klorin Skrevet 12. oktober 2008 #1 Skrevet 12. oktober 2008 hvor ofte skal vi gå til kontroll hos lege og jordmor?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 En gang i måneden hos lege.. så ofte du vil hos jordmor såvidt jeg har skjønt?
Gjest Tina-Mari m/Tvillinger! Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg har skjønt det slik at det er hver 2. uke hos lege, og så hos jordmor når man er med tvillinger. Hittil har jeg vært inne hver uke pga. div komplikasjoner.
♀2009♀2011 Skrevet 13. oktober 2008 #4 Skrevet 13. oktober 2008 Staten sine retningslinjer er: Første kontroll: uke 8 – 12 Andre kontroll: uke 17 – 19 Rutineultralyd i svangerskapet Tredje kontroll: uke 24 Fjerde kontroll: uke 28 Femte kontroll: uke 32 Sjette kontroll: uke 36 Syvende kontroll: uke 38 Åttende kontroll: uke 40 Ev. Niende kontroll: uke 41 Dette er hva man regner som tilstrekkelig oppfølging for et normalt svangerskap. Selvfølgelig går man oftere om man har andre plager eller komplikasjoner som krever oppfølging, eller blir syk (og må oppsøke lege slik ikke-gavide også må). Om man går til jordmor eller fastlege er opp til deg. Vanligvis sier man at legen er ekspert på mor, mens jordmor er ekspert på fosteret. Selv er jeg i uke 22+2 og har vært til én legekontroll (uke 11), én privat ultralyd i uke 11, samt rutineultralyd på sykeshuset i uke 19. Skal til jordmor for første gang om 3 uker for. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå