Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om min mamma har bruna/ nästan svarta ögon, medan min pappa har blågröna ögon och jag har melerade (grönt/brunt) svart hår, medan min man har blå ögon och hela hans familj har blå ögon, vad kommer då våra barn få för ögonfärg? Är inte brunt och svart dominant mot grönt/blått? Eller ärver barnet enbart antingen mammans eller pappans ögonfärg, eller tittar man tillbaka i släkten? Någon som vet?

Tacksam för svar,

Elina

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønt er det samme spm brunt i øyefarge, og arves likt. Så grønt/brunt er i utgangspunktet dominant i forhold til blått. Det er dominant, og kan dukke opp "spontant" selv om begge foreldre har blå. Så når du i tillegg har brun/grønne er det minst 50% sjangs for at barna får brune eller grønne øyne. Slik har iallfall jeg lært det.

Skrevet

Det är presis samma som hos oss, bortsett från att jag har mellanbrunt hår. Vår son fick knallblå ögon:)

Skrevet

Brun er nok dominant, men det varierer.

Kan ta utgangspunkt i familien min:

-Mamma har grønne øyne

-Pappa har brune øyne

Jeg og storebroren min har brune, mens storesøstra mi har grønne.

Men mora til pappan min hadde blåe og faren til pappan min hadde brune. De hadde fire barn, derav en med brune og tre med blå.

Jeg har brune, mens samboeren har blå. Veslejenta vår ser ut til å få blåe øyne.

Skrevet

Alla på min pappas sida har grön/blåa ögon (brunt hår) alla på mammas sida har kolsvart hår, och väldigt mörkbruna ögon (man kan tro de är svarta) alla på min mans sida är ljus håriga och har blåa ögon.

På min sida är det bara ett av mina syskon som har lika bruna ögon som min mamma, medan vi alla andra barnen har gröna (melerade med lite lite brunt i, när vi var mindre var ögonfärgen bara gröna) så som jag fattar det så är det 50/50 % eftersom jag inte har bruna ögon?

Vad gjorde jag på biologilektionerna egentligen..? någon som känner till någon bra sida där man kan läsa om sånt?

Tack för alla svar!!

:D

Skrevet

Var i sverige er du fra? Jeg er fra uppsala:) Nyfiken!

Skrevet

Jag är från Umeå av alla ställen... hihi :D Var i Norge bor du? Jag bor i Oslo!

Skrevet

Oslo her også, har bodd her i 11 år!

Skrevet

Jaha okey så trevligt då. 11 år, det var länge! :D Vi har bott här i Oslo i ett år, men det kommer säkerligen både bli 11 år och och många därefter. Vi stortrivs här! Hur många barn har du och hur gammal är du?

Vi blir 27 och 28 :)

Skrevet

Jag blir 27 denna månad, och sambo er 33, vår son blir 2 i desember:)

Vad kul med lite svenskar her på dinbaby!

Skrevet

Takk takk:)

Skrevet

Är din sambo svensk eller norsk?

Min man är svensk.

Skrevet

Grønne øyne teller som brune, mens blå er det motsatte. Grønne øyne er egentlig brune, men mangler et fargefilter som gjør de brune. Litt vanskelig å forstå. Men I biologien skilles det kun mellom brune og blå fordi grå og blå er det samme, og brun og grønn er det samme. Håper du forstod. :-)

Skrevet

Min er urnorsk, hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...