Gå til innhold

Samboer bruker for mye penger..og er sur på meg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en ok jobb og tjener ca 16 tusen i mnd uten overtid..

han har ca 23 tusen uten overtid, pluss bidrag og dobbel barnetrygd pga han har foreldrerett for et barn fra tidligere forhold.

Vi eier hus sammen, har lån på ca 2 mill..

Jeg betaler huslån på 15 tusen hver mnd, og litt av mine regninger visst jeg har noe igjen av lønnen min, han betaler regninger og mat og div. annet.

han beklagde seg for noen dager siden over at han hadde brukt for mye penger i det siste og begynte å nerme seg tom på konto..at vi måtte være forsiktig frem til lønn igjen i mnd skifte..jeg sa greit..jeg har jobbet litt overtid og fikk lønn før helgen...så lagde ikke noe sak ut av det..før jeg hentet posten på fredag..

Fant purring på strømreg, plus en til..og spurte samboeren om han hadde betalt den..han hadde glemt det sa han..og hadde ikke penger til det nå, før lønn igjen om 3 uker..det sto på regningen at den gikk til innkasso om den ikke ble betalt innin frist..jeg betalte regningen og noen til som han ikke hadde betalt..brukte det jeg faktisk hadde til overs til dette og måtte droppe å gå ut med noen venninner pga pengene ikke strakk til pga dette som skjedde..

surt..men sånn var det nå...lagde ikke noen stor sak av det..

i dag ville han på besøk til en kompis og ta seg noen øl, og kose seg siden det var lørdag kveld..jeg sa at det har vi ikke råd til, har 2400 igjen til mat ut mnd..

han reagerer med å være sur, gir meg dårlig samvittighet for at jeg nekter han å gå..gikk å la seg før 2130 i kveld..potte sur..han skjønner rett og slett ikke at pengene ikke strekker til..og at det faktisk er hans feil at vi har så lite penger akkurat nå...han som har brukt opp lønna si som skal gå til regninger, mat og bensin etc...på ting til bilen og andre ting han har lyst på..

Han kommer nå til å være sur i lang tid fremover og det er takken for at jeg hjalp han ut av knipa..og betalte det han ikke hadde betalt..fytti katta..jeg blir sinna altså..kjenner blodtrykket stiger..

måtte bare få lette trykket litt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor deler dere ikke alle utgifter etter inntekt, slik at begge sitter igjen med like mye til "lommepenger"? Da har du til ditt, og han kan ikke bli sur på deg om han bruker opp sine "lommepenger".

For meg er det en gåte at den som tjener mest, skal kunne bruke mest på seg selv i et forhold. Det er jo ikke lenger "mine" penger, men våre penger når en har familie. Mener nå jeg, da.

Skrevet

Herremin, det her kunne jeg aldri godtatt..

her i huset setter vi oss ned ilag og betaler regninger, legger av penger til mat fremover osv når lønningene kommer inn..

kunne aldri falt meg inn å bruke hele mi lønn på hus, og bare regne med at sambo tok seg av resten på en fornuftig måte..

ikke at jeg har så lite tiltro til han, men jeg liker å ha oversikt..

kanskje dere heller skal begynne med felles konto dær en viss prosentandel av begge deres lønninger går inn på, og alle regninger betales ut av?? så sitter dere igjen med like mye hver måned...

Skrevet

vi har prøvd litt forskjellig..før jeg kjøpte meg inn i huset og bare bodde her så betalte jeg kun mat og strøm..etter vi ordnet med at jeg ble medeier brukte vi å dele alle utgifter på 2, men det gikk ikke i lengden, hvertfall ikke alle mnd..pga at jeg ikke klarte å dekke utgiftene med min lønn..og han måtte ta det som jeg ikke klarte å dekke og jeg hadde ikke noe til overs og han brukte mye på seg selv hele tiden..for han hadde til overs..

så ble vi da enig om at jeg tar hus lånet og han det andre..

det har gått greit inntil nå, men det er en kjennsgjerning at han liker å bruke penger på ting som ikke er nødvendig..og ting han syns er gøy, byturer og fest etc..jeg har ikke penger til overs og må spørre han etter penger om det er noe jeg vil ha eller trenger..

I går når han skjønte galskapen og var litt ydmyk pga at jeg måtte hjelpe han med det han ikke hadde betalt..så sa han seg enig i at jeg kunne styre pengene hannes også..så lenge han fikk penger når han trengte..

så hååper ikke han går tilbake på det igjen..tror mye er løst nå visst jeg får styre økonomien:)

HI

Skrevet

Vi har åpnet en konto, uten kort, som vi begge er disponenter på. Der setter vi inn 12000 hver i mnd. Da har vi 24000 til lån og regninger. Dette er godt over det vi har av utgifter, men er så godt å vite at om vaskemaskinen el ryker, har vi faktisk råd til ny. 2 ganger i året ligger vi på et godt overskudd og da kjøper vi oss noe vi har lyst på, eller vi bruker noe penger til surr, klær osv..

Funksjonelt det:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...