La Perla Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 Når jeg mener at det er for sent å holde på til kl. 00.30 for en 15-årsdag som begynner kl. 19.00?
Hikken Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Tja, kommer an på. Er det hjemme alene-fest er det ikke helt greit, men ellers synes jeg ikke det er så galt egentlig.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg dro alene med 2 venninner til usa som 16 åring =0) Spørs hva du mener med holde på med men er det glo på tvn eller være sammen med venner hjemme syntes jeg de i den alderen får legge seg når de selv føler for det.
jordbær mathilda Skrevet 13. oktober 2008 #4 Skrevet 13. oktober 2008 Hadde jeg visst hvor og med hvem,hadde det vært helt ok for meg!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 13. oktober 2008 #5 Skrevet 13. oktober 2008 Vil ikke kalle det prippen for det betyr vel noe helt annet, men ja, jeg synes nok det kanskje er litt strengt. Når de er 15 år så er de i en brytning, hvor jeg har erfart at vi voksne bør gi tillit for at de skal få mulighet til å vise tillit. Min 15-åring har vært på flere tilsvarende tilstelninger og de har gjerne sluttet i den tiden du nevner. Det viktigste er vel å ha såpass kontroll over ungdommene slik at de ikke "reker gatelangs". I de tilfellene der foreldre ikke gidder følge opp, så ender det oftere med fyll og bråk enn der hvor foreldrene følger opp.
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #6 Skrevet 13. oktober 2008 jeg flyttet alene når jeg var 16 år og 4 mnd.,. så ja jeg synes du er litt streng, ikke prippen da. men en 15 års dag er jo bare en kveld, og om det er en helg så synes jeg ikke det er ille i det hele tatt å holde på til 00.30 lykke til!
lille_my:) Skrevet 13. oktober 2008 #7 Skrevet 13. oktober 2008 synes kanskje du er litt streng ja... naar jeg gikk paa ungdomsskolen arrangererte skolen diskotek for elevene og dette varte til midnatt... vi var jo da ca 13-16 aar... men er det alene hjemme fest hadde jeg sett litt anderledes paa det om jeg var deg:)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 13. oktober 2008 #8 Skrevet 13. oktober 2008 Midt i uka? Nei. I helga? Ja. Tror min 15-årsdag ble tilbrakt i baksetet på en bil, med en flaske baylis og en baccardi, uten foreldre eller innetid, uten sammenligning forvrig. Flott du ordner ei skikkelig feiring for tenåringen, mange deler ut penger til "kino" og lar det skure. For at det skal være attraktivt både å feire og komme (nå, og ved senere anledninger), så ville nok jeg ha strekt meg litt ekstra, selv om det går ut over nattesøvn. Send mindre søsken til besteforeldre og la tenåringene få være sjef den kvelden.
Oi ..! Skrevet 13. oktober 2008 #9 Skrevet 13. oktober 2008 Det kommer an på ... Skal festen være på en fredag/lørdag? Vil det være foreldre til stede? Skal dere hente tenåringen etterpå?
Oi ..! Skrevet 13. oktober 2008 #10 Skrevet 13. oktober 2008 Eller - er festen hjemme hos dere selv, og skal i så fall foreldrene hente barna sine hvis de bor langt unna?
La Perla Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 13. oktober 2008 (ja, "prippen" var kanskje littfeil ord). Det er ikke jeg som skal feire for datteren min (men det blir snart), det er min datter som skal til en venninne. Jeg synes det er litt sent å arrangere fest som holder på såpass lenge. Jeg vet ikke om foreldene skal være hjemme. De er ofte borte i helgen og lar ungdommene være alene hjemme, men jeg regner nå med at de ihvertfall planlegger å være hjemme til festen skal slutte. Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å nekte min datter å gå, men syntes bare det var unødvendig å la dem holde på så sent. Da hadde jeg heller latt dem starte en time før-
La Perla Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 13. oktober 2008 Vi kan trolig ikke hente henne, for jeg skal bort, og pappaen blir da alene med to yngre søsken sopm han ikke kan gå fra. Da får hun ca. 1 km å gå alene (det har skjedd 2 voldtekter ikke langt unna der de siste årene - begge mye omtalt i media, ihvertfall lokalavisene).
Attpåklatten :-)™ Skrevet 13. oktober 2008 #13 Skrevet 13. oktober 2008 Da ville jeg garantert gitt henne penger til en taxi. Evt forhåndsbestilt taxi til henne så hun kommer trygt hjem. Ville aldri latt min 15-åring gå hjem alene om det var et utrygt område!!
La Perla Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #14 Skrevet 13. oktober 2008 Eller vi lar henne sove hos en venninne, så kan de gå hjem til henne sammen.
La Perla Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 13. oktober 2008 ....det er egentlig ikke et område som regnes som utrygt, men likevel har disse to hendelsene skjedd, i hver sin ytterkant av der hun skal gå, og som mor glemmer jeg jo ikke sånt, det ligger i bakhodet hver gang hun skal gå alene om kvelden (begge gjerningsmennene er tatt, heldigvis).
trekløvermor Skrevet 13. oktober 2008 #16 Skrevet 13. oktober 2008 Da er jeg også streng og prippen ;-) Min datter fyller 15 i januar og jeg tror jeg hadde reagert på dette!!! Hvis dette er borte hos venner, så hadde hun ihvertfall blitt hentet av mamman eller pappan sin. Dette har sikkert mye med hvordan man selv er oppdratt og jeg fikk ikke være ute/borte så lenge før jeg var 17. Synes egentlig de kan vente til de runder 30 med å være ute så lenge jeg!!
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #17 Skrevet 13. oktober 2008 Så lenge det er "kontroll" med festlighetene så ser jeg ikke helt problemet (forutsatt at det ikke er skole dagen etter). Men det er jo klart forskjell på en venninnegjeng som koser seg med god mat og film osv, enn en hjemme-alene-fest uten noen form for overvåkningav voksne.
La Perla Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #18 Skrevet 13. oktober 2008 Så bra ta det ihvertfall er én som forstår meg. Jeg skjønner ikke at det er nødvendig å bestemme at festen skal slutte så sent, det er særlig det. Og så er vi LITT ekstra skeptiske til denne familien fra før, og det spiller vel også inn.
trekløvermor Skrevet 13. oktober 2008 #19 Skrevet 13. oktober 2008 De er ikke så gamle at de trenger å feste sååå sent, hvorfor ikke avslutte kl 23?? Det hadde nok jeg foreslått. Hva slags signaler sender vi ungene om det er helt ok på fest til over midnatt når de bare er 15?? Følg hjertet ditt du LaPerla og kanskje litt ekstra hvis dette er en "bobbob" familie ;-) Lykke til!! Kos
Oi ..! Skrevet 13. oktober 2008 #20 Skrevet 13. oktober 2008 OK - følgende gjelder for festen: Bursdagsbarnet og gjester er rundt 15 år Festen er hos en venninne, ikke hos dere selv Festen er 1 km hjemmefra Dere har mest sannsynlig ikke mulighet til å hente datteren deres Det har nylig vært voldtekter i området Det er ikke avklart hvorvidt foreldrene til bursdagsbarnet vil være hjemme kvelden det er snakk om. Dersom det var *min* datter, og jeg skulle bestemme hva som skulle gjelde denne kvelden, ville jeg ha tatt en prat med datteren min og sagt at hun selvfølgelig skulle få gå på fest, men ut fra følgende premisser: Hun skal dra fra festen *senest* kl. 00.30. Hvis dere har mulighet til å hente henne, gjør dere det. Hvis ikke, avtaler dere med andre foreldre som skal hente sine døtre. Går ikke det, blir det forhåndsbestilt taxi som henter henne (og evt. andre som skal hjem og bor i nærheten) til kl. 00.30. Alkohol er uaktuelt, og hun bør få beskjed om evt. konsekvenser det vil få, dersom hun bryter den regelen. Og så ville jeg ha vente på henne hjemme og håpet på at hun hadde en flott kveld der hun følte at hun er i ferd med å bli litt voksen. Det er tross alt noe spesielt for en tenåring med å få tillit til å være ute etter midnatt Og når hun ser at dere sitter og venter på henne, vil hun muligens mene at det er totalt unødvendig, for alt har jo gått bra. Og skulle hun ha brutt noen regler, vil hun muligens bli irritert for at dere venter - da vil det føles som at dere gjør det for å sjekke henne. Uansett - når hun en dag sitter og venter på sitt eget 15 år gamle barn, vil hun tenke tilbake og smile og egentlig synes at det føltes ekstra godt at dere hadde så omsorg for henne at dere ønsket henne velkommen inn i varmt hus når hun hadde vært ute om kvelden.
La Perla Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #21 Skrevet 13. oktober 2008 Tusen takk for utførlig svar, Oj! - du har fått med deg hva som gjelder, ja. :-) Men ang voldtektene: Nylig og nylig. De voldtektene var for henholdsvis to og 6 år siden (nylig for en som er 41, som meg, men leeeeenge siden for de fleste som er yngre, hehe). Hun får selvfølgelig gå på festen, og hun må gå hjem med en venninne eller vi ordner med henting på en eller annen måte. Det med alkohol vet hun hva vi mener om, og der er hun ganske klar selv også, så det er jeg ikke så bekymret for (ref. innlegg i sommer: http://www.dinbaby.com/forum/thread/138251840) Hvis hun sover hjemme venter vi såklart til hun har kommet før vi legger oss.
erteposen + 4 Skrevet 13. oktober 2008 #22 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg måtte være hjemme 12, om det ikke var hos naboen og alle i gjengen så tv. Kommer veldig an på hvor en er, men når foreldrene mine åpnet for den tanken utnytta jeg den til det fulle.
La Perla Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #23 Skrevet 13. oktober 2008 Nå er det jo sent på året, så de har jo vært med på mange 15-årsdager så langt. Men INGEN av de andre har valgt å la barna/ingdommene holde på til klokken halv ett. Da er mange av dem kanskje ikke hjemme før kl. ett. Da synes jeg også at foreldrene til denne jenta er med på å skyve denne feste-grensen litt tidligere enn man hadde behøvd, siden de hittil har vært helt fornøyde med å komme hjem og å avlsutte selskapelighetene sine tidligere. Nå kommer de vel selv, som du sier erteposen, til å pørveå tøye det, og å vise til denne festen når de skal ha besøk/fester i fremtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå