Tigerlily79 Skrevet 12. oktober 2008 #1 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg spiste i dag en panini på en bensinstasjon (Shell, tror jeg). Etterpå kom jeg til å tenke på om det er trygt å spise mozarella i forbindelse med listeria? Det skal jo være greit om den er pasteurisert, og man må vel kunne gå ut ifra at ost de serverer på bensinstasjoner i Norge er pasteurisert? Noen som vet?
Pappalille Skrevet 12. oktober 2008 #2 Skrevet 12. oktober 2008 Du skal ikke gå ut ifra at ost som serveres på norske bensinstasjoner er pasteurisert, nei. Jeg spurte senest i går om noe mat med fetaost i, og de kunne opplyse om at den var _ikke_ pasteurisert. På den annen side sett er det neppe noen grunn til panikk, det går sikkert bra, ville bare gjøre obs på at det er lurt å spørre =)
Mia29 Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg kategoriserer mozarella blant mykoster. Da er det ikke tilstrekkelig om de er pasteurisert. Mykoster skal man holde seg unna uavhengig om de er pasteurisert eller ikke. Her er desvere informasjonen som gis ikke alltid oppdatert etter siste anbefaling.(Se matportalen.) Mozarella på f.eks pizza som har vært varmebehandlet kan imidlertid gå ok. Men vær obs på at temperaturen må over 70 grader i min. 15 sek. Men 200 grader i ovenen i 10-15 min bør jo da gå bra. På den annen side har det vært solgt en del mozarella siste tiden som har hatt svært høy konsentrasjon av noen kreftfremkallende stoffer. Store mengder mozarellapizza er nok derfor ikke å anbefale. (Jeg har ikke kilde på dette. Men lillesøsteren min, som elsker salat med mozarella, hadde lest det i avisen og var veldig lei seg for at hun nå måtte slutte å spise mozarella på en stund. Ved direkte henvendelse til matportalen eller mattilsynet er det kanskje mulig å få informasjon.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå