Gå til innhold

Sprutgulp på 2 uker gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sprutgulp normalt for en baby på 2 uker? Vesla har hatt dette de tre siste kveldene. Det lukter surt av gulpen, så det er ikke "ny melk" som kommer opp... Hun er i fin form ellers, bortsett fra litt mageknip, men det er vel normalt..

Kan jo nevne at hun blir full-ammet..

Bør jeg kontakte lege ang. dette, eller er det normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt på denne jeg.. Håper noen kan hjelpe meg..

Skrevet

Hehe, ja det er ganske sprøtt hvor mye trykk det kan komme fra en så liten kropp :) Sønnen min hadde det på samme måte, men det gav seg etterhvert. Snakket med helsesøster om dette, men så lenge de er i fin form og tar til seg næring var det ikke noe farlig. Sønnen min ble også fullammet.

Snakket med moren min om dette også (driver med naturmedisin) og hun mente at det kunne være lukkemuskelen som lukker igjen maten nede i magesekken som ikke fungerte optimalt. Anbefalte å stryke forsiktig nedover de nederste ribbena hver dag. Vet ikke om det var det som hjalp eller om han bare vokste det av seg...

Skrevet

hei

jeg har 3 gulpunger...og det va snakk om sprutgulping....det var spylukt i hele huset da de var små følt jeg hehehe...så i mine øyne så er det normalt...men klart går barnet ned i vekt så må det undersøkes nermere.

mye av gulpingen kommer av det mor spiser og svelger mye luft

Skrevet

Jenta mi både gulpet og sprutgulpet mye. Men sålenge hun gikk greit opp i vekt, fikk vi beskjed om at vi bare fikk vaske mye tøy(sa faktisk legen!) Alt fint nå, ingen gulp- det går faktisk over, selv om det virker utrolig:)

Skrevet

Jenta mi er nå 3 måneder og har hatt disse sprutbrekningene siden hun ble født. Heldigvis er det nå noen uker siden sist så det virker som hun har vokst det av seg.

Men det e ekkelt når det står på, det er jo som en brannslange i trykk!

Det er denne lukkemuskelen som er umoden som gjør det. Min jente er stor og sunn, så det er ingen fare så lenge de legger på seg som de skal.

Min lege sa at man skulle kontakte lege hvis det så ut til å bli oftere og oftere.

Skrevet

skjer det etter hvert måltid, er det nok lurt å veie henne litt ofte i en periode og se at hun legger på seg. men så lenge hun virker blid og fornøyd så er det nok ikke farlig.

stemmer også det med lukkemuskelen, den er litt dårlig i begynnelsen, men blir sterkere. verdt å holde henne i ro, og litt oppover rett etter måltidet.

og trykket er ikke unormalt;) hehe

men ser du at det som kommer opp skiller seg, og er litt tykt og det skjer litt etter hun har spist kan det være oppkast. men barn gulper mye, for de slurper i seg mer enn det de har plass til veldig ofte;)

lykke til

Skrevet

Takk for mange svar..

Ble litt beroliget av svarene deres, så da går jeg ut ifr at dette ikke er noe akutt sykdom.. Får helsesøster på hjemmebesøk i morgen, så da prater jeg med henne om dette, i stedet for å kontakte legen i dag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...