. Kan se slik ut fra utsiden, men ikke alltid innenfor husets 4 vegger. Det er det samme som å misunne naboen den fine bilen, så sitter naboen å spiser knekkebrød til alle måltider for å ha råd til den. Eller den fine ferien til naboen(hvordan har de råd?) som han betaler med kredittkort. Og dette fordi det ser slik ut for naboen at alle andre HAN ser har det så bra.

Ikke all forteller den hele og fulle historien bak slike ting, ei heller samlivsbrudd. Det er summen av problemer som får en til å gå, ikke små filleting.

Utenfra ser min eks ut som en vellykket mann. Smiler, er sosial, er hjelpsom overfor de som trenger det, god råd(bedre enn de aller fleste), Ny sambo og nytt barn der...... Innenfor er det noe helt annet, som få vet og ser. Til og med hans egen mor sier at han aldri kommer til å bli voksen og klare å kontrollere seg. Beundrer faktisk hans nye samboer, som orker. ikke er det snakk om mishandlig, det er bare hele fyren.

Og klart det er tøft å være alene med barn. Men det er tøffere å være i forhold hvor en ikke "får" noenting, og er den eneste som jobber for det. Og den andre tror at løsningene kommer rekende på ei fjøl, og alt er alle andre sin feil.

Hilsen ikke så ung alenemor.

Skrevet

Håper ikke det, barn har behov for to foreldre. Blir lei meg når jeg ser alene mødre.

Skrevet

jammen, herlige land da. Ungen har jo fortsatt 2 foreldre. En blir ikke automatisk enke som enslig mor.

Hvorfor skal du bli lei deg når du ser alenemødre? Hva vet du egentlig om dem? Tenker du kanskje alenemor hver gang du ser en kvinne trille på ungen sin alene? Mange i forhold triller barnet alene på tur også, vet du;)

Hilsen den ikke så unge alenemoren;)

Skrevet

Datteren min har to foreldre,vi bor bare ikke sammen.

Skrevet

Jeg var eneforsørger i noen få år, og kan pr dags dato ikke fordra ordet "alenemor". Vi var to foreldre til barnet, selv om vi ikke bodde under samme tak. Ingen psykopat av en mann, men vi hadde ikke følelser for hverandre lenger. Min datter har nå fått en lillebror, og det er et søsken til på vei. Dette hadde ALDRI skjedd dersom jeg fortsatt hadde vært sammen med min X. Verdien av søsken er vel kanskje like stor som to foreldre under samme tak?

Det som imidlertid irriterer meg aller mest, er at skattemyndighetene oppgraderte meg til skatteklasse 1 når jeg fikk barn med ny mann. Er jo for pokker fortsatt eneforsørger for dattern min..

Nuja, dette var min historie..

Skrevet

Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før det ble slutt og vi er kjempe gode venner den dag i dag og samarbeider godt! han er her noen ganger i uka og hun er der faste netter og ettermiddager!

kan ikke se noe negativt for min del å være alene!

Å for ikke snakke om det utrolig nære forholdet jeg og min datter har tross at hun enda er liten!

syns det er utrolig urettferdig av deg å snakke om enslige mødre på den måten! kanskje det er vi som er forlatt og ikke vi som forlater?

er stolt av oss jeg, vi gjør en fantastisk jobb!!

Skrevet

Du anonym 18:46!

Kan du lese? I såfall.. Hva står det i overskriften?

Dette var ikke en tråd hvor noen skulle komme å slenge med leppa om aleneforsørgere!

Du sier du ikke mener de som har en psykopat til mann osv. Men tror du virkelig alle oppgir grunnen til at det ble slutt? Tror du alltid det er mammaen som går? Fordi gresset er grønnere på den andre siden? Nei vettu hva, det er det DUMMESTE jeg har hørt!!

Hva med mennene som går? Mennene som finner seg andre?

Du mangler noe virkelig viktig, EMPATI! Hørt om det før.. Forresten så er ikke alle situasjoner svart/hvit!

*arg* for en ensporet kjærring du er! Blir kvalm av å lese om fordommene dine..

Å du vet at mannen din kan forlate deg en gang, selv om du tror at det aldri kommer til å skje? Da tror jeg ikke du hadde ropt så høyt nei!

Skrevet

NN 18.46 a.k.a. Idiot.... Det er da virkelig ikke alle alenemødre som har gått fra fedrene! Jeg ble alene da bf var utro og forlot oss for ei annen dame. Tanta mi ble alenemor da mannen hennes tok selvmord. Kan ikke si noen av oss er så veldig egosentriske. Hvis du drar hodet ut av ræva di og blir med resten av oss her i virkeligheten,kanskje du forstår at livet ikke er svart eller hvitt. Noen av oss ville faktisk ikke bli alenemødre! Jeg synes det er fryktelig trist at dattern min ikke fikk den familien hun fortjente fordi bf var et utro rasshøl, men man må jo bare gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon! Tror du virkelig det bare er fryd og gammen å bli alene med et spebarn på 3 mnd?? Tror du det er morro når barnet er sykt og våkner hver 2.time hele natten uten å kunne få noen til å hjelpe deg så du og får hvile litt? Tror du ikke jeg synes det er fullstendig grusomt at jeg er nødt til å gi henne fra meg i perioder mens jeg fortsatt er i permisjon!? Hadde jeg fått velge så hadde dattern min hatt en ordentlig familie, som hun fortjener, og jeg hadde kunnet nyte permisjonen min med jenta mi, uten å være nødt til å gi henne fra meg i forbindelse med samvær, stress med flytting, papirarbeid på NAV etc for å få stønader så jeg slipper å sulte halve mnd(ikke alle er rike eller har en godt betalt jobb) kan ikke lenger vurdere å jobbe 50% når snuppa må begynne i barnehagen i januar, for det har vi ikke råd til på bare en lønn.

Det er kvinner som deg som gjør at alenemødre blir sett på som "snyltere på statens penger". Vi er faktisk bare kvinner som gjør det beste ut av en kjip situasjon og gjør alt vi kan for det mest dyrebare vi har, nemlig barna våre. Og takk og lov for en god trydeordning vi har her i landet, for det er pokker ikke lett å skulle forsørge et barn på èn lønn.

Skrevet

Hvordan går det med dere alenemødre da? Hva har dere i mnd? Jeg har blitt alenemor nå, å skal ned til NAV i morgen å søke om hjelp :( Men må jeg ha noe eget for å få søkt, jeg bor til mine foreldre nå inntil jeg får litt penger å finner noe eget til meg og min sønn? var det lang saksbehandling til dere?

Jeg gruer meg jeg, men vet vi kommer til å klare det. BF kan sitte hjemme å angre rævva av seg for at han gjorde det slutt.

Skrevet

det er alt for mange mødre her inne og alt for få fedre!

jeg er alenefar til lillebråk, har vært alene i 1,5 år

Skrevet

Ja, det virker som det er mer enn nok mødre her =P Kan jo hende det er flere fedre også, men at de gjemmer seg litt..

Beklager overskriften, skulle selvfølgelig ha skrivd: eneforsørger..

Ang. det du kan søke på hos nav. Du kan søke på alt uten å ha en egen plass å bo, så sant du ikke bor med bf. Men du får vel ikke søkt bostøtte før du får egen leilighet da.

Det du må søke om er:

-os

-dobbel barnetrygd

-småbarnstillegg

-kontantstøtte om barnet er over året og ikke i bhg.

-bostøtte når du får leiligeht

-stønad til barnetilsyn når du skal i jobb..

Behandlingstiden kan variere veldig.. Alt fra 4 uker til 6 mnd. Dessverre.. Har opplevd begge deler..

Masse lykke til! Dere kommer til å klare dere fint =) Så får bf. bare sitte der med skjegget i postkassa!

Skrevet

åh, dæven. Håper det ikke tar 6 mnd ihvertfall..

Skrevet

Så lenge du er meldt flyttet fra barnefaren (husk at han må skrive under på flyttemld for at barnet blir registrert fraflyttet) så kan du søke utvidet barnetrygd, overgangsstønad og barnebidrag. Behandlingstiden på mine søknader var ganske kjapp etter flyttemld ble registrert. (Hadde litt trøbbel med den..visste ikke at bf måtte skrive under.) Hvis du ikke har jobb, eller er så lavtlønnet at du får full OS, så tror jeg du kan få småbarnstillegget. I tillegg går du over i skatteklasse 2. Akkurat nå sitter jeg ganske godt i det økonomisk fordi jeg havnet i skatteklasse 2 sent på året, og dermed betaler kun 14% skatt ut året og får nå etterbetalt OS og utvidet barnetrygd. Etter nyttår derimot.....:(

Dette kommer du til å klare helt fint! Husk at det er han som taper på dette i forhold til samvær med barnet! Og en dag kommer han kanskje til å forstå det.....Og når den dagen kommer for min x, kommer jeg til å gni det utro, jævla trynet hans i det!

Skrevet

hvor mye har dere alenemødre i mnd da? med bostøtte å hele pakka? har dere begynt i arbeid igjen? hvor mye betaler dere i husleie å sånn? jeg er dritnervøs men jeg vli klare meg. Har igjen litt av permisjons tiden ennda så har ikke arbeid.

Skrevet

Vel, jeg har 14%skatt ut året, så jeg får for øyeblikket utbetalt 17.600 i permisjonspenger, 3900 før skatt på overgangsstønad, 1940 i barnetrygd og 1600 i barnebidrag. Tjener for mye for å få bostøtte, men klarer meg fint selv om. Leier kjellerleilighet av broren min, så jeg betaler 4000 pluss strøm.(er ganske billig her jeg bor i forhold til standard på leiligheten) Begynner ikke i jobb før 2.januar, jobber heldigvis i privat barnehage og får plass til dattern min der, og da skal jeg søke om stønad til barnepass(tror det er ca 60%) og betaler da ca 1000,- for barnehageplassen.

Syntes det var ganske skummelt å bli alene jeg og, men det er utrolig hva man klarer når man må! Nyt permisjonstiden så godt du kan, og husk å be om hjelp og avlastning når du trenger det! Man MÅ ikke gjøre absolutt alt selv;)

Skrevet

oj, det var mye. Men går ikke permisjons pengen bort når du får OS da?

Skrevet

Nei, det blir redusert med 40 øre pr krone du tjener før skatt over en viss sum(husker ikke hvor mye). Må bare nevne at når du nå er blitt alenemor, så blir du skattet i skatteklasse 2 for hele året. Altså fra januar-08 til desember-08. Det er derfor jeg kun betaler 14%, gikk over i skatteklasse 2 forrige mnd... Masse penger utbetalt nå, så da har jeg også mulighet til å spare masse, kommer til å trenge de pengene seinere. Er pokker så dyrt å kjøpe inn nødvendig klær og utstyr til de små...For ikke snakke om alt enn har LYST til å kjøpe til de små...

Skrevet

Okej. ja, fader. har aldri vært særlig flink med penger jeg, gubben som tok seg av det. så nå må jeg ta meg sammen. men har heldigvis en kjempe snill familie som stiller opp for meg. jeg gruer meg, men vi skal klare oss. håper jeg. er veldig trist at dette skjer men BF er ikke verdt sorgen for å si det sånn. Tar ei tid å komme over han, noen råd da om hvordan jeg fortest mulig blir kvitt sorgen? anyone? :) hehe

Skrevet

Vel, hvis det er noen trøst så er ikke jeg akkurat en ekspert på økonomi jeg heller....sitter ganske godt i gjeld pga idiotvalg med kredittkort...;) Har også en flott familie som stiller opp, så jeg fikk refinansiert alt, heldigvis! Starter på ny frisk! Beste måten å komme over sorgen!? Tenk på alt faenskap han har gjort gjennom hele forholdet, og lag en liten ønskeliste om hva slags egenskaper den neste mannen skal ha:) Beste medisin:) Kom over bruddet på ca en uke....fortsatt trist pga situasjonen, men det er fordi jenta mi ikke fortjente dette. Hun skulle hatt en ordentlig familie, med en pappa som ikke viste seg å være en jævel rett etter fødselen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...