luckymum Skrevet 11. oktober 2008 #1 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg lurer litt på en del ting.Fra tidligere erfaring er det ikke lett å få hjelp på hverken NAV eller Lånekassen. Så derfor spør jeg her=) Jeg er 50% student og 50% i arbeid. Har termin i juni 09, da rekker jeg forhåpentligvis å gjøre ferdig 2. året av utdannelsen.Men har jeg rett på det jeg får i studielån i stipend + lønna jeg har fra arbeidsgiver? Hva er dette forsørgerstipendet lånekassen har? Jeg får ikke det nå selv om jeg har et barn fra før,men man må kanskje søke spesielt om det? Og hvordan er det med far?Han er i 100 % jobb. Vet han får betalt for de 2 ukene etter fødsel fra arb.giver.Så det er jo bra,men hvordan er det med fedrekvoten?Har han rett på de?Og hvis det, regnes pengene da ut fra hva han har tjent eller ut fra min lønn. Og hvis far ikke har rett på fedrekvoten, kan jeg få de overført til meg? mange spørsmål her og litt vanskelig å forklare seg godt=) Håper ihvertfall noen kloke mennesker kan svare på noe av dette.
Vil Skrevet 11. oktober 2008 #2 Skrevet 11. oktober 2008 Lånekassen er så kjipe, særlig om man ikke er helt strømlinjeforme - og det er jo ikke du, siden du bare studerer 50 %. Ville heller ha satset på Nav. Det er bra folk. Du får 100 % av lønnen i 10 måneder (?eller var det 8?), eller 80 % av lønnen i 12 måneder. Barnefaren har opptjent rett til permisjon med lønn siden du har jobbet 50 % 6 av 10 måneder før du føder, og han selv har vært i jobb 6 av 10 måneder før du føder. Det mulig du får sneket til deg noe fra lånekassen også, men jeg ville ikke hatt for store forhåpninger. Dessuten er jo pengene du får av Lånekassen delevis lån selv under svangerskapspersmisjon, så de er ikke så gode som folk skryter av. Om du hadde vært 100 % student hadde du fått ca 8000 i måneden fra dem, tror jeg. Husker ikke helt. Men du kan jo slenge inn en søknad dit også. Tror det skal gå bra med dere, dere vil ha identisk situasjon med den dere har i dag. Godt du jobber 50 % og ikke 40% for eksempel.
Vil Skrevet 11. oktober 2008 #3 Skrevet 11. oktober 2008 Dessuten, når du har ett barn fra før vil du jo få kontantstøtte for dette barnet. Vet ikke hva det ligger på i måneden, men det er da noen tusen.
luckymum Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. oktober 2008 hmmm..jeg vil nok ikke få kontantstøtte for det barnet jeg har fra før=) Hun er snart 4 og går i barnehage. Og så er jeg ganske sikker på at jeg får stipend fra lånekassen ut fra det jeg har i studielån nå.Håper ihvertfall det=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå