Northernlights Skrevet 12. oktober 2008 #2 Skrevet 12. oktober 2008 Det går faktisk an å føde ganske tilnærmet likt iallefall.Men helt uten? Det har jeg vanskelig for å tro. ;o) Etter 6 fødsler har iallefall ikke jeg vært i nærheten av smertefrie fødsler, men at det går an å klare seg helt fint uten smertestillende, og på en måte leve seg i ett med smertene sånn at man fokuserer seg inn på kroppens, hva skal man kalle det...egen finstilte smertegrense, og meditere seg gjennom riene, så klarer man seg helt flott gjennom hver rie, til barnet er ute.
Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #3 Skrevet 12. oktober 2008 Hvis man er trygg nok til å ikke frykte smertene tror jeg mye er gjort. De verste smertene er gjerne de man er redd. De første gangene jeg hadde migrene trodde jeg seriøst jeg ville dø, for jeg skjønte ikke helt hva som skjedde, og det er vel det vondeste jeg har opplevd. Smerter under fødsel var jeg mentalt forberedt på, og jeg følte meg trygg takket være flotte mannen min og en dyktig jordmor, og jeg klarte meg helt fint uten smertelindring ... men vondt var det jo for det. Men jeg er helt overbevist om at hvis jeg ikke hadde vært så trygg og uredd så hadde det vært mye verre!
Northernlights Skrevet 12. oktober 2008 #4 Skrevet 12. oktober 2008 Kunnskap er makt, er det noe som heter.. Dette gjelder også for fødsel. Hvis man leser om fødsler, og ser filmer, og lærer seg selv hva det egentlig er hva man skal gjennom, så er det klart man er mere forberedt enn om man ikke blar i ei eneste bok, og bare plutselig sitter der og skal føde. Blir man redd, kan skrekken ta overhånd, og da blir smertene større. Ingen tvil! Så alle dere førstegangs: Les!! =o)
Sånn kan det gå Skrevet 12. oktober 2008 #5 Skrevet 12. oktober 2008 Hadde vært flott om dette hadde blitt det dominerende fokus i forhold til fødsler i steder for slik det er nå, at stadig flere ser på mest mulig smertestillende og helst ks som det ønskelige og "naturlige".
Northernlights Skrevet 12. oktober 2008 #6 Skrevet 12. oktober 2008 Kunne ikke vært mer enig, oktaviastar!!! Her synes jeg jordmødrene har et ansvar.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2008 #7 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg føder like lett som katta, så for min del er det greit nok. Men det skulle kanskje ha vært et litt større fokus på smertene under fødsel i svangerskapsomsorgen - de fleste vet mer om når epiduralen kan/ikke kan settes enn de vet om hvordan de kan (forsøke å) takle smertene uten epidural.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2008 #8 Skrevet 12. oktober 2008 Men jordmødrene er jo noen tippehøner som bare gjør vondt verre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå