Gå til innhold

studere med baby??

Anbefalte innlegg

Gjest kalinikta
Skrevet

Noen studenter her som har studert MED baby på slep? Altså ikke tatt permisjon fra studiet? Er det praktisk mulig..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok permisjon, men tok en hjemmeeksamen da eldste var 6 uker gammel. Gikk helt fint det. Når permisjonen var over og jenta 10 mnd gammel hadde jeg igjen siste halvår av bacheloren min, det også gikk fint. Men da hadde vi plass til henne i fam.bhg - så jeg hadde henne ikke på slep ;o)

Skrevet

Jeg har delvis permisjon, tar bare ett nettfag nå i år, med 6 samlinger på skolen hvert semester. Lillemann er 4 mnd og vi har hatt tre fulle dager på skolen. Jeg gruer meg til de neste tre. Ikke det at han gråter eller vræler, men han prater og virkelig storkoser seg der inne. Det er forstyrrende for de andre, både foreleser og medstudenter. Og jeg synes ikke noe om det når andre gjør det..

(de endret programmet for dette faget like før semesterstart, det var ikke lagt opp på denne måten i vår)

Det funker for noen, men det spørs hvilke fag/skole/utdanning det er. På min høyskole har man som regel at man ikke skal ha med barn på forelesninger.

Skrevet

Ikkje akkurat med babyen på slep da, for pappaen var heime. Me bur ti min fra skulen, og første halve året hadde eg få obligatoriske fag og var mykje heime. På dei lange dagane så om pappa og baby på skulen.

For oss funka dette veldig bra. Pappa og ungen koste seg veldig, og ungen kan umulig ha opplevd noko stress med det for ho var ein rolig, blid og frisk baby. Det var hardt i eksamenstida, men det gjekk seg til.

Skrevet

Ja, det går faktisk kjempefint, så lenge de andre studentene er klar over "problemstillingen" og synes det er greit. Det bør være en veldig rolig baby.

Skrevet

Jeg har studert hele graviditeten og frem til sønnen min var 1.5 år uten permisjon eller bhg-plass. Det gikk fint! Tok andre tredje og delvis fjerde året på jussen med dette utgangspunkt. Leste når han sov, eller når far var hjemme. Det var et slit, men det gikk fint! Nå har vi bhg-plass.

Skrevet

Hei,

Jeg er medisinstudent og jeg har ikke tatt permisjon. Det går ikke stålende, men det går :)

Jeg tok henne med på forelesninger i starten (da hun var ca 2 mnd), men det var bare hvis hun sov jeg fikk noe ut av forelesningen. Hvis hun var våken satt jeg stort sett bare klar med smokken, og fikk ikke noe særlig ut av det. Vi satte oss konsekvent bakerst ved døra, slik at jeg gikk ut hvis hun begynte å gråte. Jeg har bare fått hyggelige kommentarer fra medstudentene mine.

Nå leser jeg hjemme (har droppet å gå på forelesninger), men tar henne med på obligatorisk gruppearbeid hvis ikke mannen min er hjemme (han jobber skift). Når jeg har undervisning med pasienter spør jeg en av venninnene mine om de vil passe henne i et par timer.

Altså: det funger fint hvis du greier å lese pensum hver gang du ammer, og har noen som kan passe babyen innimellom. Har du mye obligatorisk undervisning kan det nok bli litt vanskelig, for ikke å snakke om slitsomt...

Jeg synes det er verdt et forsøk, og melder meg heller av eksamen hvis jeg ikke er godt nok forbredt når den tid kommer... :)

Lykke til! :)

Skrevet

Kjenner ei som fikk tre barn uten permisjon i løpet av et profesjonstudie. Faren tok permisjon, men hun var på forelesing med baby i starten. Tok et gf mens jeg hadde permisjon, og det gikk fint det om barnet ikke er svært krevende. Ikke min beste eksamen:) Han var forresten med meg overalt første 6 mnd. og sov under forelesing.

Skrevet

Jeg må ut i praksis nesten dagen etter fødsel denne gangen, siden jeg ikke ønsker permisjon, ellers får jeg ikke fortsette på 2.året. (det er ikke garantert at studiet jeg går på starter opp hvert år, det kommer an på antall søkere) Det samme gjelder 2 andre i min klasse.

En tredje i min klasse har med seg sin lille gutt på 4-5mnd, og det går veldig fint. Hun "kjenner" litt mye på det, men det forstyrrer ikke oss andre iallefall :P

Skrevet

De fleste skoler er veldig greie med å legge til rette for studenter med baby, og det er ofte barnepass service/studentbarnehage etc på campus også..

Skrevet

Kommer nok også veldig an på babyen, her i huset har vi slitt mye med søvnen og derfor hadde ikke jeg klart å studere samtidig, babyen har i perioder våknet veldig mye om natten og jeg har selv fått søvnproblemer av dette.

Men hadde jeg hatt baby som noen av de i barselgruppa, som sov mye mer enn min og ofte gjennom natten, da hadde jeg nok kunne klart å studere noe.

Men det er jo absolutt verdt å forsøke!

Skrevet

Har fått 3 barn som student, går helt fint det, og det har slett ikke vært rolige sovebabyer akkurat... Så lenge mor er student har far rett på permisjon ut i fra sin egen lønn. Har studert endel hjemme i fra da, altså lest selv, men også hatt praksis, reist på seminarer (både med og uten baby).

Skrevet

Det er praktisk mulig:) Tok fire måneder permisjon(lillegutt hadde kollik)... så var det pån igjen med masteroppgave. Tror nok ikke jeg hadde gjort det hvis ikke jeg var nødt, men jeg har feltstudier i utlandet i desember - som er umulig å rokke om på... sa da var det bare å rulle opp ermene. Synes det er slitsomt siden sambo er OFTE på utenlandsreiser i arbeidssammenheng. Det er praktisk mulig - men jeg ville vurdert om det er noe jeg virkelig vil og må, skulle gjerne hatt et par måneder til uten überstress...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...