Gå til innhold

RØYKER DERE?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange her røyker under graviditeten, og vet dere om røyking kan påvirke noe på fødselsterminen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

røyker ikke, men har lest at røyking kan føre til (det som har med fødselen og gjøre) at det er større mulighet for prematur fødsel og død-fødsel =S

og så morkakesvikt og slik som da fører til at man må ta barnet ut.

ellers tror/vet eg ikke så mye mer om røyking og det som har med fødsel og gjøre.

vet om noen som har røykt og gått 2 uker over og så..

Skrevet

Jeg røykte i forrige svangerskap. Røykte max 3-5 for dagen men det er jo selvfølgelig 3-5 for mye..

Lillegutt ble født 18 dager over ul termin - 19 dager over menstermin.

Han var 4,2 kg.

Morkaken min var stor og fin - intet tegn til røyking.

Nå er han 5 år og er sjelden/aldri syk.

MEN, så var det en venninne av meg. Hun røykte også i svangerskapet. Hun røykte en god del mer enn meg. Ungen kom etter termin.

Hun fikk megakjeft av jordmødrene da morkaken så helt forferdelig ut. . Ungen hennes var mer eller mindre konstant syk de første 4 årene. Nå har det kommet seg da. Heldigvis.

Undersøkelser viser at om man røyker i graviditeten så føder man ofte før termin og ungene er i gjennomsnitt 300g mindre.

Av de jeg kjenner som har røykt i svangerskapet så har faktisk alle fått barna etter termin.

Skrevet

Jeg har røyket hele svangerskapet, o fikk ei sunn og frisk jente på 3210 gram for to uker siden..Hun kom 11 dager før termin.. Mamma har røyket med alle oss fire barna, og vi er aldri syke, og har ikke kommet før termin.... Vil vel ikke anbefale røyking i svangerskapet, men tror vel kanskje at noen overdrver litt når de prater om skader ved røyking..

Skrevet

Limer inn et annet svar:

Skadene er jo veldokumentert, og en av de fremste var jo selv røyker og ingen moralist. Forskningen har veldig entydige resultat, men de som driver kampanjer og skal informere kan nok ta av når det kommer tilvirkemiddel. Fosterdød, spedbarnsdød, morkakeløsning, kolikk og urolige barn er de helsepersonell frykter. De har lavere fødselsvekt, men det står ingenting om hvordan en føder i forhold til termin.

Når en tenker på hvor mange gravide som røykte t.d på 70 tallet så viser det vel at det er fint mulig å få frisk barn, som nok er litt mer utsatte for astma/allergi. Noen familier er jo også godt utrustet fra naturens side også.

9,8 % av alle norske gravide røyker daglig eller av og til. Det som tydligvis uroer samfunnsmedisinerene er at de stort sett kommer fra samme sosiale sjikt, og de er bekymret for at barna kan et enda dårligere utgangspunkt helsemessig.

Jeg røykte i starten av første svangerskap, men mista lysta da jeg testa positivt ganske lang uti svangerskapet. Festrøyker gjerne uten mage, men er så heldig av jeg ikke sliter med nikotin sug eller trenger røyk om jeg bestremmer meg for det. Og så er jeg altfor sjelden på fest:)

Skrevet

nei jeg har sluttet på dagen med alle mine barn også no når jeg testet posetiv...røyker heller ikke under ammingen.

men min søster røykte en god del under svangerskapet og han kom nesten 14 dager etter...morkaken var helt fin og han var langt ove 3kg

Skrevet

Nei jeg røyke ikke=) klarte å slutte når jeg fikk vite jeg var gravid=) er stolt over meg selv. har faktisk ikke hatt løst på heller siden jeg sluttet:=)

Skrevet

Sluttet selvfølgelig på dagen begge gangene.Kall meg gjerne moralist .På dette punktet er det helt greit.Det kan gå fint men hvis en får sv.skaps forgiftning, morkake svikt.barn med lav fødselsvekt osv er det noe en skal takle å lure på , om en selv er skyld i.

Skrevet

Tok siste røyk mens jeg ventet på testen, 1 uke i morgen. Målet mitt er å aldri røyke mer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...