Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grrr...

Dagens utblåsning - Renta på lånet mitt har gått opp 0,9% på 1,5 mnd - det er jo sykt!

Og nå har de tenkt å slippe dollaren løs over hele verden, hviket ganske sannsynlig kommer til å føre til hyperinflasjon sånn at renta ikke kan settes ned igjen heller med det første.

Faens griske, overforbrukende middelklasse-satan!

Sånn.

Nå er jeg ferdig og skal betale mitt avdrag i en noe mer behersket modus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal jeg være passe brutal og si at de som sliter med dagens rentenivå aldri burde ha tatt opp så mye i lån...

Men ja det er kjipt allikevel. Men dagens nivå er tross alt helt normalt.

Skrevet

Da jeg gikk på allmennfag ofr mange år siden ( var rødruss i 86) var renta hos lånekassen rundt 10-11 % OG det var ei LAV rente på lån den gang!! Så egentlig syns jeg iikke det er noe å skrike så høyt om dagens rentenivå!

Skrevet

Jeg sliter ikke med å betale, og klarer fint rente opp mot 15%. Det er ikke poenget. Poenget er at andres overforbruk over tid gjør at mine (og andre, som ikke bidrar til dette overforbruket) utgifter stiger uproporsjonalt mye.

Poenget er at økonomene og politikerne nå river seg i håret og pøser ut penger i et marked hvor aktørene ikke har tillit til hverandre, uten at man aner hva konsekvensene av dette kan bli. Ironisk nok tar ikke makroøkonomiske modeller høyde for den situasjonen vi nå er i: teoretisk sett skal det ikke kunne skje, nemlig. Det betyr at vio kan risikere løpsk inflasjon (som gjør at renta ikke kan settes ned) og følgelig skyhøyt rentenivåp samtidig. Og da min vann - da sliter vi alle sammen, lån eller ikke lån.

Skrevet

Det har du helt rett i, og på den tida falt bunnen ut av boligmarkedet, renta gikk i været, økonomien vaklet og arbeidsledigheten steg dramatisk.

Skal vi vente til vi står der igjen før vi kan klage og/eller reagere? Man kan selvfølgelig dra den enda lenger og si at i Zimbabwe har de i dag inflasjon på gud vet hvor mange millioner prosent årlig, så enegtlig burde alle politikere i Norge bare drite i hele finanskrisa, andre har det jo værre

;-)

Skrevet

Hvis du absolutt vil være forbannet på noen kan du jo starte md USA og manglende styring/kontroll over flere år.

Skrevet

Jupp, men desverre han man samma problemet over hele linja, ikke bare i USA: En overforbrukende middelklasse i hele den veslige verden og et økonomisk system som sikter mot evig økning.

Det er så dumt at man kan begynne å grine av det.

Skrevet

Er bare så lei av alle som klager over så høy rente, derfor jeg skrev som jeg gjorde.

Ellers har jeg ikke nok greie på økonomi (strøyk i samf.øk. gitt) til å vite hva som skjer med disse krisepakkene.

Skrevet

Problemet er ikke overforbruk, men forbruk av mye penger man ikke har. Som f.eks i USA hvor renta har vært kunstig lav og gud og hvermann har hatt råd til det meste. Det verste som faktisk skjer nå er at folk slutter å bruke penger. Ingenting er værre for en total krise.

Skrevet

Skjønner skjønner :-)

Du tremger ikke tenke på den stryken forresten: man forstår ikke så mye mer selv med ståkarakter. Som sagt er ikke slike situasjoner bygd inn i teoriene - teoriene baserer seg på mer eller mindre fiktive modeller som opererer med så i-d-i-o-t-i-s-k-e begreper som "perfekt informasjon" for eksempel. Som om det finnes i det virkelige livet.

Bah.

Skrevet

Jeg kaller det overforbruk når man forbruker mer enn man faktisk har råd til. Så vi er hjertens enige altså :-)

problemet er jo at høyere rente, høyere arbeidsledighet, lavere vekst i boligprisene gjør at folk har mindre penger å bruke - følgelig dårlig spiral.

Men men.

Utblåsningen hjalp, det hjelper ikke å irritere seg i lengden. Da får man infarkt og magesår i tillegg til all annen elendighet, og det kan jo bli litt i overkant ;-)

Skrevet

Er veldig glad for at vi forutså en eventuell høy rente oppgang og tok de valga vi tok da vi kjøpte dette huset framfor å bygge nytt å ta oss lån oppover ørene.... Merker renta, men det tåles i det lange løp....merer at vi kun må knipe litt på luksus og sløsebudsjettet foreløpig..

Skrevet

Uff.. ja! Skulle heller ønske jeg bodde i en jordhule oppe i fjellene i et lite afrikansk land og måtte gå x mil for å hente en skvett møkkete vann hver dag!

Da hadde jeg ikke behøvd å bekymre meg såå mye for den dumme renta...................

Skrevet

Vi har bundet renta vi, på 5-6% for h.h.v. 5 og 10 år. For tiden sparer vi minst ca 4000 i forhold til om vi hadde latt renta flyte, og går den videre oppover så sparer vi enda mer. Det kan jo selvsagt hende den går ned til 3-4 % igjen, men det får så være: Vi har behov for å kunne planlegge, og siden vi er i etableringsfasen er det viktig for oss med økonomisk stabilitet. Dessuten tror jeg 5-6 % er kurant rente på lang sikt.

Skrevet

...og prisen for mest innsiktsfulle og ikke minst originale innlegg går til - tam-ta-taaa: DollyD!

Hva tror du det gjør med nasjoner med enorm utenlandsgjeld (ofte bundet i dollar) at dollarkursen stiger? Åjoda, gjelda øker, samtidig som inflasjon og renteøkning gjør at avbetalingene når astronomiske høyder.

Tidligere strukturtilpasningsprogrammer (som ble resultatet for mange av verdens u-land etter forrige krakk i verdensøknomien) med medfølgende tvangsprivatisering av offentlig sektor gjør at landene står enda svakere rusta til å stå imot kriser, og tradisjonelt har vi sett at nedgangstider i vesten fører til en omfattende omlegging av produksjon i u-land til råvareproduksjon fordi vi ønsker oss billigere mat. Dette gjør landene sårbare for svingninger i prisene, pluss for vær og vind. I disse klimatider er vel ikke akkurat det en ønskesituasjon.

Jotakk, krise for meg, krise for deg!

Dersom du virkelig står på de svakestes side burde du rope høyt ut mot den blodig urettferdige fordeling av regninga for den rike, vestlige middelklassens luksusforbruk, ikke bare blåse bort konsekvensene av uvettig økonomisk styre for "vanlige folk".

Jeg er enig i at det er mer rettferdighet i at jeg i velferds-Norge skal betale for gildet enn at de fattigste av de fattige skal betale, men jeg oppfatter ikke at det er det du prøver å få fram heller - du ønsker å framstille meg som en sutrete, egoistisk, navlebeskuende nisse-nordmann, men der min venn, tar du feil.

Jeg klarer faktisk prestasjonen og ha flere tanker og perspektiver i hodet på en gang, og mener det er urettferdig at både jeg og verdens fattige skal betale, og det forbeholder jeg meg retten til både å mene og å blåse ut frustrasjon over. Før jeg betaler både min skatt og mitt avdrag med relativ grad av glede.

Skrevet

Hei igjen,

Du må gjerne bruke mye energi på å skrive den lange avhandlingen om hvordan alt henger sammen her i verden ...

Det forandrer uansett ikke min mening om at vi nordmenn har det altfor godt ..og vet det tydligvis ikke selv engang!

Jeg har selv i en lengre periode bodd i et fattig land og vet hvilken luksus vi har her oppe!

Glad for at jeg kan sette ting i litt perspektiv innimellom!

Derfor er jeg litt lei av å høre folk klage & syte om skatt, renter, bensin og alkoholprisene :(

Forbeholder meg retten til å føle/mene det, takk!

God kveld :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...