smilan Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 Kan noen forklare meg kort empowerment, autonomi, autanasi? Tror jeg har det men litt usikker på forskjellene... Tuuusen takk :-) siste innspurt på eksamen serru!!
Stine:-) Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Sykepleie student? En stund siden jeg leste dette nå, og kan derfor ikke gi deg definisjoner, men Autonomi sier noe om et menneskes selvbestemmelsesrett. Det må være ulike kriterier til stede for at en person skal være autonom. man bør jo til en viss grad forstå konsekvensene av de valgene en gjør. Autanasi er kontroversiellt, og omhandler retten til å avslutte sitt eget liv, eventuellt med hjelp av andre. Aktiv dødshjelp. Empowerment er et ganske komplisert begrep, men jeg mener det handler om å gjøre mennesker i stand til å definere og håndtere sine problemer utifra den situasjonen de er i. Du kan nok finne mye stoff om alle disse begrepene på nett, med mye bedre svar en du får her. I en eksamensoppgve bør du jo også kunne drøfte de ulike begrepene. Lykke til med lesingen, og eksamen
Vil Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 for å føye til forklaring på det siste du spør om, så betyr autonomi selvlovgivende. Mer norske synonymer kan altså være uavhengig, fri eller løsrevet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå