Madamina Skrevet 12. oktober 2008 #1 Skrevet 12. oktober 2008 Fikk bare lyst til å legge inn en erfaring jeg syntes var uventet. Brukte lystgass med nr 1 og tenkte å gjøre det igjen med nr 2. Fødte for en uke siden. Det ble ikke noe smertestillende av noe slag, verken akupunktur eller lystgass som planlagt. Jeg var så mye mer til stede. Merket da stor forskjell til forrige fødsel hvor jeg sugde i meg lassevis med gass. Var da veldig sosete og det tok litt tid å komme på plass mentalt etterpå også. Så min erfaring er at det var mye bedre uten. Stor hjelp i badekar forresten.
Gjest Mammamoms Skrevet 12. oktober 2008 #2 Skrevet 12. oktober 2008 Dette innlegget likte jeg! Uten at jeg har tenkt å love noe mer for hva som blir brukt under min fødsel da! :-) Vi venter vår første, og jeg føler meg ikke helt komfortabel med tanken på bruk av lystgass. Er redd jeg skal bli kvalm og rar av den. Har prøvd å puste i meg helium en gang fra gassballong, og det var pyton, så frykter liksom å oppleve det samme.
trollmor & trollungene Skrevet 12. oktober 2008 #3 Skrevet 12. oktober 2008 Fikk lystgass under forrige fødsel. Følte ikke at den hadde noen effekt men det var veldig betryggende og godt å ha noe å holde i. Fikk også lystgass etter fødsel da jeg måtte sy et par sting. Det var stor forskjell, ble skikkelig susete. Spurte om dette senere. Jordmor sa at det var nesten ren o2 under fødselen og at det var psykisk virkning. Fortalte også at hun skrudde opp da jeg ble sydd, derfor det var så stor forskjell. Men dette er nok veldig forskjellig fra jordmor til jordmor.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2008 #4 Skrevet 12. oktober 2008 Min erfaring med lystgass er en litt annen enn din. Jeg synes det fungerte kjempefint, det tok toppene av riene og masken hjalp meg til å puste rolig, dypt og kontrollert igjennom riene. Jeg kjente ikke noen særlig effekt av lystgassen sånn "mentalt", og var edru hele vegen. Dessuten får man vel ikke gass mens man presser, så man har gjerne litt tid å hente seg inn om en skulle bli litt susete. Jeg har i hvertfall "lagt inn bestilling" på lystgass også neste gang.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2008 #5 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg syns ikke jeg hadde så mye effekt av lystgassen, men jeg hadde nytte av masken og pustingen. Jeg skal jammen meg høre med jm om det virkelig er mulighet for å kun puste inn oksygen i den, det hadde jo vært fantastiskt syns jeg Jeg satt å tenkte på forrige fødsel og følelsen av og huske lite og ikke få med meg alt. Det var en følelse jeg hadde selv helt uten smertelindring. Mannen min kan fortelle meg mye fra fødselen jeg ikke husker. Jeg tror derfor det uten smertelindring også kan føles at noe går en hus forbi, noe man kanskje vil skylde på smertestillende om man har det. Jeg satser en gang til på slippe epidural , men tiden vil vise
Mama B Skrevet 12. oktober 2008 #6 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg hadde planlagt å få epidural pga setefødsel, men rakk det ikke pga ekstremt raskt forløp i badekaret.(åpnet seg 8 cm på 30 min.) Da ble lystgassen min redning. Jeg syns ikke det tok smertene, MEN det hjalp meg å slappe av mellom riene. Ja jeg var nok temmelig bortevekk, men jeg sov meg nesten igjennom pausene. Skulle gjerne vært litt mer tilstede, men det var virkelig deilig å få slappet av mellom.
Ladybug~N&E Skrevet 12. oktober 2008 #7 Skrevet 12. oktober 2008 jeg blei skikkelig dårlig av lystgassen. jeg spydde meg ut flere ganger, fniste som en småjente på 2pils og forsvant fra tid til annen. helt borte vekk. det var ubehagelig og jeg følte at jeg ikke var tilstede i det hele tatt. synes også lukta var temmelig kvalmende. ellers så må jeg jo legge til at jeg ikke ville ha gitt den fra meg for alt i verden. men det var fordi den hjalp meg å puste riktig. før dette hadde jeg aldri prøvd lystgass så de kunne like godt ha gitt meg ei maske med oksygen og sagt det var lystgass. da kunne jeg i det miste ha sluppet å være dopet under fødselen. skal unngå denne neste gang dersom det blir noen neste gang;)
Madamina Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg hadde egentlig stor nytte av lystgass sist da den hjalp meg på å fokusere på noe annet. Ventet på å komme i denne "fødselstransen" denne gang, bare for å oppdage at jeg var helt klar i hodet hele tiden og at transen forrige gang skyldtes nok rusen. Mannen min husker også at jeg var veldig snål lenge etter å ha pustet gass. Brukte ikke gass under pressriene eller syingen da,men var ikke med i hodet før mange timer etterpå. Så det var så deilig å være helt til stede denne gangen. Vondere, ja. Men jeg var helt meg selv. Veldig gøy. Hadde kun 3,5 timer lang fødsel da. Var 2 timer mer sist.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 13. oktober 2008 #9 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg har litt samme erfaring som deg. Brukte nemlig ikke lystgass med nr 1, bare badekar og prekestol. Det var en super fødsel hvor jeg følte jeg var med hele veien, var helt klar i hodet og visste til en hver tid hva som skjedde. Med nr 2 fikk jeg tilbud om lystgass og tenkte å teste det. Men det førte bare til at jeg ble helt surrete i hodet, tenkte langt i fra klart. Var en ekkel følelse. Trodde i en periode at jeg hadde ødelagt masken så surrete var jeg, følte meg full rett og slett. Ikke hjalp det på smertene heller, gjorde bare at jeg taklet dem dårligere, Tenkte jo ikke i næheten av klart. Så med nr 3 så blir det ingen lystgass, har til og med skrevet det i ønskebrevet. Jeg vil være tilstede, samme hvor sinnsykt vondt det er. Derimot skjønner jeg at man reagerer forskjellig og hver fødsel er forskjellig, så for noen så er nok lystgass helt topp. Men helt enig at det er noe å tenke over, særlig for de som bare har prøvd med og ikke uten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå