Gå til innhold

ekstra perm/ studier

Anbefalte innlegg

Skrevet

om jeg etter 1 års perm velger å ta ut et år til for å studere. Får jeg da OS? Blir alene m 2. Hvordan er reglene for bostøtte etc?

Hva bidrar lånekassen med?

Eller må jeg være arb.ledig for OS, bostøtte o.l?

Kontantstøtte får jeg vel da? Hva om jeg har hvit dagmamma noen timer, da faller deler av kontantstøtte bort? eller får jeg det i tillegg til tilskudd til barnetilsyn?

Blir OS o.l. regna som inntekt v utregning av farsbidrag?

Takker for oppklaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt du har av inntekt, ink OS regnes som inntekt ved bidrag.

Kontantstøtte får du så lenge du ikke benytter deg av bhg. Inntil barnet er 3 år, uavhengig av annet barnepass.

OS er inntektsprøvd, så du får basert på hvilken inntekt du har, trenger ikke være arbeidsledig. Det samme gjelder bostøtte. Vet ikke når det gjelder lånekassen.

Skrevet

Takk.

Jeg kan altså ta ulønnet perm fra godt betalt jobb og leve på OS mens jeg studerer?

Noen som har noe å suplere?

Skrevet

Hos lånekassen kan du få lån og stipend etter hva din inntekt er. Og så kan du få forsørgerstipend for to barn. Forsørgerstipend må søkes på en egen søknad (et eget brev, ikke skjema).

Hvis du flytter bort for å ta utdanning får du dekt differansen på boutgifter fra nav. Eller du kan søke bostøtte. Det stilles visse krav til bolig, boutgifter og inntekt for at du kan få bostøtte, hør med bostøttekontoret der du bor.

Du har også krav på overgangsstønad.

Skrevet

Og så kan du søke om stønad til barnetilsyn hos nav.

Skrevet

Tusen takk!

Så det er jeg må ikke være arb.ledig for å få OS? (For dette er jo ikke nødvendig utdanning, har to utdanninger...)

Bostøtte gis bare om jeg må flytte fra huset mitt? DET er jo ikke aktuelt... Eier jo her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...