Gå til innhold

Noen som kan latinsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og kan oversette f.eks "Gå med meg, min sønn" "Bli hos meg, min sønn" "Du er alt, min sønn" eller noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingredior me , meus filius

Subsisto me , meus filius

Vos es panton , meus filius

???

PS; det heter latin, hehe

Skrevet

Gå med meg min sønn- vade mecum file meum

Tror jeg ihvertfall, min latin er litt rusten for å si det sånn, og er ikke sikker på om alle kasus er korrekt.

Skrevet

meus filius er nok ikke korrekt, det må vel stå i vocativ?

Skrevet

Selv om en annen nettside sier noe annet:

Prosecutus meus mei filius

Fio procul meus mei filius

You're totus mei filius

Liker spesielt "You're" på latin! Hehe.

Skrevet

Balooa: Hvor har du de oversettelsene fra? Det er jo totalt feil kasus i dem. Filius må jo stå i vokativ!?

Skrevet

Ah, alltid trodd det het latinsk, føler jeg meg rimelig blond!;)

Takk for alle svar, men var mye forskjellige "løsninger" her. Ingen som er 100% trygg på at deres oversettelse er riktig? Skal skrive diverse latinske ordtak og setninger på veggene på romme til sønnen min :)

Skrevet

Jeg toro min oversettelse er riktig, men ville ikke satset en vegg på det for å si det sånn. Kunne ha hjulpet mer, men grammatikk bøkene ligger ikke hjemme for øyeblikket, så det blir vanskelig å se i fasit.

Skrevet

tror skulle det stå...

Skrevet

Som sagt; fra en nettside, og som de fleste veit så oversetter de ganske feil siden alle språk bygges opp forskjellig-

Du kan få dem på spansk any time!

Skrevet

Jepp, men det betyr gå med meg:)

Skrevet

det er umulig å oversette noe rent fra internett. på spansk ihvertfall er det; ven conmigo hijo mio, quedate conmigo hijo mio, eres todo hijo mio.

Skrevet

Takk :) Det var jo utrolig "pent" på spansk også da. Er egentlig ett fett hvilket språk det er, viktigste for meg er utseendet på ordene (høres sært ut ja). Så "Eres todo hijo mio" betyr da du er alt, min sønn?

Skrevet

ja det betyr det. er også 100% sikker. snakker flytende spansk. født og bodd nesten halve livet mitt i chile.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...