Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2008 #1 Skrevet 12. oktober 2008 Har så veldig ofte vondt i magen, typiske luftsmerter, og veldig treg mage.. ganske plagsomt!! ( har vært på ul og alt er i orden altså) Får stadig høre hvor vanlig det er men akk så slitsomt!! Noen andre som har det slik, evt noen som har noe som funker..? Takker for svar!
Linnemy og prinsessen Skrevet 12. oktober 2008 #2 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg har også hatt det slik. Begynte å drikke et glass biola hver morgen for ca 3 uker siden, og systemet har fungert som normalt etter det
Nea og juniors mamma Skrevet 12. oktober 2008 #3 Skrevet 12. oktober 2008 Biola er det rette, men probiotikatabl. (melkesyrebakterier fra "IDOFORM balance, tyggetabl med bringebær og appelsin)) består av det samme og kan taes daglig sammen med vitaminer og folsyre. Har alltid hatt vanskelig mage og begynte å ta en probiotikatabl tidlig i svangerskapet og har aldri hatt det så bra (regelmessige toalettbesøk slik var det aldri før). Viktig er det også å drikke nok vann gjennom dagen. Lite væske i systemet gjør det vanskeligere å få maten fordøyd og kjørt gjennom spesielt om du drikker kaffe/te som er vanndrivende. Lykke til
Chiquita Bananas Skrevet 12. oktober 2008 #4 Skrevet 12. oktober 2008 Et godt råd jeg har selv fått opplevd er å spise Ingers rugbrød. Jeg kjøpte det fordi jeg syntes det smakte så godt da jeg fikk det på jobben. Fant ut at magen fungerte mye bedre også - gikk på do hver dag og det føltes ikke ut som jeg fødte hver gang.... Nå har jeg faktisk ikke hatt det på en uke og har heller ikke fått gått på do på over en uke !!! Og har slitt med magen...... Jeg har alltid hatt treg og vond mage... masse fiber er bra for mange. Prøv det )
Kokosnøtt Skrevet 13. oktober 2008 #5 Skrevet 13. oktober 2008 For meg er det eneste som hjelper å ligge på ryggen til det blir bedre. Leste forresten en artikkel om at man stapper i seg for MYE fibrer og fullkorn hele tiden.. Det er heller ikke bra for magen.. Det gjelder å finne hva akkurat DIN mage trenger... men hvordan gjør man det???
frua Skrevet 13. oktober 2008 #6 Skrevet 13. oktober 2008 Unngå mye saltholdig mat - det binder væsken "juksesukker" som sorbitol, xylitol o.l kan også gi mye luft i tarmene. Ellers har du fått mange gode råd, synes jeg. Jeg har god effekt av Fedons frokostblanding. 3 ss blandet i en valgfri yoghurt - får gang på sakene. (evt i et glass biola e.l.)
Mia29 Skrevet 13. oktober 2008 #7 Skrevet 13. oktober 2008 Svisker, sviskejuice og druejuice kan også hjelpe. Men husk også og drikke nok. Hvis du putter i deg mye fiber gjennom frokostblandinger, brød og liknende kan det virke mot sin hensikt dersom du ikke drikker nok. Helst ove 2 liter om dagen. Men det som ingen hittil har nevnt er aktivitet. Aktivitet er veldig viktig for å få fart på fordøyelsen. Selv om det kan være pyton å bevege seg når man har luftsmerter så har det effekt. Pust rolig og gå deg en tur rett og slett.
birrisj05.02.09 Skrevet 13. oktober 2008 #8 Skrevet 13. oktober 2008 Ikke spis så mye bananer, det kan man få treg mage av! Spis mye blåbær og krøkebær om du har det, er jo en grunn til at man blir "dårlig" i magen om man spiser for mye.. Anbefaler deg å prøve "Go'dag" sin frokostblanding som heter Energi.. det hjalp meg bort fra treg mage, og siden har jeg ikke hatt det.. den inneholder jo diverse sunne greier, linfrø og fiber og rosiner, som også er bra mot treg mage.. Sviskesaft er også en løsning.. finnes jo svisker som barnemat også.. En kopp sterk kaffe kan også hjelpe.. og det går jo an å prøve om man ikke drikker mye kaffe fra før..
Merethe18071980 Skrevet 13. oktober 2008 #9 Skrevet 13. oktober 2008 jeg har slitt med mye mage smerter i svangerskapet.. etter at jeg begynte med gaviscon som er en miksture som man drikker. fåes på apoteket.. har jeg blitt mye bedre. hjelper ikke mor treg mage men mage smerter og luftsmerter
Mia29 Skrevet 14. oktober 2008 #10 Skrevet 14. oktober 2008 Husk at blåbær gjennom for eksmpel blåbærsaft må inntas i større mengder for at det skal gi ønsket effekt. 1-2 glass vil virke bindende og er et råd som brukes mot diare. For forstoppelse kan det da ha uønsket virkning. Men i større mengder virker det "drivende" på avføringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå