Gå til innhold

Spm om perm.penger,sykmelding og pappas 6 uker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen vet svaret på følgende:

Hvis jeg blir 50% sykmeldt-vil sykmeldingspengene bli regnet i lag med ordinær lønn til permisjonen?

Pappan her i huset er student og kan derfor ikke ta seg fri 6 uker-han er under omskolering også og får derfor penger fra Nav også i sommerferien. Kan man få overført de 6 ukene til meg?

Og til sist-når er fristen til å sende inn permisjonsøknaden?

Håper noen kan svare:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepenger regnes på lik linje med vanlig lønn, så du vil få utbetalt det samme som om du hadde jobbet som normalt.

Nei, du kan ikke overta fars uker. Eneste omstendigheten hvor dette godtas er dersom far er så syk at han ikke kan ha omsorg for barnet alene, da leverer han sykemelding til NAV også overføres ukene til mor. At det er ubeleilig for far å ta disse ukene er ikke grunn god nok.

Men husk at fars uker må tas ut innen barnet er 3 år, så om det ikke passer å ta dem ut når du er ferdig med din perm kan det passe å ta dem ut senere.

Det er egentlig ingen frist. Du kan søke fra uke 26, og det anbefales å sende inn så tidlig som mulig. Du kan få foreldrepenger utbetalt inntil noen mnd etter at du har født, så egentlig trenger du ikke å søke før fødselen i det heletatt. Men om du vil ha utbetalt pengene fra perm.start bør du søke så tidlig som mulig. Enkelte NAV-kontor bruker inntil 2-3 mnd på å behandle søknadene (i verste fall...)

Skrevet

Takk for svar:) Forrige gang jeg var i permisjon så ble fars uker overført til meg pga at far var sykemeldt og straks under omskolering-så får sende en søknad på det denne gangen også og håpe på samme saksbehandler;)

Skrevet

om far ikke har rett på foreldrepenger overføres permisjonen til deg. Det fikk ihvertfall jeg beskjed om da jeg fikk førstemann (mai 07) Pappaen var da arbeidsledig og jeg fikk hans uker i tillegg til resten. :) er bare å spørre på nav når du fyller ut søknaden. :)

Skrevet

Dersom far ikke har hatt inntektsgivende arbeid av de 10 siste mnd (altså vært arbeidsledig) kan ukene overføres til mor.

Les på NAV sine sider, det er masse nyttig info (alt du lurer på ligger der) om du går inn på foreldrepenger ved fødsel og leser de linkene de har lagt ut der.

Der står det bl.a om fars del av permisjonen og hvordan denne kan avvikles og når man har rett til å få dem overført.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...