Gå til innhold

Vannkopper..

Tingeling med 2 troll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi på snart 4 år har fått vannkopper.. Hun hadde bare noen prikker i går, men nå er hun helt selle av kopper..

Er litt redd for at lillegutt på 10 uker skal få det. Hvis jeg ikke lar jenta mi kose med lillegutt, tror dere at han kan få det da??

Noen som veit hvor lenge man er syk når man har vannkopper..?

Det som er værst er at jeg ikke selv har hatt det!!

Fint om noen har noen råd om vannkopper elr hvordan jeg kan pleie henne..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter jeg.. :)

Skrevet

Man er vel smittsom en uke før prikkene viser seg, så lillegutt er nok allerede godt inngnidd i smitte :/ Ville ringt HS i morgen og snakket med de.. Har ikke så mye erfaring med slike sykdommer for så små.. Det greie er jo at han blir ferdig med det, og han tåler det nok godt..

Skrevet

Vi har akkurat hatt vannkoppene hjemme hos oss. Datteren min fikk dem først, etter at hun ble smittet av en gutt i barnehagen. Hun fikk veldig mange prikker over hele kroppen, i rompa, tissen, og oppi hodet. Vi kjøpte hvitvask på apoteket som vi smurte henne med. Det svir litt med en gang, men lindrer etterpå. Det var en kamp å få smurt henne, men det var tydelig at det gjorde godt likevel. Hun fikk en del feber også. Stikkpiller var ikke populært, så vi kjøpte flytende paracet med fruktsmak (etter tips fra en dibber). Det var bedre! Vi fikk også noen slags antihistaminer som skulle hindre at det klødde så fælt. Det fikk vi fordi hun var så hardt angrepet. Barn med atopisk hud får det gjerne litt kraftigere, har jeg lest.

To uker etter at hun fikk vannkoppene og alle skurvene var på vei bort, fikk pappaen vannkoppene. Han ble også hardt angrepet med prikker overalt, både på kroppen og i slimhinnene (inni munnen).

Det kan alltids hende at du har hatt vannkoppene en gang som du ikke vet om (bare veldig mildt), men det vet du jo ikke. Håper du slipper. Hvis det er så at du ikke har hatt dem så mener jeg å ha lest at det er over 60 % sjans for å bli smittet. Og sikkert mer siden du er mammaen... Kanskje du skal planlegge og høre med folk rundt deg om de har anledning til å være litt tilgjengelig om et par uker i tilfelle du får vannkoppene du også? Da er det ikke så greit å ta seg av to barn alene hvis du er full av feber. Prøver ikke å skremme deg, men det kan jo være greit å være forberedt...

Når det gjelder lillegutten din kan det jo hende at han er beskyttet hvis du ammer, men det er nesten bare å vente og se. Hvis han får det så får han det gjerne ganske mildt siden han er så liten.

God bedring til jenta di, og kryssede fingre for at du ikke får vannkoppene nå. Med lillegutten din kan det kanskje være like greit å bli ferdig med det... Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...