Gå til innhold

FYTTIKATTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på om det bare er meg, eller virker det egoistisk av et par å kjøpe en kattunge når man er gravid og er ventende med nr 1 når som helst. Jeg påpekte at det kanskje ikke var det lureste akkurat nå, med tanke på oppfølging av den lille kattungen samtidig med babyen - skal nevne at det gjelder en dyr rasekatt - dette i forhold til f eks allergi hos barnet og oppdragelse på kattungen. Det vil vel også være normalt at den kanskje har lavere terskel for å oppsøke barnet om det ligger alene enn en voksen og mere skeptisk katt. Fra før av har de en innekatt som ikke er glad i barn. Freser og viker ikke unna om små barn krabber mot den. De har åpen løsning i nesten hele leiligheten og kan da heller ikke dele av for kattene annet enn soverom og toalett.

Da jeg poengterte at det var noe av det mest egoistiske jeg hadde hørt på lang tid, fikk jeg til svar; "Ja, men dette er en rasekatt og det vil ikke være vanskelig å bli kvitt katten om vi ikke kan ha den. B l a tar oppdretter den tilbake når som helst hvis det ikke går." WHAT!!!!??? Med den uttalelsen ble jeg nesten helt paff. Trodde handlingen i å anskaffe seg en liten kattunge nå i seg selv var egoistisk, men når de tydeligvis ser så lett på det å kvitte seg med katten kan jeg ikke skjønne og begripe hvorfor de på død og liv må ha en katt til akkurat nå. De på sin side mener de likså godt kan kjøpe nå som senere.

Er forbauset også over oppdretter som velger å selge en katt til noen som tydeligvis er i en situasjon der de ikke vet om de kan beholde katten og som får bekreftelse at det ikke er problem å returnere katten om den ikke går sammen med barnet. Kunne heller sagt de burde vente og evt. kontakte de ved senere, aktuelle kull. Er jo ikke akkurat sånn at det ikke fødes katter her i landet, rasekatter eller ikke....

Men pusen er kjøpt og bestilt den. Stakkars katt sier nå fortsatt jeg. Den andre katten de har en en vanlig huskatt men den har aldri fått gått lengre enn ut på verandaen i hele sitt to-årige liv. Noe jeg også er irritert over da det ikke er problem å ha katten ute.

Mitt spørsmål er altså, er det bare jeg som synes dette er helt og fullstendig bak mål???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er forbauset over hva folk skal legge seg opp i jeg!

Irriterende er du!

Mvh mamma til to tette, en manne/barnevond katt som er helt herlig på sine premisser, og en katt som fikk sitt første kull med kattunger samme dag jeg fikk min nr 2,

(alle har det forøvrig fint, tom naboene)

Skrevet

HI, hva andre velger og gjøre skal ikke du bry deg med. Du skal rett og slett DRITE i det!!! Dette er da noe du overhode ikke har noe med, du burde skamme deg!!!! Tenk om du gjør noe som en eller annen mener er uansvarlig og egoistisk? Hadde ikke du blitt irritert om vedkommende begynnte og blande seg i ditt privatliv? Skjerp deg og hold deg til dine egne saker!!!!

Skrevet

Vel, her var det aldri snakk om noe med naboer. At katten din får unger når du gjør det samme, er vel sammenfallende med mangel på prevensjon hos katter som går ute. At det gikk bra med barnevond katt og kattunger, er jo heldigvis bra for deg. Ingenting er vel bedre.

Går ut i fra at du ikke tok hensyn til at paret jeg prater om bor i en 70 m2 leilighet og at kattene ikke får være ute, og det er ikke noen mulighet til å stenge av deler av leiligheten til kattene. Det vil ikke engang være mulig gå fra barnet for å gå på toalettet engang når det sover. De har bestemt seg at barnet ikke skal sove på soverommet på dagen, men i stuen der katten(e) er. Jeg synes det er uansvarlig å bevisst gå inn for å anskaffe seg en til katt i stedet for å vente og se om barnet reagerer på den de allerede har. Er jo bare snakk om noen mnd. Så til da ville jeg mene det er best å bare ha en katt foreløpig.

Kattedoen er jo også et tema. Den har nemlig meget nesten aldri blitt tømt og byttet på så lenge hun har vært gravid. Har til tider vært så fullt at katten selv har dyttet ut avføringen sin på gulvet. Kattedoen bør tømmes daglig gravid eller ikke. Når hun ser mannen ikke gjør det, må noen ta ansvar. Det går ann å vaske seg evt. sprite hendene etterpå. Flere barn vil de jo ha og to katter lager neppe mindre bæsj enn en.

Jeg er også av den oppfatning at man ikke bør anskaffe seg dyr om man ikke har full intensjon om å beholde de livet ut fra begynnelsen av. Holdingen "Passer det ikke likevel, kan vi alltids bare gi den til noen andre (for jeg vil ha en til katt NÅ, ikke om tre mnd)" blir for ansvarsløs. Derav min begrunnelse av hovedargumentet mitt, egoisme. Siden forhåpentligvis ingen av disse punktene gjelder for ditt vedkommende håper jeg du som kattevenn, som meg, kan innrømme at det er litt lite gjennomtenkt og ansvarsløst.

Skrevet

HI her

Vet ikke hva du mener, men jeg mener at anskaffelse av et dyr man ikke er sikker på om man kan beholde er ansvarsløst. Om jeg bare får pepper for det argumentet viser bare at det er flere som ikke burde ha dyr. Håper dere ikke har det. Dyr har rett på beste behandling. Ikke bare bli dumpet om det ikke skulle passe. Og det samme gjelder absolutt barn. Derav argumentet vente med en til katt.

Mulig det er flere her som ikke skulle hatt dyr (eller barn) med disse holdningene som møter meg her......

Jeg bryr meg ellers lite med hva folk gjør hjemme men så lenge det dreier seg om levende vesener kan jeg ikke skjønne og begripe at man kan synes det er rett. Det er jo ikke akkurat som om det er for babyen eller den andre katten de får seg en til nå som mesteparten av tiden fremover blir viet barnet. Det er rett og slett for de vil ha det NÅ. Da blir det egoistisk i mine øyne. Katten har i allefall ikke fått valget. Og jeg er ikke i tvil om at en liten kattunge vil ha det bedre hos noen som har mere tid til den og som synes det er greit at de må flytte på den om to mnds tid. Det er ikke nok med vann og mat og av og til en ren kattedo.

Skrevet

Hi du trenger hjelp. Slutt og bland deg, er veldig glad for at jeg ikke har naboer som deg!!

Skrevet

Nå er dette folk jeg kjenner veldig godt, derfor jeg faktisk uttaler meg og jeg har faktisk hatt diskusjonen med de. Andre som var til stede og som kjenner til situasjonen var enig med meg. Ville bare høre hvordan andre som ikke vet det ville reagere og det er faktisk skremmende med tanke på mangel på empati.

Og jeg er vel glad jeg ikke er naboen din, om du kan se gjennom fingrene slike ting. Går ut ifra at du er en av de som heller ikke hadde gitt beskjed om du så at nabokatten/dyret var mishandlet. Nå gjelder ikke dette direkte mishandlig men argumentet ditt tilsier at man ikke har noen rett til å gi beskjeder på ting man ikke finner riktig når det gjelder dyr. Er samme som jeg mener at har man katt og den er ute og man ikke vil ha kattunger, skal man som eier sterilisere den. Er en grunn til at omplasseringsorganisasjoner sørger for at detteer gjort før dyret kommer i nytt hjem. Ansvar kalles det. Man har ansvar når man skaffer seg et dyr. Det skal ikke kunne settes bort når man er lei av det!

Skrevet

Hihi, morsom overskrift.

Men sånn bortsett fra det så må vel disse vordende foreldrene få gjøre som de vil med tanke på dyrehold i babytiden. Jeg regner med at siden de har katt fra før og går til innkjøp av en dyr rasekatt så vet de hva de gjør.

Skrevet

Fins ikke verre folk enn de som skal legge seg oppi alt som di ikke har noe med, å bare må få komme med en komentar om hva de mener..

Av og til er folk ikke intreserte i å høre andre sine meninger om ting di ikke har noe med, rett å slett.

Skrevet

HI jeg er helt enig med deg. Synes forøvrig du har fått mye ubegrunnet pepper her. Er tydelig ikke alle som uttaler seg som selv har hatt dyr de har måtte kvitte seg med.

Jeg har hatt katt som jeg måtte kvitte meg med fordi sønnen min var/ble allergisk. Det var samboern mins katt, men han var jo med på lasset da samboern flyttet til meg. Vi visste ikke da at han var allergisk, hadde faktisk katten boende hos oss i 2,5 år. Må si det var tungt å gi han bort, var ikke noen rasekatt, men alikevel verdens beste godeste katt. Vi ga bort katta, til en som bodde i vårt gamle nabolag hvor katta var kjennt, han kom hjem til oss igjen utallige ganger, hvor jeg etterhvert fant ut jeg ikke måtte slippe han inn. Slapp han inn i gangen, og var der sammen med han til han ble hentet. Forklarte katta at han ikke kunne bo hos oss. Kort tid etter døde katta, av savn tror jeg.

Katter og sikkert også andre dyr er utrolig smart, de er individer, og kan ikke bare flyttes på og gies bort etter som det passer.

Jeg synes det er galt å avlive friske katter, var derfor jeg ikke gjorde det, jeg tror dessuten ikke jeg hadde klart det, tror jeg hadde snudd i døra. Vet at samboern min nok heller ikke hadde klart det.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg, jeg, HI, tror det er noen kverulanter som har fått utløp for kranglebehovet sitt ved å svare deg her...

Synes det er dårlig gjort å skaffe seg en liten pus med intensjon om å levere den tilbake hvis det ikke går som planlagt. Det er da ikke en DVD-spiller fra elkjøp med 30 dagers åpent kjøp!

Synes faktisk folk skal tenke seg om når de sår seg dyr, det er en forpliktelse for de neste 20 åra (i beste fall).

Skrevet

Er tross alt bare å finne hammeren dersom det ikke går ann å ha katten....

Skrevet

Herregud! Si meg en jævla ting! Skal ikke folk få bestemme over sitt eget liv lenger HI?

Syns du skal passe så fint på deg selv du. Sånne som deg er så sinnsykt irriterende!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...