Gå til innhold

Gode råd mot VELDIG sår stump?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla driver og får tenner, og i den forbindelse er hun så utrolig sår i stumpen. Skriker av smerte hver gang hun gjør noe i bleia, og skjelver når vi vasker henne.

Vi smører med en salve vi fikk på apoteket (tjukk guffe med bla tjære i) som har fungert supert ved "vanlig" sår stump, men nå kommer den til kort. Noen som har noen gode råd vi kan prøve?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen er på tjukka igjen=)
Skrevet

Hvis du bor i Bergen må du gå på Åsane senter og kjøpe Dr. Johnsens barnesalve på apoteket der. De blander kremen på apoteket, og den er supergod. Zink og alt annet kan bare gå og legge seg! =)

Skrevet

Prøvd sinksalve? Den synes jeg er bra på både voksne og barn. Eller er det den dere har forsøkt og som nå kommer til kort, kanskje...?

Hva med vaselin? Husk også å la henne lufttørke og kanskje gå uten bleie litt hvis mulig.

Gjest nickedokka
Skrevet

Inotyol funka for oss. Hvis du har mulighet, kan du prøve å sette henne på potte/do når du tror hun skal bæsje, så kommer minst mulig i berøring med huden.

Skrevet

Vi hadde samme problem for en uke siden. Mitt vanlige triks med Weleda og potetmel funka ikke. Derimot var faktisk Aco Talkcrem kjempebra! Bare tilfeldig at vi hadde den, men den funka bra. Brukte den og masse potetmel i bleia.

Skrevet

Siden det er lørdagskveld å butikker stengt, kan jeg ikke komme med annet en kjerringråd. Som har funket fint på mitt barn. Det er å vaske forsiktig med lunket vann, uten såpe, klappetørke lett, pudre med potetmel, ta godt på. Noen ganger hadde jeg og et tykt lag med zink el annen apotekkrem oppå.

Skrevet

tea tree krem?

calendula krem?

potetmel?

Skrevet

Her og har inotyol vært redningen.

Skrevet

Potetmel.

Skrevet

Vi bruker Inotyol nå, men det hjelper liksom ikke. (Tør ikke tenke på hvordan tilstanden ville vært hvis vi ikke hadde brukt den)

Har også hørt potetmel, men husket ikke hvem som sa det så turte liksom ikke prøve i tilfelle det bare ville bli værre. Men ved neste bleieskift skal hun få stumpen full av potetmel=)

Takk for alle gode råd!

Skrevet

Noe som fungerer veldig bra er en krem fra Mary Kay som heter "Extra emollient nitht cream" eller "Vidunder-krem" som den blir kalt. Den kan brukes til alt, inneholder blandt annet bi-voks. Jeg brukte den på datteren min i våres da hun hadde diare og ble så sår at hun nesten blødde på stumpen, smurte på om kvelden og når vi skiftet neste morgen så var hun blitt mye bedre.

Skrevet

Husk bare et tynt lag med potetmel da, for blir det for mye og det klumper seg kan det bli verre ;)

Skrevet

Godt du sa det....jeg var redd for at det bare skulle bli klumper og klin,var noe av grunnen til at vi ikke trurte å prøve potetmel tidligere!

Skrevet

Koke sterk salviete, som du har oppi en kopp og avkjøler. Væt bomullspads med teen og vask stumpen med disse. La stumpen lufttørke før du tar på salve. Sønnen min hadde et lengre sykehusopphold fra han var nyfødt, og gikk en periode på medisiner som gjorde at avføringen ble utrolig sur. Sånn at han ble kjempesår. Da fikk vi denne teen, og en spesiell salveblanding (som jeg dessverre ikke kan oppskriften på), stumpen ble finere og finere og til slutt var det borte :-) Jeg vet bare at salvie har antiseptisk effekt og er veldig beroligende på hud.

Skrevet

Fikk tips fra helsesøster om noe som heter Krystallfiolett. Funka supert på poden her. Kjøpes på apotek. Setter farge på hendene så det er lurt å bruke hansker evt. en bomullspad. La middelet tørke, smør så et tynt lag med zinksalve over. Etter 2- 3 dager var den såre stumpen en saga blott. Hadde prøvd "alt" før dette tok knekken på sårheten.

Skrevet

Anbefaler krystallfiolett jeg og! Brukte den på datteren min. funka kjempe bra=0) Mye bedre en inytiol=0) Men husk hansker!!! den setter farge over alt;o)

Skrevet

Jenten min hadde utlagt tarm i 8 mnd. da hun ble født før den ble lagt tilbake igjen.Da ble hun ekstremt sår.Vi ble tipset om en spray som når den tørket la seg som en film over den såre stumpen.Nesten som et tynt plaster slik at det ikke gjorde så vondt når det kom noe i bleien..Husker ikke hva den het men dette kan de sikkert noe om på apoteket, Den funket som bare det for oss, Har også brukt en del Krystallfiolett virker bra det også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...