Gå til innhold

Helsesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd at helsesøster har sendt bekymringsmelding til barnevernet fordi man ikke ønsker kontroller på helsestasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all verden skulle man ikke ønske det?

Skrevet

Hvorfor er det noen som ikke vil det da?

Skrevet

Jeg kan godt skjønne at noen ikke vil. Det kan være andre helse instanser som bedre ivaretar ens barn og det er jo ikke tvang. Kan overhode ikke skjønne at det skulle være grunn til bekymringsmelding. Men i så tilfelle er det jo lett å forklare for bv. Veiing og måling betyr kanskje mere for noen en andre. Lykke til med selvstendige valg.

Skrevet

Jeg var ikke hos helsesøster en eneste gang. Det passer ikke meg å være med på sånt dill. Vaksinerte de vaksinene jeg ville på vaksinekontoret. Og jeg fikk ingen bekymringsmelding.

Skrevet

Helsestasjoner er jo først og fremst en kontroll instans for å se om foreldre oppfører seg ordentlig ovenfor sine barn. Møter ikke foreldrene kan det fort bli en bekymringsmelding, dessverre. Jeg sier dessverre fordi jeg tror på indivitets frihet til å oppdra egne barn slik de vil selv. Uten samfunnets innblanding. Jeg kommer ikke til å gå til helsestasjonen med mitt barn nr. 2. Vekt har vi hjemme og jeg vet hvor legesenteret er i tilfelle det oppstår noe ekstraordinært. Så får damene som jobber på helsestasjonen bare bekymre vettet av seg. De kan gjerne sende bekymringsmelding for det jeg bryr meg... Jeg har god jobb, 3 årig pedagogisk utdannelse og er luta lei av samfunnets inblanding i privatlivets fred.

Skrevet

Jeg har. Skal ikke få inn på hva jeg mener om hverken helsestasjoner, barnevern eller det norske samfunnet generellt. Det vil bli for mye å skrive.

Skrevet

Det skal altfor mye til før noen sender bekymringsmeldinger. Finnes unntak, men de jeg kjenner som har hatt negative erfaringer med barnevern og helsestasjon er det svært gode/legitime grunner for at det skjer.

Skrevet

Jeg syntes mange helsesøstre (baserer dette på mine venners historier og egne opplevelser) tar seg altfor stor frihet i å instruere familier i hvordan de skal oppføre seg. Når familien derfor takker nei til vidre kontroller (et frivillig tilbud) blir helsesøster bekymret og sender bekymringsmelding. Virker litt som en hevnakt på meg. Se hvem som bestemmer liksom. Jeg finner meg ikke i å bli styrt av en besserwisser av en helsesøster så etter å ha lest denne debatten her har det styrket meg i at jeg skal kutte min kontakt med henne tvert. Dette gidder jeg ikke, og som skrevet litt lengere oppe i teksten, det er jo en kontroll organ og jeg vil ikke kontrolleres.

Skrevet

Noe liknende - barnevernet mottok en bekymringsmelding fra skolen, tok kontakt med helsestasjonen og forfattet en til bekymringsmelding på grunnlag av helsesøsters oppfatning av mor (meg).

Det var noe i denne gata: mor oppfattes som dårlig til å følge opp avtaler, og sender derfor barnefaren til helsestasjonen.

Hvis man sender pappa med poden for måling og veiing, så kan det hende det også er nok til å skaffe seg en bekymringsmelding - det er jammen ikke rart folk blir litt engstelige for å gå dit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...